آفتاب

تولید میگو در کشور به ۶۰ هزار تن خواهد رسید

تولید میگو در کشور به ۶۰ هزار تن خواهد رسید

به گزارش خبرنگار اقتصادی ایلنا، محمد پورکاظمی در نشست خبری امروز دوشنبه ۱۷ اردیبهشت در حضور خبرنگاران و اصحاب رسانه اظهارداشت: طرح کلان تولید ماهی قزل‌آلای رنگین‌کمان عاری از بیماری‌های خاص SPF با رویکرد قطع وابستگی به محصولات خارجی و همچنین طرح تولید میگوی عاری از بیماری خاص SPF و قطع وابستگی به خارج در کشور در حال اجراست.

وی افزود: برای اجرای این دو طرح ۱۴ میلیارد تومان اختصاص یافته است که اعتبار اختصاص یافته به طرح تولید میگوی SPF هشت میلیارد تومان بوده که چهار میلیارد تومان آن توسط معاونت علمی ریاست جمهوری دو میلیارد تومان توسط استانداری بوشهر و دو میلیارد تومان توسط موسسه تحقیقات علوم شیلاتی تامین شده است.

پورکاظمی در ادامه تصریح کرد: همچنین اعتبار مورد نیاز برای طرح قزل‌آلای SPF، ۶میلیارد تومان بوده که سه میلیارد تومان توسط معاونت علمی ریاست جمهوری ۱.۵ میلیارد تومان توسط استانداری مازندران و ۱.۵ میلیارد تومان توسط موسسه تحقیقاتی علوم شیلاتی کشور تامین شده است.

رئیس موسسه تحقیقات علوم شیلاتی با اشاره به اینکه قرارداد طرح تولید میگوی SPF در سال ۱۳۹۰ بین وزارت جهاد کشاورزی و معاونت علمی ریاست جمهوری منعقد شد، گفت: شروع این طرح از فروردین ۹۱ بوده و طرح در سال ۹۳ به بهره‌برداری رسیده است.

پورکاظمی افزود: ایران جزو چهار کشور جهان است که به دانش تولید میگوی عاری از بیماری خاص دست پیدا کرده است. همچنین کشورهای آمریکا، اکوادور و هند نیز در این ردیف قرار دارند.

وی در رابطه با میزان تولید میگو در کشور طی سال‌های آینده خاطرنشان کرد: قرار است تولید میگو در کشور به ۶۰ هزار تن برسد که برای تولید این میزان به ۶۰ هزار مولد جفت نیاز داریم.

پورکاظمی در ادامه تصریح کرد: در سال ۹۵ محموله‌ای از میگوهای مولد وارد کشور شد که بعد از واردات متوجه آلودگی آن شدند و در نهایت این محموله معدوم شد. با توجه به اینکه قیمت هر جفت مولد وارداتی ۲۰۰ تا ۲۵۰ هزار تومان است و بیشتر واردات ما از کشورهای اکوادور، آمریکا و هاوایی انجام می‌شود.

رئیس موسسه تحقیقات علوم شیلاتی با بیان اینکه برای واردات مولد میگو ارز زیادی از کشور خارج می‌شود، گفت: در سال ۹۶ مرکز سایت میگوی SPF که در کشور تاسیس کرده و آن را به یک شرکت دانش‌بنیان واگذار نموده‌ایم سه هزار جفت مولد میگو با رویکرد اصلاح نژادی تولید کرد که قیمت این مولدها بین ۳۰ تا ۳۵ هزار تومان بوده. در حالی که عملکرد آنها با نوع وارداتی هیچ تفاوتی ندارد.

پورکاظمی افزود: تولید میگوی مقاوم به بیماری و اصلاح نژاد از جمله برنامه‌های ما طی پنج سال آینده است.

وی تولید پروبیوتیک‌ها را از دیگر برنامه‌های این موسسه عنوان کرده و تشریح کرد: در سال گذشته ۸۹۰ کیلوگرم پروبیوتیک تولید و در مزارع پرورش میگو استفاده شده که هیچ بیماری ویروسی به دنبال نداشته و سیستم ایمنی میگوها را نیز تقویت کرده است.

