آفتاب

کارخانه سولفات پتاسیم ایوان به دلیل مشکلات زیست‌محیطی پلمب شد

کارخانه سولفات پتاسیم ایوان به دلیل مشکلات زیست‌محیطی پلمب شد

به گزارش خبرنگار ایلنا، کارخانه سولفات پتاسیم ایوان که از سال ۹۵ به بهره‌براری رسیده؛ از حدود یک ماه پیش به دلیل مشکلات زیست محیطی پلمب و فعالیتش متوقف شد. در نتیجه این اتفاق حدود ۹۰کارگر بلاتکلیف شده‌اند.

در خصوص علت توقف فعالیت این واحد صنعتی گفته می‌شود؛ این تعدادی از ساکنان شهر ایوان مدعی‌اند دود ناشی از این کارخانه سمی، سرطان زا و دارای گوگرد است. به همین دلیل با اجتماع مقابل چند نهاد دولتی خواستار متوقف شدن فعالیت این کارخانه تا رفع مشکلات زیست محیطی آن شده‌اند.

 رئیس اداره صنعت، معدن و تجارت شهرستان ایوان در این‌باره گفته است: کارخانه سولفات پتاسیم شهرستان ایوان کماکان بدون انجام آزمایشات علمی و معتبر از سوی محیط زیست ایلام پلمپ و از فعالیت آن جلوگیری شده است.

امیدعلی عزتی افزود: با تعطیلی بخشی از این کارخانه تعدادی از کارگران بیکار و عده‌ای نیز در بخش‌های دیگر این واحد صنعتی فعالیت می‌کنند و باعث رکود تولیدات این واحد صنعتی شده است.

وی با بیان اینکه شایعاتی درخصوص سمی و سرطان زا بودن کارخانه متشر شده است، گفت: تاکنون هیچ مدرک معتبری مبنی بر سمی بودن دود این کارخانه توسط محیط زیست ارائه نشده است.

به گفته عزتی، دستگاه‌های کارخانه سولفات پتاسیم ایوان به دلیل نوسانات برق دچار اختلال و باعث تولید دود شده است و در صورت استارت آن به مدت چهار تا یک هفته، دود ناشی از این اختلال رفع خواهد شد.

وی تاکید کرد: محیط زیست معتقد به نصب فیلتراسیون در این کارخانه است و مدت ۲ هفته را برای نصب آن مهلت داده است درصورتی‌که این کار بیش از سه ماه طول می‌کشد و همین امر باعث لطمه به تولیدات کارخانه می‌شود.

کارخانه سولفات پتاسیم با نصب فیلتراسیون از پلمپ خارج می‌شود

معاون نظارت و پایش محیط زیست ایلام نیز گفته است: پرونده تخلف زیست محیطی این کارخانه باز و در دست پیگیری است و چنانچه برای رفع مشکل فیلتراسیون اقدامی صورت نگیرد، کماکان پلمپ خواهد ماند.

علی طاهر سارایی افزود: آلودگی این کارخانه با چندین بار نمونه برداری توسط کار‌شناس سازمان محیط زیست ایلام مبنی بر تولید بیش از حد مجاز گاز دی اکسید گوگرد ناشی از دود این واحد صنعتی محرز شده است.

وی افزود: شاخص استاندارد تولید آلودگی واحدهای صنعتی بین ۸۰۰ تا ۱۲۰۰ پی پی ان است که این کارخانه با تولید بیش از این میزان باعث آلودگی این منطقه شده است.

سارایی با بیان اینکه این کارخانه تا زمان رفع مشکل فیلتراسیون با دستور قضایی تعطیل خواهد بود، گفت: این کارخانه به فیلتراسیون نیاز دارد و باید در کمترین زمان ممکن نصب شود و چندین شرکت نیز برای رفع این مشکل اعلام آمادگی نموده اما مسئولان کارخانه همکاری لازم را ندارند.

وی تاکید کرد: این کارخانه برای رفع مشکل باید هزینه‌های مالی را متحمل شود و شاید قصور برای رفع این مشکل به همین دلیل باشد.

به گفته سارایی بعد از مهلت ۲ هفته‌ای برای نصب فیلتر و عمل نکردن توسط مسئولان کارخانه تا زمان رفع مشکل این کارخانه همچنان پلمپ خواهد ماند.

کد N1872855

وبگردی