آفتاب

عملکرد تبعیض آمیز برخی کشورها مزایای ماندن در NPT را برای کشورهای عضو زیر سوال برده است

عملکرد تبعیض آمیز برخی کشورها مزایای ماندن در NPT را برای کشورهای عضو زیر سوال برده است

به گزلرش ایلنا، رضا نجفی سفیر و نماینده دائم جمهوری اسلامی ایران نزد سازمان ملل متحد، ذیل دستور کار جهانشمولی معاهده و ماده ۱۰ NPT که در مورد خروج از معاهده است، ضمن انتقاد از کشورهای دارنده سلاح هسته ای در کمک به کشورهای خارج از معاهده به ویژه رژیم صهیونیستی و ایجاد محدودیت های گسترده برای کشورهای عضو در استفاده صلح آمیز از انرژی هسته ای گفت: اگر پایبندی به متن و روح معاهده در تمامی جوانب آن رعایت نشود، مزایا و انگیزه ها برای کشورهای فاقد سلاح هسته ای جهت ماندن در معاهده کاهش خواهد یافت.

وی ضمن هشدار به کشورهای دارنده سلاح هسته ای اظهار داشت: متاسفاته علایم غلطی توسط برخی کشورهای هسته ای در این راستا ارسال می شود. به نظر می رسد که عضویت در NPT، اجرای موافقتنامه های پادمان آژانس بین المللی اتمی، اعمال پروتکل الحاقی و در برخی موارد پذیرش نظارت و محدودیتهای بیشتر هیچ مزایایی ندارد.

سفیر و نماینده ایران در نزد سازمان ملل در وین ادامه داد: برعکس آنچه که در عمل شاهد آن هستیم این است که عدم عضویت در NPT، داشتن تاسیسات هسته ای خارج از نظارت آژانس، آزمایش انفجاری هسته ای و تولید سلاح هسته ای مورد استقبال قرار می گیرد و مزایا و همکاری های هسته ای را در پی دارد.

نجفی خواستار تلاش کشورهای عضو  برای اجرای مصوبات کنفرانس های بازنگری پیشین جهت وادار کردن رژیم صهیونیستی به عضویت در معاهده و قرار گرفتن تاسیسات هسته ای این رژیم تحت نظارت آژانس شد.

وی عدم عضویت رژیم اسرائیل در معاهده و وجود تاسیسات هسته ای خارج از نظارت آن را تهدیدی علیه صلح و امنیت بین المللی و رژیم عدم اشاعه دانسته و همکاری هسته ای با این رژیم را نقض صریح معاهده دانست.

سفیر و نماینده ایران در آژانس ضمن یادآوری اینکه تاکنون یکبار خروج از NPT طبق ماده ۱۰ معاهده در نتیجه فشار و ارعاب آمریکا صورت گرفته است، هشدار داد که موثرترین راه برای جلوگیری از خروج احتمالی کشورها از معاهده در آینده تلاش مشترک کشورهای عضو برای اجرای تمام مفاد معاهده بدون اعمال استانداردهای دوگانه و رهیافت های تبعیض آمیز است. 

لازم به ذکر است که ماده ۱۰ NPT به کشورها اجازه داده است که در شرایطی که منافع حیاتی آنها به مخاطره افتد از معاهده خارج شوند. تاکنون تنها کره شمالی از این حق استفاده کرده که در نتیجه فشارهای آمریکا بوده است.

کد N1870889

وبگردی