آفتاب

رمز ماندگاری هنرهای نمایشی اتکا بر نیازهای جامعه است

رمز ماندگاری هنرهای نمایشی اتکا بر نیازهای جامعه است

مدیرکل فرهنگی و اجتماعی وزارت علوم، تحقیقات و فناوری گفت: رمز موفقیت و ماندگاری هنرهای نمایشی حرکت پیوسته و توام با شناخت نیازهای جامعه است، از این رو هنر نمایش باید نسبت به بنیان‌های اعتقادی، باورهای عرفی، تحولات اجتماعی و دغدغه‌های مردم بی‌تفاوت نباشد.

به گزارش ایسنا، مهندس عسکری در اختتامیه بخش مناطق (خلیج فارس) بیست و یکمین جشنواره تئاتر دانشگاهی ایران در دانشگاه خلیج فارس بوشهر با تبریک اعیاد شعبانیه و تشکر از رئیس دانشگاه خلیج فارس به خاطر میزبانی شایسته این جشنواره گفت: تئاتر دانشگاهی از سال۱۳۷۶ توسط تیم‌های دانشجویی آغاز شده است و این نهال نوپا به همت دانشگاهیان اکنون به درختی تناور تبدیل شده است. 

وی با اشاره به این موضوع که فرهنگ و تمدن ایرانی مبدع هنرهای زیادی بوده است، افزود: ایرانیان به عنوان صاحبان تمدن و فرهنگ خالق هنرهای گوناگون بوده و آن را به بشریت عرضه کرده‌اند که از آن جمله می‌توان به هنر تعزیه یا شبیه‌خوانی، نقالی و نمایش‌های عروسکی سنتی اشاره کرد.

مدیرکل فرهنگی و اجتماعی وزارت علوم افزود: رمز موفقیت و ماندگاری هنرهای نمایشی حرکت پیوسته و توام با شناخت نیازهای جامعه است؛ از این رو هنر نمایش باید نسبت به بنیان‌های اعتقادی، باورهای عرفی، تحولات اجتماعی و دغدغه‌های مردم بی‌تفاوت نباشد.

وی با اشاره به اهمیت تئاتر و هنرهای نمایشی به عنوان یکی از هنرهای هفت‌گانه و نقش و جایگاه ارزشمند آن در تقویت بنیان‌های فرهنگی و ابزاری کارآمد برای بیان دردهای جامعه از جشنواره تئاتر دانشگاهی به عنوان یکی از رویش‌های انقلاب اسلامی یاد کرد و گفت: این جشنواره در سال 1376 به عنوان یک نهال بوسیله دانشجویان کاشته شد و امروز به درخت تناور پرثمری تبدیل شده است که برکات و ثمرات آن در کشور به روشنی مشاهده می‌شود.

وی ادامه داد: امروزه جشنواره تئاتر دانشجویی یک رویداد مهم و کم نظیر در عرصه ملی و بین‌الملل است که هنرمندان جوان و متعهد بی‌شماری به فضای حرفه‌ای سینما و تئاتر معرفی کرده است. بنابر این باید با یک نگاه آسیب‌شناسانه به بررسی راه پر افتخار گذشته پرداخته و افق پیش رو را ترسیم کنیم.

مهندس عسکری گفت: تئاتر دانشگاهی باید فاخر و گفتمان‌ساز باشد و متناسب با ماهیت و ذات دانشگاه باید مروج عقلانیت و خردورزی باشد.

مدیرکل فرهنگی و اجتماعی وزارت علوم ادامه داد: تئاتر دانشگاهی باید در خدمت اعتلای فرهنگی جامعه باشد و برای مخاطبانش آراستگی و فرهیختگی به ارمغان آورد؛ چراکه تئاتر دانشگاهی می‌تواند در بازآفرینی و ارائه روزآمد مواریث اسلامی و ایرانی بپردازد و در گسترش اخلاق در جامعه نقش‌آفرین باشد.

وی با اشاره به ضرورت ایجاد امید در جامعه گفت: تئاتر دانشگاهی باید آیینه تمام‌نمای غرور ملی و ارزش‌های اخلاقی باشد. از این رو تئاتر دانشگاهی باید به سراغ کلان روایت‌های اثرگذار برای تزریق روحیه امید و تقویت هویت ملی برود و در پی طراحی آرمان شهر اخلاقی باشد. تئاتر دانشگاهی باید برخی الفاظ، حرکات و رفتارهایی که غنای لازم را ندارد و با فرهنگ ایرانی و باورهای ملی و مذهبی در تعارض هستند را از ساحت خود دور کند.

مهندس عسکری با اشاره به برنامه‌های اداره کل فرهنگی و اجتماعی وزارت علوم گفت: به دنبال آن هستیم تا برای کارآمد و کارآفرین شدن این جشنواره، با استفاده از نظر استادان تئاتر و دانشجویان هنرمند، در ساختار جشنواره بازنگری کنیم تا تئاتر مناطق در جشنواره تقویت شود. 

وی با تاکید بر استفاده از ظرفیت‌های موجود در دانشگاه‌های کشور  در این مسیر، گفت: تقویت تعامل با معاونت هنری وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی، حوزه هنری و سایر سازمان‌ها و دستگاه‌های فرهنگی برای اعتلای تئاتر دانشگاهی از برنامه‌های محوری اداره کل فرهنگی و اجتماعی است.

مدیرکل فرهنگی و اجتماعی وزارت علوم ضمن اظهار امیدواری برای ارسال فراخوان جشنواره تا قبل از پایان جشنواره بیست و یکم، از تلاش این مجموعه برای محقق کردن اعزام گروه‌های برجسته تئاتر دانشگاه به فستیوال‌های خارجی و یا زمینه‌سازی برای حضور گروه‌های خارجی در کشور خبر داد.

دکتر مصلح رییس دانشگاه خلیج فارس نیز گفت: حوزه علم و هنر ارتباطی تنگاتنگ با یکدیگر دارند و ایجاد مرزبندی مشخص، برای این دو حوزه کار بسیار دشواری است و جان مایه علم و نوآوری، خلاقیت و هنر است. اساس علم بر پایه خلاقیت بنا شده است و خلاقیت نیز از  ذوق و هنر سرچشمه می‌گیرد.

وی با بیان اینکه هنر ظرفیت‌های علم را افزایش می‌دهد، اظهار کرد: نوآوری و خلاقیت باعث هم‌افزایی علم می‌شود.

بر اساس اعلام روابط عمومی معاونت فرهنگی و اجتماعی وزارت علوم، در ادامه این برنامه از  دکتر احمد جولایی و غلامحسین دریانورد از پیشکسوتان عرصه تئاتر استان بوشهر تقدیر و قدردانی شد.

انتهای پیام

کد N1868996

وبگردی