آفتاب

تلافی تهران در صورت اثبات کشته شدن ایرانی‌ها در حمله به سوریه

تلافی تهران در صورت اثبات کشته شدن ایرانی‌ها در حمله به سوریه

ایسنا نوشت: یک فرمانده پیشین ارتش رژیم صهیونیستی گفت که اگر ثابت شود در میان کشته‌های حمله شب گذشته به سوریه ایرانی‌ها نیز بوده‌اند، در این صورت باید منتظر اقدام تلافی‌جویانه ایران باشیم.

به نوشته روزنامه اورشلیم پست، آموص یادلین، فرمانده پیشین اطلاعات ارتش رژیم صهیونیستی روز دوشنبه در گفت‌وگو با رادیو ارتش درباره حمله موشکی یکشنبه شب به شهرهای حماه و حلب در سوریه گفت: شدت حمله صورت گرفته نمی تواند ناشی از شورشیان در سوریه باشد. طبیعی است که گفته شود این حمله توسط یک ارتش سازمان یافته انجام شده است.

وی ادامه داد: دو احتمال وجود دارد یا اینکه آمریکا حمله‌ای که دو هفته پیش رهبری کرده بود تکمیل کرده یا اینکه پای آمریکا در میان نیست و در این صورت یک احتمال وجود دارد که من نمی توانم آن را تایید کنم.

این فرمانده صهیونیستی با اشاره به تهدیدات ایران برای تلافی حمله رژیم صهیونیستی به پایگاه تی‌فور در سوریه که در جریان آن چند نیروی مستشاری ایرانی به شهادت رسیدند، مدعی شد: هدف از حمله شب گذشته باید مورد بررسی قرار گیرد. ما باید تحقیق کنیم ببینیم این حمله در پاسخ به انتقال تسلیحات به حزب‌الله به پایگاه ایرانی ساخته شده در سوریه یا اینکه اطلاعاتی به دست آمده که حاکی از پاسخ احتمالی ایران و تصمیمی برای خنثی کردن آن بوده است.


وی با ادعای اینکه ایران خواهان ایجاد پایگاهی برای خود در سوریه و اسرائیل مصمم به جلوگیری از آن است، گفت: از هیچ  کس پنهان نیست که ایرانی‌ها یک کار ناتمام با ما دارند. از نظر آنها ما مسئول حمله قبلی هستیم و اکنون حمله دیگر نیز انجام شده است.

یادلین درباره تعداد بالای کشته شدگان در نتیجه این حمله گفت: سوال مهم این است که آنها ایرانی بودند یا سوری. اگر تلفات از سوری‌ها بوده تعدادی به نیم میلیون انسانی که در جنگ این کشور کشته‌ شده‌اند، اضافه شده است اما اگر ایرانی بوده‌اند، این اتفاق به کار ناتمام آنها با اسرائیل اضافه می‌کند و سپس ماه مه بسیار حساس خواهد بود.

به گزارش ایسنا، مقامات صهیونیستی به طور مکرر این ادعای خود را مطرح می کنند که ایران در سوریه نه تنها حضور نظامی دارد بلکه به دنبال ایجاد پایگاه‌های نظامی در این کشور است. این در حالی است که مقامات کشورمان همواره تاکید می کنند حضور ایران در سوریه تنها به صورت مستشاری و بنا به درخواست دولت مشروع دمشق بوده است.

بنابر این گزارش، تلویزیون سوریه بامداد روز دوشنبه (امروز) به نقل از یک مقام نظامی گزارش داد: حملاتی جدید علیه برخی مقرهای نظامی در حومه حماة و حلب صورت گرفت؛ بدون اینکه هویت عامل این حملات مشخص شود. این در حالی است که منابع رسانه‌ای سوریه احتمال می‌دهند این حملات از جانب رژیم صهیونیستی بوده باشد.

هم‌چنین روزنامه صهیونیستی هاآرتص نوشت که براساس بعضی گزارش‌ها اسرائیل مسؤول این حمله است.

منابع نظامی آمریکا نیز به شبکه سی‌ان‌ان گفتند: آمریکا و نیروهای ائتلاف آمریکایی ضد داعش در حملات شب گذشته به مواضع ارتش سوریه دست نداشتند.

دیده‌بان حقوق بشر سوریه (وابسته به مخالفان سوری) مدعی شده که کشته‌های این حملات در حومه حلب و حماة به ۲۶ تن رسیده است.

اما فعالان می‌گویند این حملات بیش از ۴۰ کشته و ۶۰ زخمی در بین نیروهای نظام سوریه و هم‌پیمانان‌شان برجای گذاشت.

به فاصله کوتاهی پس از این حملات، مرکز زلزله نگاری اروپا-مدیترانه گفت که این انفجارها باعث زلزله‌ای به قدرت ۲.۶ در ناحیه شد.

دیده‌بان حقوق بشر سوریه هم اعلام کرد، انفجارهای شدیدی مناطق در حومه الحموی و استان حلب را لرزاند که ناشی از حملات موشکی به مقر تیپ ۴۷ در حومه جنوبی حماة و مناطق دیگر در نزدیکی شهرک سلحب بود.

به ادعای اسکای نیوز عربی، در داخل مقر تیپ ۴۷ در حماة نیروهای نظام سوریه و نیروهای هم‌پیمان بوده‌اند.

به گفته برخی منابع، این موشک‌ها به ساختمان‌ها و مراکزی اصابت کرده که احتمال می‌رود انبار تسلیحات بوده است.

همچنین مقامات گروه‌های مخالف سوری مدعی شدند که در میان کشته شدگان این حمله تعدادی از نیروهای ایرانی نیز بوده‌اند.

این در حالی است که یک منبع آگاه ، خبرسازی برخی رسانه های خارجی را مبنی به شهادت شماری از نیروهای مستشار ایرانی در جریان حمله به حومه شهر «سلحب» در ریف غربی حماه را تکذیب کرد.

فرمانده فاطمیون نیز در واکنش به گزارش برخی از رسانه‌ها مبنی بر این که پایگاه فاطمیون در نزدیکی "نهر البارد" در حومه الغاب ، شب گذشته هدف حمله موشکی قرار گرفته است، اظهار کرد: پایگاه این لشکر در نزدیک شهر حلب سالم است و هیچ یک از نیروهای این گروه در حمله‌های اخیر به شهادت نرسیدند.

52310

کد N1869685

وبگردی