آفتاب

کتاب‌های ناشران افغانستانی در گمرک مانده/احتمال بازگشتِ کتاب‌ها به افغانستان

کتاب‌های ناشران افغانستانی در گمرک مانده/احتمال بازگشتِ کتاب‌ها به افغانستان

به گزارش خبرنگار ایلنا، پنجمین روز از نمایشگاه بین‌المللی کتاب در حالی سپری می‌شود که کتاب‌های ناشران افغانستانی در گمرک مرز باقی مانده و امکان حضور در نمایشگاه را پیدا نکردند.

شیراحمد سعیدی (رئیس اتحادیه ناشران افغانستان) در توزیع مشکلی که برای ترخیص کتاب‌ها به وجود آمده؛ به ایلنا می‌گوید: کتاب‌های ما در گمرک ایران واقع در مرز دوقارون مانده و علی‌رغم اینکه تمام نامه‌نگاری‌ها را با بخش بین‌الملل نمایشگاه، خودِ ارشاد و رایزنی فرهنگی افغانستان داشته‌ایم امکان ترخیص پیدا نکردند. ما حتی نامه‌نگاری‌ها را دوباره انجام داده‌ایم اما می‌گویند کتاب‌های شما باید بازشده و دانه به دانه بررسی شود که این طول می‌کشد و احتمالا زمان نمایشگاه تمام می‌شود.

رئیس اتحادیه ناشران افغانستان ادامه می‌دهد: براساس قواعد موجود کتاب‌ها باید وارد گمرک نمایشگاه شده و اینجا مورد ارزیابی قرار بگیرند. در حال حاضر 28 کارتون شامل 1500 تا 2000 کتاب که بیشتر در حوزه تاریخ افغانستان هستند، در گمرک باقی مانده و به ما می‌گویند یا کتاب‌ها باید دانه دانه بررسی شوند یا پنج میلیون ضمانت بگذارید تا کتاب‌ها از مرز رد شوند.

شادنیا (مسئول گمرک نمایشگاه) نیز درباره این مشکل این‌گونه توضیح می‌دهد: به محض اینکه کتابی وارد کشور شود باید با اداره کل ارشاد استان مرزی هماهنگی صورت گرفته و نامه‌های لازم دریافت شده باشد. اگر این دوستان مجوزهای لازم را دارند نباید هیچ مشکلی وجود داشته باشد چراکه بررسی محتوایی کتاب‌ها در گمرک نمایشگاه اتفاق می‌افتد و ما حتی از مرز میرجاوه نیز ترخیص کتاب داشته‌ایم با این حال حتما مساله را پیگیری می‌کنیم تا کمک‌های لازم صورت گیرد. اگر امروز مسئله حل نشود؛ کتاب‌ها را از مرز خارج کرده و به افغانستان بازمی‌گردانیم.

کد N1872062

وبگردی