آفتاب

کرسی‌های پارلمان لبنان به چه کسانی رسید؟

کرسی‌های پارلمان لبنان به چه کسانی رسید؟

نتایج انتخابات پارلمانی لبنان براساس کرسی‌های اخذ شده اعلام شد.

نتایج شمارش آرای انتخابات لبنان آرایش‌ جدیدی از حضور فراکسیون‌های اصلی در پارلمان را نمایان کرد، اما طبق این نتایج غیرنهایی هیچ یک از گروه‌ها نتوانستند اکثریت مطلق در پارلمان را به دست آورند و باید با فراکسیون‌های دیگر ائتلاف تشکیل دهند تا درباره تعیین رئیس پارلمان، انتخاب نخست وزیر و دادن رای اعتماد به دولت جدید و مواضعی که نیاز به رای اکثریت دو سومی دارد، تصمیم‌گیری کنند.

به گزارش ایسنا، به نقل از روزنامه فرامنطقه‌ای الحیاة ، ائتلاف شیعی یعنی ائتلاف حزب‌الله لبنان و جنبش امل توانست ۲۶ نماینده شیعه را به اضافه هم‌پیمانان دیگرشان در طوایف دیگر راهی پارلمان کند. در واقع حزب‌الله و گروه ۸ مارس در شمال لبنان،‌ بیروت، البقاع و صیدا پیروز شده‌اند.

با این آمارهای منتشر شده تعداد نمایندگان " ۸ مارس" افزاش یافته و به بیش از یک سوم کرسی‌ها رسیده است به این ترتیب این جناح قدرت تعطیل کردن تصمیم‌گیری‌های اصلی و سرنوشت‌ساز نظیر تعیین رئیس‌جمهوری را که نیاز به رای دوسوم نمایندگان دارد،‌ خواهد داشت.

در حالی که فراکسیون المستقبل وابسته به سعد حریری، نخست وزیر لبنان تعداد نمایندگانش از ۳۳ به ۲۱ نماینده کاهش یافته است.

جریان آزاد ملی مورد حمایت میشل عون به ریاست جبران باسیل وزیر خارجه لبنان تقریبا حجم نمایندگانش را حفظ کرده (۲۰ نماینده) در حالی که امیدوار بود فراکسیونش در پارلمان را گسترش دهد.

اما حزب القوات اللبنانیه وابسته به سمیر جعجع دیگر پیروز این انتخابات است به طوریکه نمایندگانش را از هشت نماینده به ۱۵ نماینده افزایش داد.

در حالی که تعداد نمایندگان جریان آزاد ملی در جبل لبنان کاهش داشت اما حزب سوسیال پیشرو و دروزی‌ها توانستند ۹ نماینده را حفظ کنند و حزب الکتائب به عنوان جناحی که متحمل بیشترین شکست شده با سه نماینده وارد پارلمان شد.

این در حالی است که نتایج انتخابات لبنان در اکثر مناطق به استثنای منطقه شمال اول (استان عکار) در شمال لبنان مشخص شده است.

52310

کد N1873235

وبگردی