آفتاب

خرید تضمینی با منت در سال حمایت از تولید ملی

خرید تضمینی با منت در سال حمایت از تولید ملی

به گزارش خبرنگار اقتصادی ایلنا، با اعلام رسمی نرخ خرید تضمینی کالاهای اساسی توسط محمدباقر نوبخت (سخنگوی دولت) آن‌هم بعد از گذشت ۷ ماه تاخیر در اعلام این قیمت، قیمت برخی کالاهای اساسی مانند گندم که انتظار می‌رفت با افزایش تورم و قیمت مواد اولیه مورد نیاز کشاورزان تغییر کند، ثابت ماند.

نرخ رسمی اعلام شده امروز برای خرید تضمینی گندم‌‌ همان ۱۳۰۰ تومان است و بهانه دولت برای این عدم تغییر، افزایش قیمت آن در سال گذشته است.

بنابر گفته معاون زراعت وزیر جهاد کشاورزی؛ نزدیک به ۳۰ درصد گندم ایرانی در رتبه یک جهانی است و ما اصلاً گندم پست و دامی نداریم اما این موضوع که چه بهایی در کشور به این گندم مرغوب داده می‌شود و این گندم چه قیمت تمام شده‌ای برای کشاورز دارد، برای دولت اهمیتی ندارد.

در رابطه با عدم افزایش قیمت خرید تضمینی، علی خان‌محمدی (مدیرعامل بنیاد توانمندسازی گندم) به ایلنا گفت:  ما برای تغییر قیمت خرید تضمینی نامه‌های مختلفی را به ارگان‌های ذیربط ارسال کردیم اما متاسفانه آقای نوبخت اعلام کرد نمی‌توانیم از این قیمت بالا‌تر بخریم.

وی افزود: تیم اقتصادی رئیس جمهور در زمانی که قیمت کود و سم دوبرابر شده، چطور دم از عدم تورم می‌زند؟ برای افزایش قیمت خرید تضمینی بهانه افزایش آن در سال گذشته را دارند اما قیمت باقی اقلام مورد نیاز کشاورزان هرسال دوبرابر می‌شود. حقوق کارکنان دولت را هم سال گذشته افزایش داده بودند دلیل افزایش امسال آنچه بود؟

افتخار به خودکفایی گندم از حرف تا عمل

وزارت جهاد کشاورزی در سال ۹۴ و ۹۵ به صورت رسمی اعلام کرد که کشور نیازی به واردات گندم ندارد و این خودکفایی در سال ۹۶ هم به ثمر رسید و کشور از هرگونه واردات گندم بی‌نیاز شد اما این بی‌نیازی از گندم چه میزان برای کشاورزان هم سود داشت؟ و در سال زراعی جدید برای رسیدن به خودکفایی مجدد، دولت چه اقداماتی انجام داده است؟ دولت بدون درنظر گرفتن کوچک‌ترین بسته حمایتی برای کشاورزان حتی حاضر به افزایش قیمت خرید تضمینی هم نشد. البته مانند همیشه دولت دلیل این مسئله را خالی بودن خزانه و نبود منابع مالی اعلام کرده است.

خان‌محمدی در این رابطه گفت: کشاورزی، امنیت غذایی یک کشور است. عدم حمایت از آن برای کشور خطر محسوب می‌شود و کشور نمی‌تواند در هیچ عرصه‌ای قد علم کند.

وی با اشاره به افتخار به خودکفایی توسط مسئولان عنوان کرد: رئیس‌جمهور در زمان خودکفایی گندم در سازمان ملل این موضع را با افتخار مطرح کرد و گفت: ما ثابت کردیم در خودکفایی گندم موفق بوده‌ایم و توانستیم ثابت کنیم این خودکفایی از کارهایی است که می‌توانیم در برجام حرفی برای گفتن داشته باشیم.

مدیرعامل بنیاد توانمندسازی گندم افزود: در دنیا هر حکومتی در غذا و مایحتاج اولیه کشورش حرف اول را بزند، می‌تواند در سازمان‌های بین‌المللی قدرت خود را نشان دهد به این دلیل که می‌داند توانایی سیر کردن مردم کشورش را دارد و نیازمند کشور دیگری نیست. کشوری که مایحتاج اولیه‌اش به دلار بستگی دارد نمی‌تواند حرفی برای گفتن داشته باشد.

