آفتاب
رییس مجمع نمایندگان کارگران استان‌تهران:

اهل سیاست کوچکترین تعلقی به خواسته‌های صنفی کارگران ندارند

اهل سیاست کوچکترین تعلقی به خواسته‌های صنفی کارگران ندارند

به گزارش خبرنگار ایلنا، محمدرضا تاجیک (رییس مجمع نمایندگان کارگران استان‌تهران) با تبریک روز کارگر مهمترین مطالبات کارگران را امنیت شغلی، معیشت و تأمین اجتماعی عنوان کرد و گفت: گنجاندن بند (ز) تبصره هفت درلایحه بودجه سال 97 و مهر تایید زدن بر این مصوبه توسط وکلای مجلس، انتقاد کارگران و فعالان کارگری را برانگیخته است. باتوجه به اینکه منابع تامین اجتماعی مصداق کامل حق‌الناس است، دولت‌ها یا نمایندگان مجلس نمی‌توانند به منابع آنها دست‌اندازی کرده یا بخواهند در وجوه آن دخل و تصرف کنند.

این فعال کارگری بابیان اینکه بخش قابل توجهی از مطالبات برزمین مانده سازمان تامین اجتماعی به بدهی‌های دولت مربوط می‌شود، افزود: واقعیت این است که اهل سیاست بدش نمی‌آید از مسائل صنفی کارگران به سود خود استفاده کنند اما تجربه نشان داده است که این گروه کوچکترین تعلقی در قبال تحقق خواسته‌های صنفی مانند بازپرداخت اصل و فرع بدهی دولت به سازمان تامین اجتماعی ندارد، برای همین است که امروز طلب سازمان تامین اجتماعی  بیش از 150 هزار میلیارد تومان افزایش یافته است.

وی ادامه داد: شاید برای علاقمندان به مسائل سیاسی عدد و رقم مربوط به بدهی دولت‌ها در قبال سازمان تامین اجتماعی جذاب باشد اما برای کارگری که قرار است منابع سازمان تامین اجتماعی بابت خدمات بیمه‌ای و درمانی او مورد استفاده قرار بگیرد، تنها بازپرداخت این بدهی دارای اهمیت است.

تاجیک افزود: این کارگران هستند که تاثیر بزرگ‌شدن این بدهی را در قالب محدود شدن خدمات مختلف سازمان تامین اجتماعی احساس می‌کنند. اگر بدهی‌های سازمان تامین اجتماعی پرداخت شود، دیگر دلیلی ندارد که جامعه کارگران بازنشسته برای افزایش ناچیز حداقل مستمری‌ها اینقدر معطل بمانند یا مراکز درمانی سازمان تامین اجتماعی به دلیل کمبود منابع مالی در اجرای قانون الزام ناتوان عمل کنند.

وی با بیان اینکه سازمان تامین اجتماعی به‌عنوان فراگیرترین صندوق ارائه دهنده خدمات بیمه‌های اجتماعی برای استمرار فعالیت‌های خود نیازمند دریافت به موقع مطالبات پرداخت نشده خود است، گفت: در همین رابطه توقع دیگر طبقه کارگر از گروه‌های سیاسی این است که تحت هر شرایطی مالکیت کارگران بر سازمان تامین اجتماعی را به رسمیت بشناسند و ضمن بازپرداخت معوقات این سازمان نسبت برای احیای شورای عالی تامین اجتماعی نیز اقدام کنند.

تاجیک افزود: بدهی تامین اجتماعی ناشی از تعهدات غیرمنطقی و بی‌پشتوانه‌ای است که در ادوار مجالس پیشین تصویب شد و چون اجرای آنها بدون هیچ مقاومتی توسط دولت‌های وقت پذیرفته شد، امروز سازمان تامین اجتماعی با انبوهی از مشکلات صنفی روبروست.

وی با تاکید بر اینکه به‌صورت مشخص در ادوار گذشته برای سازمان تامین اجتماعی 22 ردیف تعهد سنگین مالی در رابطه با ارائه خدمات به گروه‌های اجتماعی غیر از کارگران و کارفرمایان بیمه‌شده ایجاد شده است، گفت: چون در دولت و مجالس قبلی برای تامین منابع مالی مستمر این تعهدات چاره‌ای نشده است، امروز شاهد آن هستیم که حجم مطالبات سازمان تامین اجتماعی از دولت‌ها بیش از 150 هزار میلیارد تومان رسیده است.

تاجیک ادامه داد: واقعیت این است که اگر قرار است از هفته کارگران به عنوان اهرمی برای پیشبرد مقاصد سیاسی استفاده شود، کارگران ترجیح می‌دهد برای حفظ حرمت خواسته‌های  صنفی خود هم که شده، تمرکز خود را تنها متوجه "روز جهانی کارگر" نماید.

امنیت شغلی کارگران، مهمترین مطالبه

 تاجیک درخصوص توقعی که طبقه کارگر از دولت در دنبال کردن سیاست‌های توسعه‌ای دارند، افزود: جدا از محدودتر شدن حقوق اجتماعی کارگران شاغل در مناطق آزاد و ویژه اقتصادی با این واقعیت نیز مواجه هستیم که مناطق یاد شده نتوانسته‌اند در ایجاد رونق اقتصادی و برقراری عدالت اجتماعی موفق عمل کنند.

این فعال صنفی کارگری افزود: حقیقت این است که کارگران با آنکه کار می‌کنند از شرایط معشیتی مناسبی برخوردار نیستند. معیشت کارگران و البته امنیت شغلی آنها در پس مصلحت‌های سیاسی پنهان مانده است و این به شدت جای نگرانی دارد امنیت شغلی کارگر کلید طلایی پیگیری سایر مطالبات است. البته باید اضافه کنم که پسرفت و روند معکوس گذشته تا حدودی متوقف شده است و اقداماتی برای ساماندهی قراردادهای کار در دست اجراست اما باید حواس خود را بیشتر جمع کنیم.

کد N1869625

وبگردی