آفتاب

ادامه واکنش مقامات آمریکایی به احتمال لغو برجام

ادامه واکنش مقامات آمریکایی به احتمال لغو برجام

ایرنا نوشت: عضو ارشد جمهوریخواه کنگره آمریکا خطاب به رئیس جمهوری این کشور گفت که خروج از توافق هسته ای با ایران یک اشتباه است و سبب دوری واشنگتن از متحدان اروپایی خود می شود

به گزارش خبرگزاری رویترز، «مک تورنبری» عضو ارشد جمهوریخواه مجلس نمایندگان آمریکا با بیان اینکه خروج ترامپ از برجام یک اشتباه است، بر لزوم تداوم این توافق تاکید کرد.

تورنبری که ریاست کمیته نیروهای مسلح مجلس نمایندگان آمریکا را بر عهده دارد، با تاکید بر اینکه در زمان امضای برجام از مخالفان آن بوده، افزود که اکنون خروج از این توافق به نفع واشنگتن نیست.

وی گفت: معتقدم این توافق بد است، اما پرسش اصلی این است که پس از خروج آمریکا از این توافق چه روی می دهد؟ ایران بازرسان (بین المللی) را اخراج و ما شفافیتی را که اکنون داریم از دست می دهیم.

تورنبری همچنین با بیان اینکه اروپایی ها قصد بازگرداندن تحریم های هسته ای علیه ایران را ندارند، توصیه کرد که دولت دونالد ترامپ رئیس جمهوری آمریکا باید به همکاری با متحدان اروپایی این کشور ادامه دهد، چرا که تخریب برجام سبب دوری واشنگن از متحدانش می شود.

مقام های اروپایی و آمریکایی چند ماه است که برای توافقی جهت اصلاح برجام و تضمین حضور واشنگتن در این توافق مذاکره می کنند که به گفته برخی رسانه ها در حال رسیدن به نتیجه است.

این در حالی است که برخی دیگر از مقام های اروپایی و کارشناسان بر این باورندکه رسیدن به چنین توافقی میان اروپا و آمریکا در فرصت کم باقی مانده بعید به نظر می رسد.

بسیاری از مقام ها، اعضای کنگره و کارشناسان آمریکایی درباره پیامدهای خروج از توافق هسته ای به دولت ترامپ هشدار داده اند.

«ارنست مونیز» وزیر انرژی دولت پیشین آمریکا نیز روز یکشنبه اعلام کرد که خروج واشنگتن از توافق هسته ای، ممکن است سبب تضعیف روابط ایالات متحده با متحدان اصلی اش شود.

به گزارش نشریه واشنگتن اگزمینر، مونیز که وزیر انرژی کابینه باراک اوباما رئیس جمهوری پیشین آمریکا بود، گفت : خروج از برجام، از میزان فشار بر ایران در مواجهه با ادعاهای جدید بنیامین نتانیاهو نخست وزیر رژیم صهیونیستی می کاهد و همچنین تاثیری منفی بر مناسبات واشنگتن با شرکای کلیدی اش می گذارد.

وی ادامه داد: این تصمیم سبب جدایی قابل توجهی بین ما و هم پیمانان اروپایی مان می شود، کشورهایی که برای همکاری با واشنگتن در مورد موضوع های دیگر اعلام تمایل کرده اند، اما این امر باید در زمینه توافق هسته ای به عنوان اساسی برای پرداختن به امور دیگر، به اجرا در آید.

نتانیاهو به تازگی ادعا کرد:اطلاعات جدیدی در مورد برنامه هسته ای ایران در اختیار دارد، اما کارشناسان مطرح کرده اند که داعیه نخست وزیر رژیم صهیونیستی حاوی مطالب و جزئیات تازه ای نیست. از سویی مونیز گفت که ارائه این اطلاعات، نیاز به توافق هسته ای را تقویت کرده است.

براساس این گزارش، دونالد ترامپ رئیس جمهوری آمریکا قرار است 12 ماه می (22 اردیبهشت ماه) در مورد خروج کشورش از توافق هسته ای یا ماندن در آن و تمدید تعلیق تحریم های ضد ایرانی، تصمیم گیری کند.

5252

کد N1872421

وبگردی