خان‌محمدی تاکید کرد: در حال حاضر ۱۷ استان کشور در عزای سرمازدگی محصولات هستند و افت کشاورزی و محصول خواهیم داشت. اگر به قیمت بها ندهیم توان مالی کشاورز برای سرمایه گذاری یاری نمی‌کند و کیفیت محصولات افت خواهد کرد؛ در نتیجه سلامت غذایی جامعه به خطر خواهد افتاد.

خرید تضمینی با منت و سود تسهیلات ۲۲ درصدی

مدیرعامل بنیاد توانمندسازی گندم در واکنش به صحبت‌های یزدان سیف (رئیس شرکت بازرگانی دولت) مبنی بر اینکه واردات گندم برای دولت هزینه کمتری دربرخواهد داشت، تصریح کرد: کشورهای دیگر امکانات کامل در اختیار کشاورزان می‌گذارند تا هزینه تولید برای کشاورزان مهلک نباشد. در کدام کشور کشاورز تسهیلات ۱۸ تا ۲۲ درصدی دریافت می‌کند؟ سود خدمات و تسهیلات در کشورهای دیگر صفر است؛ اگر در ایران هم این کار انجام شود هیچ کشاورزی از قیمت خرید محصول ناراضی نخواهد بود. ما با سود تسهیلات صفر درصد گندم را از قیمت جهانی هم کمتر خواهیم فروخت. دولت اگر تسهیلات زیر ۱۰ درصد هم بدهد ما گندم را با قیمت ۷۰۰ تومان هم به دولت می‌فروشیم.

وی افزود: قیمت تراکتوری که در حال حاضر ما خریداری می‌کنیم و هیچگونه ارزش و قوه اسب بخار ندارد، ۱۰۵ میلیون تومان برای کشاورز تمام می‌شود درحالی‌که بهترین تراکتور در اروپا یک سوم قیمت گندمی که از آن‌ها خریداری می‌کنند، به فروش می‌رسد. کشورهای اروپایی به کیفیت محصول بها می‌دهند اما در ایران اینطور نیست.

خان‌محمدی با تاکید بر سخنان رهبر انقلاب بیان کرد: مقام معظم رهبری تاکید بر استفاده از کالای داخلی دارند و امام خمینی (ره) هم فرمودند: «پایه اقتصاد این کشور کشاورزی است.» اما برخی هنوز درگیر واردات کالا‌ها و محصولات اساسی و استراتژیک هستند.

واردات گندم دامی برای تولید خوراک انسانی

خان‌محمدی با گلایه از منتی که دولت برای خرید تضمینی گندم بر سر کشاورزان می‌گذارد، خاطرنشان کرد: گندم داخلی که دولت از کشاورزان ۱۳۰۰ تومان خریداری می‌کند، در مرز افغانستان به‌صورت قاچاق ۳ هزارتومان فروخته می‌شود. اگر با این خرید تضمینی مشکل دارند دروازه‌ها را بازکنند تا خودمان گندم را به کشورهای همسایه بفروشیم و دولت هم‌‌ همان گندم در حد خوراک دام را به خورد مردم بدهند.

وی افزود: ما بهترین گندم را به دولت می‌فروشیم درحالی‌که آلمان خواهان گندم ایران است و ترکیه گندم ما را برای تولید ماکارونی خریداری می‌کند و این در حالی است که ما گندم درجه ۳ روسیه و کشورهای اروپایی را که تنها مخصوص دام و طیور است در سیلو‌ها نگهداری کرده و به مردم عرضه می‌کنیم.

مدیرعامل بنیاد توانمندسازی گندم تاکید کرد: ما در حال حاضر چند درصد سبوس به مردم عرضه می‌کنیم؟ گندم وارداتی با گندم فارس و استان‌های مرکزی قابل مقایسه نیست اما چشم برخی مسئولین به دنبال واردات کالاهای اساسی مانند گندم است.

کد N1873109

وبگردی