آفتاب

بانک مرکزی آمریکا نرخ بهره را ثابت نگه داشت

بانک مرکزی آمریکا نرخ بهره را ثابت نگه داشت

بانک مرکزی آمریکا اعلام کرد نرخ تورم به سطح هدف‌گذاری شده بلندمدت نزدیک‌تر شده و تحت کنترل است.

به گزارش ایسنا به نقل از فوربس، بانک مرکزی آمریکا در بیانیه پایانی نشست دو روزه خود اعلام کرد نرخ تورم سرانجام به هدف ۲ درصدی نزدیک شده است. این بانک با بیان این که در دوره زمانی ۱۲ ماهه هم تورم کل و هم تورم بدون احتساب بخش مواد غذایی و انرژی به سطح ۲ درصد نزدیک شده اند افزود: انتظار می رود تورم ۱۲ ماهه در میان مدت در حدود سطح ۲ درصدی باقی بماند. این در حالی است که پیش‌تر در بیانیه بانک مرکزی امریکا آمده بود تورم پایین تر از سطح هدف گذاری شده است.

برای بانک مرکزی این مساله می تواند نشانه ای از پیشرفت باشد چرا که وجود تورم پایین به معنای آن است که اقتصاد با گام های سریع تری قدم برخواهد داشت. سطح ۲ درصدی لزوما آن قدر بالا نیست که بخواهد مایه نگرانی باشد اما به قدری کافی خواهد بود که سرمایه گذاران خیلی نگران سلامت کلی اقتصاد نباشند. اگر تورم در کنترل باشد، می تواند بدان معنا باشد که بانک مرکزی در آینده با فشار کمتری برای افزایش نرخ بهره روبرو خواهد بود، هر چند که بازار این انتظار را دارد که امسال نرخ بهره افزایش یابد.

پیش بینی های بازار شانس ۹۵ درصدی افزایش نرخ بهره در ماه ژوئن و ۷۵ درصدی برای یک افزایش دیگر در ماه سپتامبر را نشان می دهد که نسبت به پیش بینی قبلی تغییری نکرده است با این حال احتمال چهارمین افزایش در پایان سال از ۵۰ درصد به ۴۵ درصد کاهش یافته است. اگر بانک مرکزی آمریکا چهار بار نرخهای بهره را افزایش دهد این مساله به احتمال زیاد باعث افزایش انتظارات تورمی مردم می شود و به بازارهای سهام سرایت خواهد کرد.

در نخستین واکنش فوری بازارها به این تصمیم بانک مرکزی، شاخص های بورس افزایش یافتند و بازدهی اوراق تقریبا ثابت باقی ماند.

انتهای پیام

کد N1870768

وبگردی