آفتاب

تخلیه خوابگاه‌های استیجاری،سیاست دانشگاه تربیت مدرس/ زیرساخت‌های خوابگاهی بسیار ضعیف است

تخلیه خوابگاه‌های استیجاری،سیاست دانشگاه تربیت مدرس/ زیرساخت‌های خوابگاهی بسیار ضعیف است

معاون دانشجویی دانشگاه تربیت مدرس با بیان اینکه 40 درصد خوابگاه‌های این دانشگاه استیجاری است، استقرار دانشجویان در خوابگاه‌های غیر استیجاری را از سیاست‌های این دانشگاه عنوان کرد.

دکتر محمدرضا اصلاحچی در گفت و گو با خبرنگار ایسنا، درباره وضعیت خوابگاه‌های استیجاری دانشگاه تربیت مدرس، اظهارکرد: ما سالانه برای خوابگاه‌های استیجاری حدود 11 میلیارد تومان اجاره می‌دهیم که این مبلغ در جایی از بودجه‌مان درج نشده و آن را از درآمدهایمان پرداخت می‌کنیم که این مسئله باعث فشار بر بودجه دانشگاه می‌شود.

وی بیان اینکه تبدیل خوابگاه‌های استیجاری به تملکی برای دانشجویان مزیت دارد، تصریح کرد: سیاست دانشگاه این است که ما این خوابگاه‌های استیجاری را به صورت تدریجی به تملکی تبدیل کنیم.

معاون دانشجویی دانشگاه تربیت مدرس،‌ افزود: هزینه خوابگاه‌های استیجاری پس از فارغ‌التحصیلی در صندوق برای دانشجویانی که محدودیت مالی دارند، قابل تقسیط نیست، یعنی آن‌ها باید هزینه‌ها را نقدا تسویه کنند، اما اگر دانشجویی در خوابگاه‌های تملکی باشد می‌تواند از این امتیاز بهره ببرد که در صورت نیاز پس از فارغ‌التحصیلی پول خوابگاه‌ را پرداخت کند.

اصلاحچی ادامه داد: لذا متاسفانه در حال حاضر نمی‌توانیم به بسیاری از دانشجویانی که در خوابگاه‌های استیجاری مستقر هستند، در صورت نیازشان اینگونه خدمات را پرداخت کنیم.

وی درباره چگونگی وضعیت تبدیل خوابگاه‌های استیجاری به تملکی، گفت: این تبدیل به صورت پله‌ای بوده و هر ساله بنابر سیاست‌های دانشگاه طی فرآیندی این کار انجام می‌شود و خوابگاه‌های استیجاری به تملکی تبدیل می‌شوند. در ابتدا نسبت خوابگاه‌های استیجاری به تملکی در دانشگاه تربیت مدرس، 60 به 40 بوده اما هم اکنون خوشبختانه با همکاری دانشجویان و سیاست‌های دانشگاه این نسبت معکوس شده و 60 درصد خوابگاه‌ها در مالکیت دانشگاه قرار دارد.

همه خوابگاه‌های دخترانه دانشگاه تربیت مدرس غیر استیجاری است

معاون دانشجویی دانشگاه تربیت مدرس افزود: علاوه بر این مسئله، اتفاق خوب دیگری نیز رخ داده و آن این است که کلیه خوابگاه‌های دخترانه یا داخل دانشگاه و یا در فاصله 50 تا 100 متری دانشگاه قرار گرفته‌اند و خوشحالیم که در حال حاضر همه خوابگاه‌های دختران تملکی است و آن‌ها در هیچ خوابگاه استیجاری‌ای استقرار ندارند.

اصلاحچی ادامه داد: در قسمت برادران نیز تبدیل خوابگاه‌های استیجاری به تملکی باعث می‌شود که خوابگاه‌ها به دانشگاه نزدیک‌تر شوند و دانشجویان بتوانند از مزیت آن استفاده کنند.

وی در پاسخ به سوالی مبنی بر اینکه چرا قبل از عید 97 به دانشجویان مستقر در یکی از خوابگاه‌های دانشگاه تربیت مدرس گفته شد که بعد از عید نسبت به تخلیه خوابگاه‌ اقدام کنند، اظهارکرد: ابتدای مهر هر سال، ظرفیت خوابگاه‌های دانشجویی در پیک قرار دارد و هرچه از آغاز ترم می‌گذرد و به انتهای ترم نزدیک می‌شویم، اندک اندک دانشجویان از پایان نامه‌ها و رساله‌های خود دفاع می‌کنند و تا اسفند ماه ظرفیت خوابگاه‌ها بیشتر می‌شود و به این ترتیب تقریبا در فروردین، اردیبهشت و خرداد ماه خوابگاه‌ها کمترین جمعیت را دارند، به همین خاطر مسئولان حوزه خوابگاه‌ها همیشه این فصل را برای تخلیه‌های خوابگاهی در نظر می‌گیرند.

