آفتاب
عضو شورای شهر قم در گفت‌وگو با ایلنا:‌

کارگران شهرداری قم ۲ماه حقوق نگرفته‌اند/ عضو شورای شهر قم: یک ماه حقوق مدیران شهرداری به کارگران داده شود

کارگران شهرداری قم ۲ماه حقوق نگرفته‌اند/ عضو شورای شهر قم: یک ماه حقوق مدیران شهرداری به کارگران داده شود

به گزارش خبرنگار ایلنا در قم، حکایت "سخت کار کردن اما حقوق نگرفتن" شده حکایت امروز کارگران خدمات شهری شهرداری قم. آنها که این روزها شرمندگی را نزد خانواده بارها و بارها تجربه کرده‌اند. آزمون سختی که تلخ‌تر و شدیدتر از آن را شب عید پشت سر گذاشتند. این کارگران هنوز حقوق اسفند ۹۶ و فروردین۹۷ را دریافت نکرده‌اند. موضوعی که یکی از این کارگران، در سفر اخیر علی ربیعی به قم و در خیابان صفائیه این شهر، به‌صورت درد دل با او مطرح کرده و گفت: شرمنده همسر و فرزندانمان شده‌ایم.

در حال حاضر تعداد کارگران خدمات شهری شهرداری قم، شامل پاکبانان (رفتگران)، پیک‌های بهداشت (کارگران همراه ماشین جمع‌آوری زباله) در ۸ منطقه شهری، حدود ۱۶۰۰ نفر است که قطعا عقب افتادن حق و حقوق این کارگران زحمتکش که در شب‌های تاریک و در سرما و گرما در حال کار و خدمت به مردم هستند، بسیار ناراحت‌کننده‌ است.

حسن طلایی (عضو شورای اسلامی شهر قم) با انتقاد شدید از عقب افتادن حقوق کارگران خدمات شهری شهرداری این شهر به ایلنا گفت: پیشنهاد می شود برای برطرف شدن این موضوع و همدردی و فهم مشترک از این عزیزان، یکماه حقوق و دستمزد مدیران و معاونین شهرداری به تعویق افتد تا مطالبات این کارگران پرداخت شود.

نائب رئیس کمیسیون حقوقی شورای اسلامی شهر قم افزود: واقعا انصاف نیست کارگران زحمتکش خدمات شهری ازجمله پاکبانان محترم که نیمه شب‌ها؛ در سرما و گرما به نظافت شهر می‌پردازند، حقوقشان عقب بیفتد. به ویژه اینکه این بی‌توجهی به آنها در ماه پایانی سال و در آستانه عید نوروز و همینطور اولین ماه سال صورت بگیرد. قطعا با این شرایط، خانواده‌های این کارگران دچار زحمت و ناراحتی شده‌اند و حاصل آن شرمندگی این کارگران نزد خانوادههایشان بوده است.

طلایی گفت: دغدغه بنده و دیگر نمایندگان مردم در شورای اسلامی شهر قم، رسیدگی جدی به وضعیت ایجاد شده و تأکید بر به‌روز شدن حقوق کارگران خدمات شهری است. انشاا... با عزم و اراده‌ای که در میان همه اعضای شورای اسلامی شهر قم وجود دارد، این مهم اتفاق خواهد افتاد.

این عضو شورای اسلامی شهر قم، با بیان اینکه پیامبر اسلام (صلی الله و علیه وآله) که انسان کامل و سرآمد همه انبیای الهی است، متواضعانه دست کارگر را می‌بوسیدند، گفت: اگر در دین اسلام شاهد احترام به کار و کارگر هستیم، همین دین سفارشات فراوانی به کارفرمایان برای پرداخت به موقع حق و حقوق کارگران و حفظ شان و ارزش انسانی‌شان دارد.

 طلایی اضافه کرد: امروزه برخلاف آموزه‌های اسلامی، برخی از کارگران در زمره مظلومترین و محرومترین اقشار جامعه هستند و برخلاف آنچه اسلام به ما آموخته، آنها در دریافت حقوق و حق‌الزحمه‌های خود در شرایط نامطلوب و غیرانسانی قرار دارند.

عضو کمیسیون خدمات شهری شورای اسلامی شهر قم، گفت: مقام معظم رهبری نیز در دیدار با مردم تبریز فرمودند "باید از اشرافی‌گری پرهیز کرد و این مصداق ارتجاع و انحراف از اهداف انقلاب اسلامی است". متاسفانه کارفرمایان که خود گلایه‌مند از مدیریت شهری و عدم پرداخت مطالباتشان هستند، خواسته یا ناخواسته در حال ظلم به کارگران خدمات شهری هستند؛ به گونه‌ای که حدود ۱۶۰۰ کارگر خدمات شهری، اعم از پاکبانان، پیک‌های بهداشت و کارگران فضای سبز شهری، حقوق ۲ماه گذشته خود را دریافت نکرده‌اند، درحالی‌که نظافت و زحمت سلامت شهر بر دوش آنهاست.

طلایی افزود: در کنار عقب افتادن ۲ماه حقوق کارگران خدمات شهری شهردای قم، نامشخص بودن وضعیت بیمه‌ای برخی از این کارگران نیز مشکل دیگری است که متأسفانه وجود دارد.

این نماینده مردم در شورای اسلامی شهر قم تأکید کرد: لازم است معاون خدمات شهری شهرداری قم نسبت به انجام وظایف قانونی و اخلاقی شهرداری قم درباره کارگران خدمات شهری جدیت داشته باشد.

کد N1872639

وبگردی