آفتاب

دل‌شکستگی مرگبار است

دل‌شکستگی مرگبار است

همشهری آنلاین: محققان دریافته‌اند دل‌شکستگی به معنی واقعی کلمه می‌تواند نشانه‌های بیماری قلبی عروقی که در نهایت ممکن است به مرگ منجر شود را در افراد ایجاد کند.

براساس گزارش ساينس الرت، محققان دريافته‌اند طي دوره سه ماهه پس از مرگ يك از زوج‌ها، عوامل خطرساز بيماري‌هاي قلبي عروقي در زوج بازمانده بروز پيدا مي‌كند كه مي‌تواند به مرگ منجر شود. اين آسيب‌پذيري مي‌تواند باعث مرگ ناشي از دلشكستگي زوج بازمانده شود.

محققان در اين پژوهش دريافته‌اند افرادي كه سه ماه از درگذشت زوجشان مي‌گذرد نسبت به افرادي با سن،‌جنسيت، شاخص توده بدن و سطح تحصيلي مشابه كه عزيزي از دست نداده‌اند بيشتر در معرض ابتلا به سيتوكين‌هاي التهابي (نشانگرهاي ايمني كه وجود التهاب را در جريان خون آشكار مي‌كنند) و پايين بودن متغيير ضربان قلب قرار دارند.

هردو اين عوامل مي‌توانند خطر بروز بيماري‌هاي قلبي منجر به مرگ را افزايش دهند. اين اولين‌باري است كه مطالعه‌اي داغداري را با عوامل خطرساز بيماري‌هاي قلبي مرتبط ساخته‌است. به گفته محققان دانشگاه رايس، طي 6 ماه اول پس از فوت يكي از زوج‌ها، خطر مرگ بازمانده 41 درصد افزايش پيدا مي‌كند كه 53 درصد از اين خطر افزايش يافته به بيماري‌هاي قلبي عروقي ارتباط دارد.

همچنين ميزان نشانه‌هاي افسردگي در افراد داغداري كه در اين پژوهش شركت كرده‌بودند نسبت به گروه كنترل 20 درصد بيشتر بود. به گفته محققان اين نتايج مي‌تواند درك متخصصان از نحوه تاثيرگذاري داغداري و از دست دادن عزيزان بر سلامت قلب را افزايش دهد. 

کد N1872820

وبگردی