آفتاب

افزایش قیمت برق در یک ماه به اندازه پول یک بربری است/ با وحشت‌آفرینی برای کاهش مصرف آب موافق نیستم

افزایش قیمت برق در یک ماه به اندازه پول یک بربری است/ با وحشت‌آفرینی برای کاهش مصرف آب موافق نیستم

به گزارش‌خبرنگار‌اقتصادی‌ایلنا، رضا‌اردکانیان در جمع خبرنگاران گفت: من با وحشت آفرینی جهت کاهش مصرف آب موافق نیستم اما اینکه بگوییم با همین شیوه‌ای که تاکنون مصرف کرده‌اید ادامه دهید و ما آب را تامین می‌کنیم؛ آب شور دریا را شیرین می‌کنیم، ابرها را بارور می‌کنیم، انتقال آب می‌دهیم و آب ژرف را می‌آوریم موافق نیستم. اینکه به مردم نگوییم به خاطر خشکسالی باید شیوه مصرف در کشاورزی و شرب و صنعت را تغییر دهند موافق نیستم. این موضوع همانند این است که این آب‌های جدید را بعد از سال‌ها در مشک سوراخ بریزیم.

وی افزود: اطلاعات باید به مردم دقیق منتقل شود مردم و کشاورزان باید بدانند که فقط با ۱۰ درصد کاهش، انتخاب کشت مناسب و نکاشتن هندوانه در مناطق کم آب و صادرات آن می‌توانند بهره‌وری را بهبود بخشند و به اندازه بیش از آنچه اکنون در تمام صنعت شرب و بهداشت مصرف می‌کنیم آب خواهیم داشت البته به آن معنا نیست که ما به فکر آب جدید نیستیم.

 وی تصریح کرد:حتما دنبال تکنولوژی روز هستیم، ابرها را بارور می‌کنیم، آب شور را با مطالعات زیست محیطی شیرین می‌کنیم، آب ژرف را مطالعه می‌کنیم اما نه به این قیمت که دست به نحوه مصرف آب موجود نزنیم.

وزیر نیرو در ادامه درباره افزایش ۷ درصدی قیمت آب و برق بیان کرد: پول برق به طور متوسط برای هر شهروند به اندازه یک بربری در ماه ممکن است،  افزایش پیدا کند. ما باید این صدا را بلندتر به گوش مسئولان برسانیم. البته بنده اصلا موافق گران شدن نیستم هر چند قیمت خودش را پیدا می‌کند اما اگر ارزانی هر کالایی موجب مصرف بی‌رویه شود درست نیست چون مردم هزینه آن را بعدا پرداخت خواهند کرد.

وی تصریح کرد: اگر قیمت برق را واقعی نکنیم موجب مصرف بی‌رویه می‌شود و کشور وارد چرخه خاموشی می‌شود و هزینه‌ای که تک‌تک مردم برای تحمل خاموشی‌ها پرداخت می‌کنند به مراتب بیشتر است.

وزیر نیرو تاکید کرد: باید با مردم بیشتر صحبت کرد و ارتباط‌ها بیشتر شود و اصلاح آب و برق بیش از هر چیز با هدف اثرگذاری روی اصلاح الگوی مصرف صورت گیرد.

وی ادامه داد: ما تلاش می‌کنیم که اصلی‌ترین اتکایمان به مردم باشد مردم به خودشان بگویند که نمی‌خواهم آب و برق قطع شود و خاموشی داشته باشم و هر کس خودش مدیریت کند.

اردکانیان در ادامه با بیان اینکه در حال حاضر ۵۰ میلیارد متر مکعب مخازن آب داریم که نیمی از آنها خالی هستند، گفت: این مسئله این ظرفیت بالا را در شرایط بحرانی ایجاد کرده تا همین مخازن نیز بتواند نیازهای مردم را برطرف کند و این مسئله می‌تواند دستاورد مهمی در زمینه کارهای فنی باشد.

وی با بیان اینکه ما تلاش می‌کنیم که جامعه روستایی از نظر دستیابی به آب شرب سالم به رقم ۹۵ درصد برسد خاطرنشان کرد: ما تلاش می‌کنیم که آب خاکستری در بودجه آبی لحاظ شود. ما سه میلیارد متر مکعب پساب داریم که نه تنها تصفیه نمی‌شود بلکه موجب آلوده شدن منابع آب شیرین می‌شود بنابراین دولت و بخش خصوصی باید توجه کنند منابع مالی قابل ملاحظه ‌ای روی جمع‌آوری و تسویه به کار گرفته شود.

 

 

کد N1871569

وبگردی