تخلیه خوابگاه‌ها وسط ترم تحصیلی غیر قانونی نیست

معاون دانشجویی دانشگاه تربیت مدرس با بیان اینکه تخلیه خوابگاه‌ها وسط ترم تحصیلی غیر قانونی نیست، تصریح کرد: این مسئله قانون خاصی ندارد و در قوانین صندوق ذکر شده که معاون دانشجویی می‌تواند برای تغییر کاربری خوابگاه‌ها، خوابگاه‌ها را تخلیه کند، البته هدف ما اذیت کردن دانشجویان نیست و زمانی که دانشجویان اعلام کردند که تمایلی به تخلیه خوابگاه در آن زمان ندارند، ما نیز پذیرفتیم و تا 15 تیر ماه یعنی انتهای ترم از تخلیه خوابگاه دست نگه می‌داریم، اما برای ترم تابستان دیگر نمی‌توانیم آن خوابگاه را در سیکل خوابگاه‌ها داشته باشیم.

خوابگاه زعفرانیه دوباره وارد سیکل خوابگاهی می‌شود

اصلاحچی درباره علت بی استفاده ماندن خوابگاه زعفرانیه و بناری، توضیح داد: در خوابگاه زعفرانیه حدود یک سال است که ظرفیت نگرفته ‌ایم، زیرا نظر هیئت رئیسه دانشگاه فروش این ساختمان بود، اما چون به قیمت مطلوب برای آن مشتری پیدا نشد، از امسال دوباره آن‌جا را وارد سیکل خوابگاهی خواهیم کرد.

وی ادامه داد: خوابگاه بناری نیز حدود سه یا چهار سال است که تخلیه شده، زیرا از نظر سازه‌ای این ساختمان برای دانشجویان خطرناک است و ساختمان آن یا باید تقویت شود و یا اینکه تخریب و از نو ساخته شود که البته این‌ اقدامات در حوزه معاونت دانشجویی نیست.

معاون دانشجویی دانشگاه تربیت مدرس درباره نحوه اسکان دانشجویانی که مجبور به ترک کردن خوابگاه‌های استیجاری شده‌اند، توضیح داد: امسال دو خوابگاه جدید وارد سیکل خوابگاهی می‌شود که یکی از آن‌ها خوابگاه زعفرانیه و دیگری یک خوابگاه متاهلی است که قرار است به مجردی تبدیل شود.

دانشجویان خوابگاه فردوسی، حداقل سه گزینه برای انتخاب خوابگاه جدید دارند

وی اظهارکرد: در حال حاضر 456 ظرفیت خالی در خوابگاه‌های تملکی وجود دارد، یعنی به ازای 120 تا 130 نفر دانشجوی خوابگاه فردوسی که باید این خوابگاه را ترک کنند در خوابگاه‌های موجود سه یا چهار انتخاب وجود دارد، اما دانشجویان می‌گویند ما دلمان می خواهد با هم منتقل شویم که این جزء قوانین صندوق نیست، البته تا جایی که معاونت دانشجویی بتواند این امکان را برای دانشجویان فراهم می‌کند.

دانشجویان متاهل، به جای خوابگاه 37.5 میلیون تومان وام تعلق دریافت می‌کنند

اصلاحچی درباره وضعیت دانشجویان متاهلی که موظف به ترک کردن خوابگاه‌های متاهلی‌اند، گفت: بنابر سیاست هیات رئیسه دانشگاه، دانشجویان متاهل هر کدام 22.5 میلیون تومان از دانشگاه می‌گیرند و بنابر مکاتباتی که با صندوق رفاه شده، 15 میلیون تومان نیز صندوق به آن‌ها پرداخت می‌کند که مجموع این 37.5 میلیون تومان ریالی کارمزد نخواهد داشت و دانشجویان متاهل هنگام فارغ التحصیلی آن را باز می‌گردانند.

انتقادات دانشجویان را نسبت به ساختارخوابگاه‌ها می‌پذیریم

وی درباره انتقاد و نارضایتی دانشجویان نسبت به فرسودگی تعدادی از خوابگاه‌های دانشجویی، اظهارکرد: خوابگاه‌های ما میانگین سنی 20 تا 30 ساله دارند و این ساختمان‌ها متاسفانه به عنوان خوابگاه ساخته نشده‌اند و اگر دانشجویان نسبت به ساختار خوابگاه‌ها انتقادی دارند، ما کاملا پذیرا هستیم. برای مثال، خوابگاه‌های درون دانشگاه ما قبلا خانه اساتید بوده است و ساختار خانه با خوابگاه متفاوت است و ما انتقاد نسبت به این مسئله را می‌پذیریم.

