آفتاب

نسبت به تهدیدهای ایران برای اسرائیل عمیقا نگرانیم

نسبت به تهدیدهای ایران برای اسرائیل عمیقا نگرانیم

به گزارش ایلنا به نقل از تایم، مایک پومپئو وزیر خارجه آمریکا روز یکشنبه لفاظی‌های ترامپ علیه ایران را تکرار و حمایت جدی خود را از اسرائیل و عربستان در مقابله با تهران را اعلام کرد.

بر اساس این گزارش، اظهارات پومپئو در ریاض و تل آویو در اولین دور سفرهای خارجی این دیپلمات ارشد آمریکایی مطرح شده است. او خواستار اقدام بین‌المللی هماهنگ برای تنبیه ایران به بهانه برنامه موشکی و دیگر اقداماتی که به ادعای او موجب بی ثباتی منطقه شده است، شد.

تایم نوشت: این سختگیری‌ها علیه ایران به مذاق میزبانان پومپئو به ویژه اسرائیل خوش آمده است.

وزیر خارجه آمریکا بعد دیدار دو ساعته با بنیامین نتانیاهو مدعی شد: «ما همچنان نگرانی عمیقی نسبت به تهدیدهای ایران برای اسرائیل و منطقه داریم و بابت جاه‌طلبی‌های ایران برای سیطره بر خاورمیانه نگرانیم. آمریکا در این تنش در کنار اسرائیل خواهد بود.»

نتانیاهو نخست وزیر رژیم صهیونیستی نیز مدعی شد: « درخواست ایران برای داشتن یک بمب هسته‌ای باید متوقف شود. مفوذ ایران باید متوقف شود و ما با هم برای توقف آنها همکاری می‌کنیم.»

نخست وزیر این رژیم از شناسایی بیت المقدس به عنوان پایتخت اسرائیل هم استقبال کرد.

پومپئو برنامه انتقال سفارت آمریکا از تل آویو به اورشلیم را برای ۱۴ می اعلام کرد و گفت: به طور «اعجاب آوری» به اقدامی که در پیش روست افتخار می‌کند.

بر اساس گزارش تایم، پومپئو هیچ برنامه‌ای برای دیدار با مقامات فلسطین ندارد و امروز (دوشنبه) به اردن سفر خواهد کرد.

وی در ریاض مدعی شده بود که ایران همه منطقه را بی ثبات کرده و از سعودی‌ها و همه  همسایگان خواست تا اختلافاتشان را با قطر رفع کنند.

مقامات آمریکایی گفته‌اند ایران نفوذش را در منطقه افزایش داده و این شامل یمن و سوریه است.

پومپئو در اسرائیل مدعی شد: «من فکر می‌کنم همه موافقند که این به نفع همه کشورهای خلیج فارس  است که بفهمند چطور باید با هم کار کنند. ما چالش مشترکی در مقابل ایران داریم و فکر می‌کنم همه این را درک می‌کنند. امیدواریم که آنها خودشان راهی برای حل و فصل اختلافاتشان بین هم پیدا کنند.»

تایم نوشت: سفر رییس سابق سازمان سیا به منطقه در حالی انجام گرفت که ترامپ با فشار سنگینی از جانب اروپایی‌ها و دیگر طرف‌های توافق هسته‌ای برای حفظ آن مواجه است. ترزا می نخست وزیر بریتانیا گفته او درباره این توافق با همتایان فرانسوی و آلمانی‌اش صحبت کرده و آنها بر این باورند که این توافق باید باقی بماند حتی با وجود کاستی‌های آن.

جان بولتون روز یکشنبه به فاکس نیوز گفت: ترامپ به وضوح چیزهای منفی درباره توافق هسته‌ای گفته که نشان می‌دهد این اقدامات دیگر واقعا نمی‌تواند این نگرانی‌ها را برطرف کند اما ممکن است ما در مذاکرات با متحدان اروپایی به این نتیجه برسیم که احتمالاتی هم وجود دارد.

 

 

 

 

 

کد N1869515

وبگردی