آفتاب

سناریوهای پس از خروج از برجام به روایت «سی‌ان‌بی‌سی»

سناریوهای پس از خروج از برجام به روایت «سی‌ان‌بی‌سی»

به گزارش ایلنا به نقل از سی‌ان‌بی‌سی نیوز، به طور گسترده انتظار می‌رود که «دونالد ترامپ» رئیس‌جمهوری آمریکا، این کشور را از توافق هسته‌ای ایران خارج کند؛ اقدامی که نخستین گام در روندی است که چندین گزینه برای خروج از برجام را در اختیار کاخ سفید قرار می‌دهد. تاثیرات چندگانه این اقدام بر متحدان آمریکا، شرکای تجاری و بازار نفت بستگی به این موضوع دارد که دولت آمریکا کدام مسیر را برای حرکت انتخاب کند.

روند خروج با ضرب‌الاجل روز شنبه آغاز می‌شود. توافق ۲۰۱۵ منجر به برداشته شدن تحریم ها علیه ایران در مقابل موافقت تهران با محدود کردن برنامه هسته‌ای خود صورت گرفت. ایران درباره این توافق با چین، فرانسه، آلمان، روسیه، انگلیس و آمریکا مذاکره کرد.

در ادامه این گزارش آمده است: در حالی که به نظر می‌رسد ایران همچنان به تعهدات خود پایبند است، ترامپ تصمیم گرفته است تا توافق را به تنهایی نقض کند. وی در ماه ژانویه هشدار داد که در ضرب‌الاجل ۱۲ می تحریم‌های نفتی ایران را تعلیق نخواهد کرد.

ترامپ با خودداری از امضای ادامه لغو تحریم‌ها علیه ایران بدون اثبات این موضوع که تهران توافق را نقض کرده است، به طور موثری منجر به آن خواهد شد که توافقی که از سوی آمریکا ایجاد شده بود لغو شود. این موضوع بر تمام جهان تاثیرگذار خواهد بود چرا که ترامپ می‌تواند با استفاده از ابزار قدرتمند تحریم‌های آمریکا، خریداران خارجی نفت ایران را مجبور کند این روند را متوقف کنند.

تحلیلگران در گروه مشاوره‌ای ریسک اوراسیا روز گذشته –دوشنبه- در این باره عنوان کردند: این سناریو بسیار محتمل است چرا که ترامپ ایران را در دسته‌بندی دشمنان می‌داند. این تصمیم‌گیری به ترامپ اجازه می‌دهد تا «توافق هسته‌ای وحشتناک ایران» را ترک کند و قدرت نفوذ خود را بر امضاکنندگان اروپایی و ایران برای رسیدن به یک توافق بهتر افزایش دهد.

تحریم های ثانویه به ترامپ اجازه خواهد داد تا شرکت‌های خارجی را در صورت ادامه همکاری با ایران از دسترسی به بازار آمریکا که بزرگ‌ترین بازار جهان است، بازدارد.

آنچه که در سناریوهای بعدی رخ خواهد داد، به هرگونه پاسخی از سوی ایران و خریداران بین‌المللی نفت مانند اوپک، روسیه و دیگر کشورهای بزرگ تولید کننده نفت بستگی دارد.

 

کد N1873244

وبگردی