تا سه سال آینده خوابگاهی به ظرفیت 500 نفر در دانشگاه ساخته می‌شود

معاون دانشجویی دانشگاه تربیت مدرس درباره برنامه‌های دانشگاه برای بهبود وضعیت خوابگاه‌ها، گفت: در سازمان مدیریت دانشگاه‌ها، ارائه پروژه‌های خوابگاهی ممنوع است، اما تنها دانشگاهی که با توجه به بازدید کارشناسان توانست مجوز احداث خوابگاه بگیرد، دانشگاه تربیت مدرس بود و قرار است که به زودی یک خوابگاه حدود 7 هزار متری استاندارد در داخل دانشگاه ساخته شود و ظرفیت پذیرش حدود 500 نفر دانشجو را داشته باشد.

اصلاحچی ادامه داد: برای این پروژه اعتبار خوبی در نظر گرفته شده و من به شخصه حدود 10 جلسه برای طراحی نقشه‌های این خوابگاه جلسه گذاشته‌ام. در حال حاضر نقشه‌ها آماده شده و دفتر فنی باید پیمانکار بگیرد تا پروژه کلید بخورد. این خوابگاه دو تا سه سال آینده ساخته خواهد شد.

در زمان ریاست دکتر احمدی، 11 هزار متر مربع به سیکل خوابگاهی اضافه شده است

وی درباره تجهیز خوابگاه‌ها، گفت: در زمان دکتر احمدی به سیکل خوابگاه‌های دانشگاه تربیت مدرس، خوابگاه‌های کوثر، شهید احمدی‌روشن اضافه شده و خوابگاه نرگس و مدرس سه نیز با تغییر کاربری از خوابگاه متاهلی به مجردی تبدیل شده‌اند که مجموعا مساحت این خوابگاه‌ها به 11 هزار متر می‌رسد و این مساحت به سیکل خوابگاهی ما اضافه شده است و این وضعیت برای خوابگاه‌های مجردی یک اتفاق بی نظیر است زیرا در دوران گذشته دانشگاه تربیت مدرس چنین چیزی وجود نداشته است.

معاون دانشجویی دانشگاه تربیت مدرس ادامه داد: 14 هزار متر بازسازی اساسی خوابگاه‌ها اتفاق افتاده که در طول دوران دانشگاه تربیت مدرس بی نظیر است و ما برای اولین بار خوابگاه دختران پردیس کشاورزی را در پردیس کشاورزی مستقر کردیم که این نیز یک اتفاق فوق‌العاده است، زیرا تا قبل از آن این دانشجویان در تهران مستقر بودند و دائما در مسیر خوابگاه به دانشگاه رفت و آمد می‌کردند.

اصلاحچی درباره علت این که دانشجویان علوم پزشکی این دانشگاه هزینه بیشتری برای استفاده از خوابگاه‌ها نسبت به دانشجویان غیر علوم پزشکی می‌پردازند، گفت: ما در طول تحصیل اصلا پولی از دانشجویان علوم پزشکی بابت خوابگاه نمی‌گیریم، زیرا قوانین صندوق پزشکی می‌گوید، کل پول بعد از پایان تحصیلات باید اخذ شود اما باقی دانشجویان باید هر ترم هزینه خوابگاه را تسویه کنند.

وی ادامه داد: چون ما تحت پوشش صندوق وزارت علوم هستیم اگر پولی که به وزارت علوم می‌دهیم به سقفی برسد، 80 درصد آن پول به ما بازگردانده می‌شود، اما وزارت بهداشت یک ریال به ما برنمی‌گرداند، لذا وزارت علومی‌ها از این که این دانشجویان در آن‌جا هستند اعتراض دارند، زیرا خوابگاه‌ها متعلق به صندوق است و به دانشگاه تعلق ندارد.

زیرساخت‌های خوابگاهی بسیار ضعیف است

معاون دانشجویی دانشگاه تربیت مدرس تصریح کرد: در کل ما از نظر خوابگاهی، دانشگاه خاصی هستیم، زیرساخت‌های خوابگاهی ما بسیار ضعیف است و اگر ضعیف نبود ما 11 میلیارد تومان هزینه اجرای خوابگاه نمی‌کردیم. شما هیچ خوابگاهی و هیچ معاون دانشجویی را نمی‌بینید که با یک حجم عظیم خوابگاه استیجاری موافق باشد، زیرا این نوع خوابگاه از نظر من از جنس دردسر است چرا که باید مدام مزاحم دانشیجویان شویم و آن‌ها را به علل مختلفی همچون درخواست مالک و یا پول نداشتن  دانشگاه جابجا کنیم و این برای ما خیلی بد است.

