آفتاب

دمشق، جبهه‌ شرق رود فرات را باز کرد

دمشق، جبهه‌ شرق رود فرات را باز کرد

ایسنا نوشت: دولت سوریه همزمان با تقویت کنترل خود بر جنوب دمشق، جبهه‌ای در شرق رودخانه فرات که در کنترل نیروهای "سوریه دموکراتیک" است، باز کرد.

به گزارش روزنامه فرامنطقه‌ای الحیاة، یک روز پس از نشست وزرای خارجه کشورهای تضمین کننده آتش‌بس سوریه در شهر مسکو، دولت سوریه همزمان با تقویت کنترل خود بر جنوب دمشق، جبهه‌ای در شرق رودخانه فرات که در کنترل نیروهای "سوریه دموکراتیک" است، ایجاد کرد.

نیروهای وابسته به دولت سوریه به نیروهای "سوریه دموکراتیک" (قسد) در منطقه شرق رودخانه فرات یورش برده و موفق شدند کنترل روستاهای الجنینه، الجیعه، شمره الحصان و حویقه واقع در ساحل شرقی رودخانه فرات در حومه دیر الزور را پس از درگیری‌های شدیدی که چندین کشته و زخمی برجای گذاشت، به دست بگیرند. گفته می‌شود احمد الجفال، فرمانده میدانی شورای نظامی دیرالزور از جمله کشته‌های این درگیری‌ها است.

به گفته برخی فعالان، جنگنده‌های ائتلاف ضد داعش برخی مناطقی که نیروهای دولت سوریه وارد آن شده بودند را هدف قرار دادند.

نیروهای "سوریه دموکراتیک" در بیانیه‌ای ادعا کردند: نیروهای وابسته به دولت سوریه با حمایت روسیه حمله‌ای را به حومه غربی دیرالزور با هدف ناکام گذاشتن عملیات طوفان الجزیره و مبارزه با تروریسم آغاز کردند، در مقابل نیروهای ما در ضد حمله‌ای آنها را از این روستاها بیرون کرده و کنترل چهار روستا را از دست دمشق خارج کردند.

به گفته برخی مسؤولان در ارتش آمریکا و برخی تحلیلگران نظامی، میان نیروهای ائتلاف در شرق رودخانه فرات و نیروهای مورد حمایت روسیه و ایران در غرب آن محدوده مشخصی برای ممانعت از وقوع درگیری‌ها وجود دارد. حدود ۱۰۰ نیروی هم‌پیمان نظام سوریه در حملات ائتلاف به دیرالزور در فوریه گذشته کشته شدند. واشنگتن اعلام کرد که این افراد در عملیات برای مقابله با یورش نیروهای دمشق به یکی از پایگاه‌های نیروهای سوریه دموکراتیک کشته شدند.

رامی عبدالرحمان، مدیر مرکز دیده‌بان حقوق بشر سوریه در گفت‌وگو با خبرگزاری فرانسه اظهار داشت: هدف دمشق دفاع از شهر دیرالزور از طریق مقابله با نیروهای قسد موجود در اطراف شهر است.

عبد الرحمان افزود: در گذشته درگیری‌هایی میان دو طرف رخ داد اما این اولین باری است که دمشق عملیاتی را برای بازپس‌گیری مناطق تحت کنترل نیروهای "سوریه دموکراتیک" آغاز می‌کند.

52310

کد N1869316

وبگردی