آفتاب

نگاه مثبت رسانه‌های رسمی چین به مذاکرات تجاری میان پکن و واشنگتن

نگاه مثبت رسانه‌های رسمی چین به مذاکرات تجاری میان پکن و واشنگتن

به گزارش ایلنا به نقل از رویترز، روزنامه دولتی چین یادداشتی خوش بینانه درباره مذاکرات تجاری میان چین و مقام‌های ایالات متحده چاپ کرده است. دیدار میان مقام‌های دو کشور پس از آن صورت می‌گیرد که «دونالد ترامپ»، رئیس‌جمهوری ایالات متحده، تهدید به اعمال تعرفه‌هایی به ارزش بیش از ۱۵۰ میلیارد دلار بر واردات کالا از چین به اتهام سرقت مالکیت معنوی کرد. 

روزنامه انگلیسی‌زبان «چاینا دیلی» مذاکرات دو روزه میان مقام‌های پکن و واشنگتن را «پیشرفتی مثبت» در توافق بر سر رسیدن به ساز و کاری برای باز گذاشتن گفت‌وگوها، به‌رغم «تفاوت‌های بزرگ»، دانست و آن را بخشی از تلاش برای حل‌وفصل منازعات تجاری قلمداد کرد. 

این روزنامه بزرگ‌ترین دستاورد این دیدار را رسیدن به «توافقی سازنده میان پکن و واشنگتن برای ادامه دادن به بحث مستمر درباره مسائل تجاری» دانست و آن را «بدیلی برای اعمال دوجانبه تعرفه‌ها که دو کشور را به آستانه نبرد تجاری کشانده» عنوان کرد. 

روزنامه پیپلز دیلی نوشت که این گفت‌وگوها «مبنایی محکم برای مباحث آینده درباره تجارت و همکاری اقتصادی و همچنین دست آخر رسیدن به سود (برای هر دو کشور) و نتیجه برد-برد» فراهم می‌کند. 

خبرگزاری دولتی شینهوا هم این گفت‌وگوها را «سازنده، صریح و بی‌پرده و ثمربخش» توصیف کرد. این خبرگزاری در عین حال اذعان کرد که همچنان اختلاف‌نظرهایی «نسبتا عمیق» پابرجاست. 

افرادی که از مفاد این گفت‌وگوها خبر داشتند، روز گذشته -جمعه- گفتند که دولت ترامپ موضع سفت‌وسخت‌تری گرفته و خواهان تخفیف ۲۰۰ میلیارد دلاری در مازاد تجاری چین با آمریکا شده است تا تعرفه‌های خود را کاهش دهد و فناوری پیشرفته را انتقال دهد. 

فهرست طولانی خواسته‌های آمریکا با پکن پیش از شروع گفت‌وگوها در روز پنج‌شنبه و جمعه تلاشی برای جلوگیری از جنگ تجاری زیان‌آور میان دو اقتصاد بزرگ جهان بوده است. 

 

کد N1871855

وبگردی