اصلاحچی تصریح کرد: ما از نظر ساختار خوابگاهی ضعیف هستیم. امیدواریم بتوانیم با برنامه‌هایی که در جهت اضافه کردن خوابگاه‌های جدید داریم، زیرساخت‌های خوابگاهی را تقویت کنیم و همچنین تا حدی در خوابگاه‌هایی که سازه کهنه‌ای دارند ظرفیت را کاهش دهیم.

وی درباره وضعیت تامین خوابگاه دانشجویان مقطع دکتری در سال آینده اظهارکرد: دانشگاه به کلیه دانشجویان روزانه ورودی جدید خوابگاه خواهد داد.

معاون دانشجویی دانشگاه تربیت مدرس درباره علت تشکیل نشدن شورای نظارت دانشگاه در شش ماه اخیر، گفت: ما به صورت رسمی مرجع نظارت بر فعالیت‌های صنفی نداشتیم، اما با معاونان و هیات رئیسه دانشگاه و اعضای این شورا در تعامل بودیم، اما با توجه به مشکلات صنفی که اخیرا پیش آمد و اعتراضات دانشجویی که شکل گرفت نظر هیات رئیسه این دانشگاه این است که این شورا به طور رسمی تشکیل جلسه دهد.

از نظر کیفیت غذای سلف، در دو سه دانشگاه اول کشور قرار داریم

اصلاحچی درباره کیفیت غذای سلف این دانشگاه، تصریح کرد: ما ادعایمان این است که اگر در کیفیت غذا درجه یک نیستیم، اما حتما بین دو سه دانشگاه اول کشور قرار داریم. اصلا در این شک نکنید. چه از نظر آشپزخانه صنعتی، چه مواد اولیه و چه پرسنل ما جزء دو سه دانشگاه اول کشوریم. اصلا در آن شک نکنید. هر کسی هم ادعایی غیر از این دارد، دلیل بیاورد. آشپزخانه دانشگاه ما صنعتی است و به عنوان اولین آشپزخانه دانشگاهی در حال گرفتن ISO برای آن هستیم، ضمن آنکه شورای صنفی هر موقع از شبانه‌روز می‌تواند پس از تماس با مسئول تغذیه به انبارهای دانشگاه سرکشی کند. پرسنل آشپزخانه نیز پرسنل مجرب و کارکشته‌ای‌اند.

وی ادامه داد: برای این که بگوییم غذای دانشگاه مشکل دارد یا مواد اولیه یا ساختار آشپزخانه و یا پرسنل آشپزخانه باید مشکل داشته باشند. ما پذیرای هرگونه انتقاد در این زمینه هستیم. ادعای من به عنوان شخصی که حدود 10 سال در این حوزه تجربه دارم، این است که غذای ما خیلی خوب است و تنها دانشگاهی هستیم که صد در صد برنج ایرانی به دانشجویان می‌دهیم و با توجه به نظر رئیس دانشگاه،‌ هرگز برنج خارجی وارد غذای دانشجویانمان نمی‌کنیم.

معاون دانشجویی دانشگاه تربیت مدرس با بیان اینکه حوزه معاونت دانشجویی، حوزه پیچیده‌ای است، اظهارکرد: آیتم‌های این حوزه زیاد است و مشکلاتی در آن وجود دارد، اما باید پروسه انتقال مشکل به امثال ما که مدیران حوزه هستیم تعریف شده باشد. برای مثال فکر می‌کنم این برای دانشجویان تحصیلات تکمیلی خوب نیست که اگر مشکلی در غذا پیدا کرد به جای اینکه به دفتر من مراجعه کند، با تعدادی از دانشجویان جلوی سلف تجمع کنند.

اصلاحچی افزود: ما باید یکی یکی سلسله مراتب اعتراض‌ها و یا درخواست‌های خود را رعایت کنیم و برای مثال نباید از گام اول به گام پنجم جهش کنیم.

مشکلات حوزه خوابگاه‌ها زیرساختی است

وی در پایان تصریح کرد: ما حتما مشکلاتی داریم، خصوصا در حوزه خوابگاهی. من نمی‌توانم این را انکار کنم، اما از نظر من به عنوان مدیر، این‌ مشکلات زیرساختی دانشگاه تربیت مدرس است و نمی‌توان آن‌ها را با تعمیرات و اینگونه مسائل حل کرد. این مشکلات زیرساختی است و امیدواریم در سالیان آینده دانشگاه در برنامه‌های خود آن‌ها را برطرف کند.

 انتهای پیام

کد N1873229

وبگردی