آفتاب

کارگران ستون فقرات تولید هستند/وزیر کار عدالت جنسیتی و استفاده از زنان توانمند در پست‌های مدیریتی را در دستور کار خود قرار دهد

کارگران ستون فقرات تولید هستند/وزیر کار عدالت جنسیتی و استفاده از زنان توانمند در پست‌های مدیریتی را در دستور کار خود قرار دهد

به‌گزارش خبرنگار ایلنا، سیده فاطمه ذوالقدر (نائب‌رئیس فراکسیون زنان مجلس) در مراسم تجلیل از مقام زنان کارگر گفت: متاسفانه در طول تاریخ، مطالبات کارگران در جایگاهی فرودست بوده‌است. اقتصاد پیشرفته وابسته به نیروی کار و کارگران است و استقلال اقتصادی در گرو ارزش نهادن به این سرمایه‌ها و نیروهای ملی کشور است چراکه کارگران ستون فقرات اقتصاد تولیدی هستند و پرچم تولید و کالای ملی در دستان آنها است. توجه به معیشت کارگران امری واجب است و برای حل مشکلات آنها باید تلاش کرد. یکی از الزامات آن تشویق فرهنگ کار و ارج نهادن به جایگاه کارگران است تا آنها احساس افتخار و منزلت نمایند.

وی افزود: متاسفانه در ماه‌های اخیر، به‌واسطه فشارهای اقتصادی داخلی و بین‌المللی، تولید و توسعه در کشور با سستی همراه بود و واحدهای تولیدی بسیاری تعطیل شدند. همچنین نپرداختن دستمزد و دیگر مطالبات کارگران موجب تجمعات کارگری بسیاری در گوشه و کنار کشور شد که بسیار جای تاسف دارد.

ذوالقدر گفت: به‌رغم کلید خوردن اقتصاد مقاومتی در طی سال‌های اخیر، تشکل‌ها و اتحادیه‌های کارگری و کارفرمایی در این سنوات نتوانستند آن‌گونه که از آنها انتظار می‌رود جوابگوی مطالبات کارگران باشند و حقوق آنها را متناسب با نرخ تورم، افزایش دهند. گرچه هرساله نرخ دستمزدها افزایش می‌یابد، اما به همان اندازه هم کالاها گران‌تر شده، و تورم افزایش می‌یابد که این اصلا عادلانه و منصفانه نیست. باید توجه ویژه‌ای برای متناسب‌ساختن حقوق کارگران با دستمزد سایر اقشار جامعه صورت گیرد.   

وی تاکید کرد: ما نمایندگان در پی مطالبات این قشر از جامعه و همچنین زنان کارگر هستیم. اکنون در مجلس، 17 زن حضور دارند که تعدادی از آنها از اعضای حزب اسلامی کار و خانه کارگر هستند. مسائلی همچون کار در محیط‌های با آلاینده‌های زیاد و یا داشتن فرزند زیر شش‌سال را مورد توجه قرار می‌دهیم. هم‌چنین باید به زنان کارگر این اطمینان داده‌ شود که مرخصی دوران شیردهی و بعد از زایمان آنها از 6ماه به 9ماه افزایش خواهد یافت و برای کار آنها نیز مشکلی پیش نخواهد آمد.

نائب‌رئیس فراکسیون زنان مجلس در پایان، گفت: از وزیر تعاون، کار و رفاه اجتماعی می‌خواهیم بهبود فضای کسب و کار، سامان‌دهی و طبقه‌بندی مشاغل، برقراری عدالت جنسیتی و استفاده از زنان توانمند در پست‌های مدیریتی را در دستور کار خود قرار دهد. امیدوار هستیم مسائل زنان را از طریق گفتگو و تعامل حل کنیم.    

کد N1868511

وبگردی