آفتاب

توزیع نامتقارن بودجه فرهنگی در دانشگاه‌ها از مشکلات این حوزه است

توزیع نامتقارن بودجه فرهنگی در دانشگاه‌ها از مشکلات این حوزه است

مدیرکل فرهنگی وزارت بهداشت در بخشی از دهمین اجلاس معاونان فرهنگی و دانشجویی وزارت بهداشت در دانشگاه علوم پزشکی ایران برگزار شد، توزیع نامتقارن بودجه فرهنگی در دانشگاه‌های علوم پزشکی را از مهم‌ترین مشکلات حوزه فرهنگی این دانشگاه‌ها خواند.

به گزارش ایسنا، امیر للگانی، در نوبت عصر نخستین روز این اجلاس در جمع حاضران در نشست با بیان این مطلب گفت: مساله مهم دیگر در بحث بودجه فرهنگی، توزیع نامتقارن بودجه در اداره فرهنگی دانشگاه‌هاست.

وی با اشاره به بازدید دکتر فراهانی معاون وزیر بهداشت و هیات همراه از دانشگاه‌های علوم پزشکی متعدد طی سال گذشته وامسال، گفت: مهم‌ترین دغدغه و نارضایتی دانشجویان و فعالان کانون‌های فرهنگی و انجمن‌های علمی و تشکل‌های دانشجویی، توزیع نامتقارن و ناعادلانه بودجه فرهنگی دانشگاه است و  به عبارتی بودجه فرهنگی دانشگاه متناسب با فعالیت‌های کانون‌ها، تشکل‌ها و انجمن‌های علمی ونشریات توزیع نمی‌شود و این ناعدالتی تا حدی است که در برخی از دانشگاه‌ها ممکن است به یک تشکل دانشجویی بابت فعالیت‌های فرهنگی‌اش بودجه‌ای بیشتراز حد انتظار در نظر گرفته شود و مثلا بابت فعالیت یک تشکل دانشجویی به واسطه برگزاری کارگاه‌های فرهنگی ممکن است بودجه صفر باشد.

للگانی، ورود شورای فرهنگی دانشگاه در اختصاص بودجه به فعالیت‌های فرهنگی را از دیگر مسائل موجود در بحث بودجه فرهنگی دانشگاه‌ها عنوان کرد و گفت: در برخی دانشگاه‌ها، اختصاص بودجه به برنامه‌ها وفعالیت‌های فرهنگی را شورای فرهنگی مصوب می‌کند در حالی که بر اساس قوانین، بودجه فرهنگی باید در اختیار معاونان فرهنگی و دانشجویی دانشگاه‌های علوم پزشکی کشور باشد.

مدیرکل فرهنگی وزارت بهداشت با اشاره به اینکه عدم تحقق سیاست‌های فرهنگی وزارت بهداشت در دانشگاه‌ها از جمله مشکلات در بحث بودجه فرهنگی است، اظهار کرد: یکی از سیاستهایی که دکتر فراهانی معاون وزیر بهداشت تعیین کرده این  است که در طول ۴ سال گذشته، تنوع کار فرهنگی دانشگاه ها بر اساس تنوع کانون ها و تشکل های دانشجویی شکل گیرد

للگانی گفت: طی بازدیدهایی که از دانشگاه‌ها صورت گرفته و برگزاری نشست‌هایی که با دانشجویان فعال حوزه فرهنگی انجام می‌شود به این نتیجه می‌رسیم که  در برخی دانشگاه‌ها  هیچ پولی برای فعالیت کانون‌های فرهنگی مخصوصا فعالیت‌های هنری اختصاص داده نشده است و عملا کانون‌های فرهنگی در حد نام به ثبت رسیده‌اند و حتی فضای فیزیکی برای استقرار و فعالیت‌شان در دانشگاه‌ها  ندارند.

وی افزود: همچنین یکی از مشکلاتی که به نظرم در بحث بودجه با آن مواجه هستیم، این است که توزیع عادلانه بودجه برای فعالیت‌های فرهنگی دانشگاه‌ها شکل نگرفته است.

