آفتاب

همه روزها متعلق به کارگران است/ مثبت‌شدن تراز تجاری کشور در فروردین‌ماه

همه روزها متعلق به کارگران است/ مثبت‌شدن تراز تجاری کشور در فروردین‌ماه

به گزارش خبرنگار ایلنا، محمد شریعتمداری در مراسم تحویل 250 دستگاه خودرو تجاری با اشاره به اعیاد شعبانیه و روز کارگر گفت: ایران و در رأس آن بنیانگذار کبیر انقلاب اسلامی سخنان بسیار آموزنده‌ای در مقام کار و کارگر گفتند و به جرأت می‌توانم بگویم بیانات امام‌خمینی(ره) در این مورد بی‌نظیر است.

شریعتمداری ادامه داد: امام(ره) فرمودند همه امور عالم مرهون کار است و کار هر لحظه در سراسر عالم در حال وقوع است. در واقع دنیا چیزی جز مصنوع دست کارگر نیست. اینکه ما یک روز  خاص را به اسم کارگر بنامیم درست نیست بلکه همه روزها متعلق به کارگران است چون هیچ وقت کار تعطیل نیست و باید همه ایام از کارگران تجلیل شود.

وی ادامه داد: مهمترین جمله امام(ره) این است که خداوند متعال خود نیز کارگر معظم است. رهبر انقلاب نیز همواره از مقام کارگر تجلیل کرده و امروز هم سخنان مهمی ایراد کردند که باید سرلوحه کار خود قرار دهیم.

شریعتمداری با اشاره به برنامه وزارت‌صنعت در نوسازی ناوگان تجاری کشور گفت: سال 97 نزدیک به 60 هزار دستگاه خودرو مطابق برنامه‌ریزی انجام شده باید تحویل مشتریان شود و به‌همین منظور یک‌میلیارد و 55 میلیون دلار پروفورما صادر شده و هم‌اکنون قطعات منفصله برای تولید 36 هزار دستگاه خودرو سنگین اعتبارسنجی و امور آن انجام شده که به مرور زمان همه خودروسازها قرار خواهد گرفت و امیدواریم از مردادماه اولین محموله وارد کشور شود و سپس با ترکیب قطعات داخلی خودروها تولید و به دست مشتریان ارایه داده شود.

وزیر صنعت ادامه داد: در کنار این طرح تولید خودروهای سواری نیز ادامه خواهد داشت و مطابق برنامه‌ریزی  امیدواریم در سال 97 یک میلیون و 750 دستگاه تولید داشته باشیم.

شریعتمداری ادامه داد: صادرات غیر نفتی ما در فروردین 97  9/15 درصد نسبت به سال قبل رشد داشته  نکته مهم در این رشد این است که سهم میعانات گازی کمتر شده و مواد پتروشیمی نیز به همان اندازه سال قبل و یا کمتر بوده است. در نتیجه می‌توان گفت ما در سایر حوزه ها افزایش صادرات داشتیم. در زمینه واردات نیز 9/7 رشد داشتیم و خوشبختانه توانستیم در این ما جلوی منفی‌شدن تراز تجاری کشور را بگیریم.

وی افزود: سال 96 و فروردین 97 از مجموع 44 خانه منتخب صنعتی 33 کالا بیش از 5 درصد رشد داشته است.

کد N1869824

وبگردی