آفتاب

یعالون: اسرائیل می‌کوشد مانع ارسال اس‌۳۰۰ به سوریه شود

یعالون: اسرائیل می‌کوشد مانع ارسال اس‌۳۰۰ به سوریه شود

ایسنا نوشت: وزیر جنگ سابق رژیم صهیونیستی گفت، اسرائیل نمی‌خواهد سوریه به سامانه دفاع موشکی اس‌۳۰۰ روسیه دست یابد و کانال‌های همکاری با مسکو دارد تا از عدم ارسال چنین پدافندهایی اطمینان حاصل کند.

موشه یعالون، وزیر جنگ سابق رژیم صهیونیستی در مصاحبه با اسپوتنیک گفت: اگر دولت روسیه از ما بپرسد که اس‌۳۰۰ بدهد یا نه، ترجیح می‌دهیم که این سیستم‌ها به دست سوری‌ها نیفتد. پیشتر زمانی که چنین مسائلی مطرح شد، ما با استفاده از کانال‌های مناسب آنها را با رهبری روسیه در میان گذاشتیم. اکنون از طرف مقام‌هایمان بی‌تمایلی به ارسال این تجهیزات را می‌بینیم. 

یعالون که سال ۲۰۱۶ از این سمت کنار رفت، مدعی است که نیروهای رژیم صهیونیستی آمادگی دفع این سامانه‌های دفاع هوایی مدرن را دارند.

او گفت: همانطور که اطلاع دارید کل سامانه دفاع هوایی سوریه بر پایه تجهیزات شوروی یا روسیه است. اس ۳۰۰ قدرتمندتر است و ما دلمان نمی‌خواهد که آنها به سوریه برسد اما همانطور که آماده‌ایم و می‌توانیم بر کل دفاع هوایی کنونی سوریه غلبه کنیم، باید آماده مقابله با اس ۳۰۰ هم باشیم.   

به گفته او، درک متقابل میان ارتش‌های اسرائیل و روسیه در دهه گذشته به شدت افزایش داشته است. یعالون گفت: از ۱۹۹۱ ما روابط رسمی و باز داریم و این بدان معناست که کانال‌هایی برای مذاکره دو طرفه داریم. بنابراین به دنبال یافتن درک مشترک در بسیاری از مسائل هستیم. همچنین وجود خط ویژه مستقیم میان دو طرف باعث نجات جان انسان‌ها شده است. 

وزیر جنگ سابق رژیم صهیونیستی همچنین گفت، اسرائیل نیازی ندارد که ارتش روسیه را در جریان عملیات‌هایش در سوریه قرار دهد.

وی گفت: نیروهای روسی شاهد فعالیت‌های اسرائیلی‌ها طبق توافقات موجود هستند اما مداخله نمی‌کنند. روسیه هم لزومی ندارد که اقداماتش را با ما هماهنگ کند. ما می‌توانیم بین سوخو ۲۴ سوریه و روسیه تمایز قائل شویم، آنها هم جنگنده‌های ما را می‌شناسند.

یعالون تاکید کردن تاکنون هیچ حادثه‌ای بین ما و روسیه به دلیل سوءتفاهم میان طرفین اتفاق نیفتاده است؛ بر خلاف اینکه ترک‌ها سوخوی روسیه را در شمال سوریه ساقط کردند. او تاکید کرد راهی را یافته است تا با کار روسیه تداخلی ایجاد نشود.

4949

کد N1872364

وبگردی