مدیرکل فرهنگی وزارت بهداشت با بیان اینکه دانشجویان و فعالان فرهنگی تمایل دارند عددی که به عنوان بودجه به فعالیت‌های فرهنگی دانشگاه‌شان اختصاص داده می‌شود را خودشان مدیریت کنند، گفت: قرار دادن اختیارات به دانشجویان در بحث تصمیم گیری تقسیم بودجه به فعالیت‌های فرهنگی دانشگاه خود، مزایای زیادی دارد و دانشجویان می‌توانند در فضای دانشگاهی کسب تجربه کنند ومدیریت مالی و برنامه ریزی مالی یاد بگیرند.

این مقام مسئول با اشاره به اینکه  در بحث جداسازی بودجه فرهنگی دانشگاه‌ها به نتیجه قابل قبولی نرسیدیم، گفت: اگر بتوانیم اعداد بودجه‌ای که برای فعالیت‌های کانون‌های فرهنگی و تشکل‌های دانشجویی وانجمن‌های علمی و.. در نظر گرفته می شود را مصوب هیات امنای دانشگاه کنیم که این اعداد در جای دیگری هزینه نشود و دانشگاه‌ها موظف شوند بر اساس جدول تعیین شده نسبت به تخصیص بودجه فرهنگی اقدام کنند، قطعا می‌توانیم به اهداف مورد نظر دست یابیم و چند گام به جلو حرکت کنیم.

للگانی با ارایه پیشنهاداتی درخصوص تخصیص سرانه فرهنگی دانشگاه‌ها متناسب با جمعیت دانشجویی گفت: در جلساتی که با حضور معاونان فرهنگی ودانشجویی برخی دانشگاه‌ها و مدیران فرهنگی و مدیران مالی برگزار کردیم به این نتیجه رسیدیم که مثلا به دانشگاه‌های تا سه هزار نفر جمعیت، سالانه برای فعالیت‌های فرهنگی برای هر دانشجو ۵۰۰ هزار تومان در نظر بگیریم و به ترتیب برای دانشگاه‌های با جمعیت( سه تا ۵ هزار دانشجو) ۴۰۰ هزار تومان و دانشگاه های بالای ۵ هزار دانشجو ۳۰۰ هزار تومان اختصاص داده شود که اگر بتوانیم با جمع بندی به عدد معقولی برسیم و آن را در هیات امنا به تصویب برسانیم می‌توانیم به نتایج قابل قبولی برسیم و حتی این نحوه تخصیص سرانه فرهنگی به نظرم از جداسازی بحث بودجه فرهنگی از سایر فعالیت‌ها بهتر است.

وی با ارایه جدول پیشنهادی مبنی بر تخصیص بودجه فرهنگی به فعالیت‌های متنوع دانشگاه‌ها گفت: بر اساس این جدول و در صورت تصویب، از صد درصد بودجه اختصاص داده شده به فعالیت‌های فرهنگی دانشگاه‌ها، ۱۰درصد به تشکل های اسلامی، ۱۵ درصد به فعالیت کانن های فرهنگی و ۱۰درصد به فعالیت های انجمن های علمی در نظر گرفته می شود. همچنین برای فعالیت نشریات دانشجویی و اردوهای سیاحتی و( راهیان نور، بازدیدها و فعالیتهای جهادی) به ترتیب ۱۰، ۵و ۱۵درصد اختصاص داده شود.

وی گفت: بر اساس این جدول پیشنهادی برای فعالیت دانشگاه‌ها در بحث جشنواره ها ۱۰درصد و فعالیت های قرآنی ۱۰درصد و فعالیت های سایر ۱۵ اختصاص داده شود.

به گزارش مفدا، للگانی گفت: مفهوم این جدول پیشنهادی به این معنا نیست که به دانشگاه‌هایی که هیچ فعالیتی در حوزه تشکل‌ها و کانون‌های فرهنگی ندارند، پول بدهیم.

مدیرکل فرهنگی وزارت بهداشت تاکید کرد: یکی از دلایلی که یکسری ابهامات در ریزبودجه ها وجود دارد، این است که در دانشگاه‌ها به بحث توزیع عادلانه ومتوازن بودجه فرهنگی متناسب با فعالیت های فرهنگی، توجه نمی‌شود.

انتهای پیام

کد N1868784

وبگردی