آفتاب

با 50 میلیون تومان چه کار می توان کرد؟!

با 50 میلیون تومان چه کار می توان کرد؟!

در روزهایی که افزایش قیمت دلار تا 7000 تومان و سکه تمام به بیش از 2250000 تومان رسیده است، بسیاری از مردم سعی دارند از این افزایش نرخ سودی کسب نمایند در این متن تشریح خواهیم کرد که چگونه با سرمایه های اندک و کوچک هم میتوانید از بازار سکه و ارز بهره ببرید.

 در روزهایی که افزایش قیمت دلار تا 7000 تومان و سکه تمام به بیش از 2250000 تومان رسیده است، بسیاری از مردم سعی دارند از این افزایش نرخ سودی کسب نمایند در این متن تشریح خواهیم کرد که چگونه با سرمایه های اندک و کوچک هم میتوانید از بازار سکه و ارز بهره ببرید.

بزرگ‌ترین مشکل کسانی که قصد راه‌اندازی کسب و کار و یا سرمایه گذاری را دارند کم بودن سرمایه است. شاید برای راه اندازی یک کسب و کار و یا سرمایه گذاری به روشهای سنتی حق با ایشان باشد. اما سالهاست بازارهای مالی با ارائه ابزاری های مختلف مهتمرین چالش سرمایه گذاری را از سرمایه به علم تغییر داده اند. امروزه سرمایه گذاران می توانند با ابزارهای مانند معاملات آتی(فیوچر) و یا اختیار معاملات( آپشن) با استفاده از اهرم و اعتبار اقدام به معامله و سرمایه گذاری به ارزشی بیش از سرمایه خود کنند. هرچند این کار ریسک بسیار بالایی را به معامله گر و سرمایه گذار وارد می کند اما مشکل را از کم بودن سرمایه به فقدان دانش در خصوص بازارها منتقل می کند. و هر چه سرمایه گذار از علم  و درک بهتری از بازارها و شرایط اقتصادی برخوردار باشد. به شدت از ریسک خود می کاهد. در زیر نگاهی گذرا به مکانسیم بازارهای اتی که سالها ست در ایران  نیز فعالیت خود را آغاز کرده است خواهیم داشت در این بخش میخوانیم که چگونه این بازارها باایجاد اهرم به سرمایه گذاران اجازه میدهد با سرمایه کم اقدام به معامله ای بیش از سرمایه خود کنند.

آشنایی با مکانیسم بازارهای آتی :
بازار آتی بازاری است که درآن بخشی( درصدی) از ارزش قرار داد خرید یا فروش یک دارایی( از جمله کالا سهام و...) را اکنون پرداخت کرده و مابقی مبلغ را هنگام تحویل کالا گرفتن پرداخت می کنیم .در واقع خریدار با پرداخت بیعانه یک دارایی با مشخصات معلوم و در تاریخی معین پیش خرید کرده ومتعهد می گردد در سررسید مابقی  مبلغ را پرداخت کرده و کالای خود را دریافت کند. و در عوض نیز فروشنده متعهد میشود دارایی با مشخصات ذکر شده در قرار داد و در تاریخی معین به خریدار تحویل بدهد.
گفتنی است که طرفین برای تضمین تعهدات خود مبلغی را نزد امین که در اینجا همان بورس کالا است می گذارند.
اما گفته شد که دراین بازارها می توان بیشتراز سرمایه خود اقدام به معامله کرد! این امر چگونه میسر است؟ نکته در اهرم معاملاتی است.اگر بار دیگر به تعریف بالا دقت کنید گفته شده است که در قرار دادهای آتی بخشی از ارزش قرار داد در ابتدا و به عنوان بیعانه پرداخت می شود.همین امر معامله گر را از داشتن سرمایه اولیه بالا بی نیاز می کند. درک این مطلب با یک مثال از نحوه قرار دادهای اتی سکه در بورس کالا ایران راحت تر خواهد بود.
سکه طلای تمام بهار آزادی در بورس کالای ایران بصورت آتی و در شکل قرارداد مورد معامله قرار می گیرد. به این صورت که هر قرار داد شامل 10 سکه طلا تمام بهار است و طرفین معامله (خریدار و فروشنده) طبق وجه التضمینی که نزد بورس کالا سپرده کرده اند متعهد میشوند تعهد خود را در تاریخ مندرج در قرار داد به اجرا درآورند و خریدار موظف است با پرداخت مابقی وجه اقدام به تحویل سکه ها کند و فروشنده نیز متعهد می شود سکه های فروخته شده را در سررسید قرارداد به خریدار تحویل دهد.
اما برای معامله 10 سکه که همان یک قرارداد است نیازی به تامین وجه هر 10 سکه نیست و شخص می تواند با تامین بخشی از ارزش قرار داد که به آن وجه التضمین می گویند  از منافع (ضرر) 10 سکه بهره مند شود.در بورس تهران تا همین اواخر که هر قطعه سکه در بازار آزاد در حدوده 1500000 تومان معامله میشد وجه التضمین هر قرارداد در بورس کالا در حدوده 2 میلیون تومان بود. بدین ترتیب با داشتن 2 میلیون تومان امکان معامله 10 قطعه سکه بهارآزادی فراهم بود.در حالی که برای خرید 10 سکه نقدی نیاز به  15000000 تومان است. در واقع با 2 میلیون تومان سرمایه  امکان معامله ای به ارزش 7.5 برابر سرمایه اولیه وجود داشت. که از این افزایش قدرت سرمایه، به عنوان ضریب اهرمی(LEVERAGE) نام برده میشود .

اما ایا در معاملات اتی خریدار و یا فروشنده حتما باید کالا را تحویل گرفته و یا تحویل بدهند؟
خیر، چنانچه قبل از سررسید تحویل کالا هر طرف معامله قرار داد خود را ( با یک معامله معکوس )به شخص ثالثی واگذار کند  تعهد تحویل را از خود به شخص ثالث واگذار کرده است خود را از بازار خارج کرده است. همین طور که مشاهده می کنید شخص می تواند بدون وارد شدن به پروسه تحویل کالا از افزایش و کاهش قیمتها بهره ببرد.
حال به سوال مطرح شده برگردیم. با 50 میلیون تومان چه کاری میتوان انجام داد؟
با 50 میلیون تومان می توان اقدام به خرید 25 قرار داد سکه با وجه التضمین 2 میلیون تومان کرد. ( درحال حاضر وجه التضمین در بورس تهران به علت نوسانات شدید قیمت به بالای 5 میلیون تومان افزایش پیدا کرده است.) یعنی 250 قطعه سکه را پیش خرید کرد، و از افزایش قیمت 250 سکه بهره برد. حال اینکه برای خریدسکه فیزیکی چند برابر این مبلغ را باید پرداخت کرد.
شایان ذکر است بازارهای اهرمی به شدت پر ریسک است و نیاز به علم و تجربه بالایی دارد و ورود به این بازارهای می تواند زیانهای سنگینی را برای افراد نا وارد و غیر متخصص به بار بیاورد. توصیه میشود قبل از ورود به این بازارها آموزشها و مطالعه لازم گذرانده شود.
مقصود از نوشتار بالا معرفی یکی از ابزارهای مالی است که امکان معامله و سرمایه گذاری با سرمایه کم را فراهم کرده است .
بازارهای مالی ابزارهای متفاوت و متنوعی را برای افزایش سرمایه و کنترل ریسک ایجاد کرده اند که بهرمندی از آنها بیش از آن که نیاز به سرمایه بالا داشته باشد نیازمند مطالعه و تجربه بالایی است.
کد N1872825

وبگردی