وی افزود: استفاده از تکنولوژی‌های نوین برای افزایش تولید در واحد سطح از دیگر برنامه‌های موسسه تحقیقات علوم شیلاتی است.

پورکاظمی با اشاره به اینکه متوسط تولید ما هم‌اکنون سه تن در هکتار است، گفت:‌ برخی مزارع پیش رو موفق شدند ۱۲ تن در هکتار تولید کنند. همچنین پژوهشکده میگو موفق به تولید ۲۰ هزار تن در هکتار هم شده است.

رئیس موسسه تحقیقات علوم شیلاتی با اشاره به اینکه مقابله با عارضه سرقرمزی میگو از دیگر برنامه‌هایی است که در دستور کار مار قرار دارد، تصریح کرد: در تجارت جهانی قیمت میگوهای سرقرمز یک دلار از سایر میگوها پایین‌تر است. سال گذشته طرح پایلوتی را در این زمینه انجام دادیم امسال نیز اقداماتی مانند آماده‌سازی استخر، تغذیه مناسب، مدیریت بهداشتی، حمل و نقل مطلوب و سایر شرایطی که مانع ایجاد فرآیند مذکور شود در دستور کار ما قرار دارد.

پورکاظمی گفت: برنامه تولید واکسن برای میگو نیز از جمله اقداماتی است که در دستور کار این موسسه قرار دارد و این کار با مشارکت موسسه واکسن و سرم‌سازی راضی انجام خواهد شد.

وی درباره بودجه اختصاص داده شده به بخش تحقیقات موسسه تحقیقات علوم شیلاتی خاطرنشان کرد: تنها برای پروژه‌های اثربخش سه میلیارد تومان اختصاص داده شده اما نیاز بخش تحقیقات بیشتر از این است.

رئیس موسسه تحقیقات علوم شیلاتی در خصوص ماهی قزل‌آلا تشریح کرد:‌ براساس آمار اعلام شده از سوی سازمان شیلات بیش از ۱۴۰ هزار تن قزل‌آلا در کشور تولید می‌شود که بر این اساس ایران رتبه اول تولید قزل‌آلای آب شیرین را در دنیا دارد.

پورکاظمی افزود: با توجه به اینکه قزل‌آلا یک گونه غیربومی است ما تخم چشم‌زده این ماهی را وارد می‌کنیم که در نتیجه امکان ورود بیماری‌هایی مثل VHF و IHN همراه آن به کشور وجود دارد.

وی ادامه داد: سالانه ۴۰۰ تا ۴۵۰ میلیون عدد تخم چشم‌زده قزل‌آلا وارد کشور می‌شود که ارزش آن حدود پنج میلیون دلار است.

رئیس موسسه تحقیقات علوم شیلاتی گفت: با این اقدام اولین گله‌های ژنتیکی شناسنامه‌دار قزل‌آلا در حال شکل‌گیری است و این پروژه حدود ۶۴ درصد پیشرفت فیزیکی داشته است. در تولید نفت نیز ۹۵ درصد پیشرفت داشته‌ایم.

پورکاظمی با بیان اینکه برنامه اصلاح نژاد قزل‌آلا را در دستور کار داریم عنوان کرد: بیشتر مصرف قزل‌آلای کشور به صورت مستقیم و زنده است در صورتی که اگر قزل‌آلا هم مانند تیلاپیلا به صورت فیله مصرف شود هم استفاده از آن برای مصرف‌کننده راحت‌تر است و هم آلودگی‌های زیست محیطی کمتری دارد.

وی افزود: زمانی که می‌خواهیم ماهی قزل‌آلا را به صورت فیله فرآوری کنیم حدود ۴۰ درصد آن به شکل ضایعات در می‌آید که این ضایعات شامل پوست، دم، سر و استخوان‌های ماهی است. کارخانجات نمی‌توانند این ضایعات را چال کنند بنابراین ما باید فکری برای این ضایعات که خود منابع پروتئین هستند کرده باشیم.

پورکاظمی تصریح کرد: کشورهای خارجی در کنار خطوط فرآوری یک خط تکمیلی دارند که از ضایعات موجود هم ارزش افزوده ایجاد می‌کنند و ما نیز باید چنین برنامه‌ای را در دستور کار قرار دهیم.

 

 

کد N1872711

وبگردی