آفتاب

انعقاد تفاهم‌نامه‌ای 4جانبه برای ایجاد و حمایت از کسب‌وکارهای فضاپایه

انعقاد تفاهم‌نامه‌ای 4جانبه برای ایجاد و حمایت از کسب‌وکارهای فضاپایه

در راستای حمایت از ایجاد کسب و کارهای نوین و توسعه کسب و کارهای موجود فضاپایه، تفاهم‌نامه همکاری مابین سازمان فضایی ایران و شهرک علمی و تحقیقاتی اصفهان با حمایت معاونت پژوهش و فناوری وزارت علوم، تحقیقات و فناوری و معاونت فناوری و نوآوری وزارت ارتباطات و فناوری اطلاعات به امضا رسید.

به گزارش ایسنا، دکتر براری، رئیس سازمان فضایی ایران با تاکید بر ضرورت توسعه زنجیره ارزش صنعت فضایی در کشور گفت: با توجه به رشد قابل توجه اقتصاد نوظهور فضایی، لازم است بستر لازم برای حضور و فعالیت کارآفرینان، نوآوران، متخصصین و فارغ‌التحصیلان دانشگاه‌ها جهت توسعه کسب و کارهای فضاپایه فراهم شود تا این کسب و کارها رونق گرفته و به ارائه خدمات تخصصی و کاربردی جدید بپردازند.

رئیس سازمان فضایی ایران در بخش دیگری از سخنان خود گفت: برای تحقق حضور حداکثری همه بخش‌ها در تثبیت و توسعه چرخه کامل فناوری فضایی، توسعه کسب و کارها، جذب سرمایه‌گذاری خصوصی و شناسایی فعالان این حوزه ضروری است با ایجاد شبکه‌ای کامل از شرکت‌های مرتبط با این حوزه، هم‌افزایی لازم برای رونق علمی و اقتصادی این مجموعه را شکل داد.

معاون وزیر ارتباطات، استفاده حداکثری از ظرفیت‌های طرفین تفاهم‌نامه و سایر نقش‌آفرینان را در حمایت و توسعه کسب‌وکارهای فضاپایه به منظور توسعه فناوری فضایی و کاربردهای آن و حرکت به سوی بومی‌سازی و خودکفایی را از اهداف مهم این تفاهم‌نامه برشمرد.

دکتر براری در خصوص نحوه اجرای این تفاهم‌نامه گفت: ابتدا شرکت‌های فعال و نقش‌آفرینان در حوزه کاربرد و خدمات فضایی شناسایی خواهند شد و یک بانک اطلاعاتی از همه شرکت‌های مرتبط به همراه توانمندی‌ها، محصولات و خدمات شکل می‌گیرد. در ادامه مشاوره و آموزش‌های لازم در اختیار شرکت‌ها قرار می‌گیرد تا بتوانند بازار خود را توسعه دهند و علاقه‌مندان و دانش‌آموختگان دانشگاهی نیز برای تشکیل شرکت‌های نوپا هدایت و حمایت خواهند شد. دسترسی به داده‌های ماهواره‌ای، دریافت تسهیلات ویژه و شرکت در رویدادهای شبکه و سمینارهای آموزشی از مزایای عضویت در این شبکه خواهد بود.

دکتر براری، فراهم آوردن بستر لازم برای حضور موثر و نقش‌آفرینی همه بخش‌ها و بویژه بخش خصوصی، تلاش حداکثری به منظور تامین و توسعه زیرساخت‌های فنی موردنیاز، تقویت آرشیو ملی داده‌های فضایی و برقراری تعاملات با متولیان حوزه‌های مختلف کاربرد فناوری فضایی را از اهم وظایف سازمان فضایی ایران در این تفاهم‌نامه دانست و افزود: سازمان فضایی ایران داده‌های ماهواره‌ای موجود در کشور را در اختیار این شبکه قرار خواهد داد و از ایجاد یک آرشیو غنی از این داده‌ها در جهت ارائه خدمات به‌روز و کاربردی به جامعه حمایت خواهد کرد.

بر اساس اعلام روابط عمومی سازمان فضایی ایران، دبیرخانه این شبکه همکار در سازمان فضایی ایران مستقر می‌شود و مدیریت و راهبری آن به عهده این سازمان خواهد بود.

انتهای پیام

کد N1869072

وبگردی