آفتاب

ترامپ روسیه را مسئول رسوایی وکیل روس می‌داند

ترامپ روسیه را مسئول رسوایی وکیل روس می‌داند

به گزارش ایلنا به نقل از خبرگزاری سی‌ان‌ان پالیتیکس، «دونالد ترامپ»، رئیس‌جمهوری ایالات متحده، شامگاه گذشته -شنبه- این سناریو را مطرح کرد که احتمالا «ولادیمیر پوتین» رئیس‌جمهوری روسیه، به وکیل روس که در سال ۲۰۱۶ در برج ترامپ با اعضای کارزار انتخاباتی او ملاقات داشته است، دستور داده که اطلاعاتش را فاش کند، تا بدین‌وسیله بذر آشوب را در دولت او بپراکند. ترامپ گفت که پوتین در پاسخ به اقدام‌های تهاجمی ایالات متحده علیه روسیه دست به چنین اقدامی زده است.

« ناتالیا وسلنیتسکایا»، وکیل روس، در مصاحبه‌ای با شکبه خبری ان‌بی‌سی که روز جمعه پخش شد گفت که هم یک وکیل است و هم خبرچین. او پس از آن چنین اظهاراتی را بر زبان آورد که اخیرا ایمیل‌هایی منتشر شده که نشان می‌دهد او زمانی با دادستان کل روسیه ارتباط داشته تا بتواند جلسه رسیدگی وزارت دادگستری آمریکا را پشت سر بگذارد. 

ترامپ شنبه، در یک گردهمایی در میشیگان، گفت: «نسبت به روسیه سخت‌گیرتر خواهم بود، این را قول می‌دهم. هیچ‌کس فکرش را نمی‌کرد. راستش، قضیه آن وکیل روس را شنیده‌اید؟ در یک سال گذشته این وکیل زن مدام می‌گفت “اوه، من چیزی نمی‌دانم...” حالا یک‌دفعه درگیر دولت است. می‌دانید چرا؟ اگر چنین کاری کرده، به این خاطر است که پوتین و گروهش چنین دستوری داده‌اند. نشسته‌اند به این زن گفته‌اند: “می‌دانید، این ترامپ دارد بیچاره‌مان می‌کند. خب‌ بهتر است بگویی که دستت با او توی یک کاسه است تا زندگی‌شان در ایالات متحده از این هم پرآشوب‌تر شود.” ببینید چه شده. این سیاست‌مداران را ببینید که گول این خزعبلات را خورده‌اند. بی‌خیال!»

وسلنیتسکایا پیشتر هرگونه همکاری با دولت روسیه را رد کرده بود و در بیانیه‌ای خطاب به کمیته قضایی سنا در سال گذشته گفت که «جدا از هرگونه بدنه حکومتی کار می‌کند.»

در ژوئن ۲۰۱۶، وسلنیتسکایا در برج ترامپ با «دونالد ترامپ جونیور»، «پل منفورت»، که در آن زمان مدیر کارزار انتخاباتی رئیس‌جمهوری آمریکا بود، و «جرد کوشنر»، داماد ترامپ، دیدار کرد. ایمیل‌هایی که ترامپ جونیور منتشر کرد نشان می‌دهد که او با دیدار با وسلنیتسکایا موافقت کرده است. پسر ترامپ پس از آن با ملاقات با این وکیل روس موافقت کرد که دریافت «دادستان کل روسیه» می‌خواهد اطلاعاتی را راجع به «هیلاری کلینتون» نامزد ریاست‌جمهوری آمریکا، به کارزار ترامپ بدهد. در عوض، وسلنیتسکایا بر لغو قانون «ماگنیتسکی» تمرکز کرد، تحریمی علیه روسیه که در سال ۲۰۱۲ به‌خاطر تعدی حکومت این کشور بر حقوق بشر تصویب شد. 

«آدام شیف» دموکرات برتر خانه کمیته اطلاعات، به سی‌ان‌ان روز جمعه گفت که وسلنیتسکایا پس از انتخاب دونالد ترامپ به‌عنوان رئیس‌جمهوری آمریکا با خانواده او تماس گرفت تا لغو قانون ماگنیتسکی را پیگیری کند. 

تیم انتخاباتی ترامپ هرگونه گفت‌وگو با وسلنیتسکایا را پس از دیدار پیشین در برج ترامپ رد کرده‌اند. مشخص نیست که آیا تیم ترامپ با درخواست این وکیل روس مبنی بر ملاقات دوباره پاسخ داده یا نه. دولت ترامپ هنوز از تحریم‌هایش علیه روسیه عقب ننشسته و در حقیقت حتی تحریم‌های جدیدی را هم به آن‌ها افزوده است. 

«رابرت مولر»، وکیل ویژه که بر روی احتمال مداخله روسیه در انتخابات ریاست‌جمهوری آمریکا در سال ۲۰۱۶ تحقیق می‌کند، قضیه ملاقات در برج ترامپ را نیز مورد بررسی قرار می‌دهد. 

ترامپ جونیور، کوشنر و منفورت که در پی این تحقیقات ویژه و به خاطر جرائمی چون پول‌شویی و دادن گزارش‌های خارجی غلط پایشان به دادگاه کشیده شده است، هرگونه همدستی با روسیه را رد کرده‌اند. ترامپ خود بارها تاکید کرده که هیچ تبانی و همدستی میان کارزار او و دولت روسیه وجود ندارد. رئیس‌جمهوری آمریکا بارها تحقیقات ویژه در این زمینه را «تعقیب توهمات» خوانده است. 

«بیل براودر» حامی اصلی قانون ماگنیتسکی و از منتقدان پوتین، روز جمعه به «اریک بورنت»، خبرنگار سی‌ان‌ان، گفت که وسلنیتسکایا «مامور دولت روسیه است. او مامور ولادیمیر پوتین است و زمانی که به برج ترامپ رفت، با دستور پوتین چنین کرده بود.»

کرملین هرگونه اتهام ارتباط وسلنیتسکایا با دولت روسیه را رد کرده است. 

 

کد N1868781

وبگردی