آفتاب

ظریف: ایران استفاده ازسلاح شیمیایی و تجاوز به بهانه آن رامحکوم می‌کند

ظریف: ایران استفاده ازسلاح شیمیایی و تجاوز به بهانه آن رامحکوم می‌کند

ایرنا نوشت: وزیر امور خارجه ایران گفت: ایران به عنوان بزرگترین قربانی استفاده از سلاح شیمیایی، استفاده از آن توسط هرکسی و همچنین هرگونه اقدام تجاوزکارانه به این بهانه را که برای اهداف مشخصی دنبال شده است، محکوم می کند.

محمد جواد ظریف در نشست خبری مشترک با همتایان روس و ترکیه ای خود خاطرنشان کرد: کشورهایی که در گذشته حامی استفاده صدام از سلاح شیمیایی بودند امروز نمی توانند، مدعی مخالفت با سلاح شیمیایی باشند.

به گفته رییس دستگاه دیپلماسی ایران، کاملا مشخص است که این ادعاها برای اهداف سیاسی دنبال شده است و حرکت آنها (حمله موشکی به سوریه به بهانه بکارگیری سلاح شیمیایی در دومای سوریه) باعث تاخیر در روند سیاسی در سوریه شده است.
وزیر امور خارجه ایران ابراز امیدواری کرد که بررسی های بی طرفانه بین المللی در محل ادعایی استفاده از سلاح شیمیایی هر چه زودتر به نتیجه برسد و حرکت مشترک جامعه جهانی در این زمینه در چارچوب مقررات کنوانسیون منع سلاح های شیمیایی مورد توجه قرار گیرد.

ظریف با یادآوری اینکه روند آستانه و رسیدن به راه حل سیاسی براساس تصمیمات اجلاس سوچی، حرکتی است که باید مورد حمایت جامعه بین المللی قرار گیرد، افزود: روند آستانه هم اکنون تنها حرکتی است که می تواند با همکاری سازمان ملل متحد و دیگران به یک صلح عادلانه و پایدار از طریق گفت وگوی سیاسی بین دولت و معارضین منجر شود.

وی خاطرنشان کرد: ایران از ابتدا اعلام می کرد که بحران سوریه راه حل نظامی ندارد و نیاز است که صرفا بر روی راه حل سیاسی تمرکز کنیم، امروز همه دنیا این واقعیت را پذیرفته است، بنابراین باید هم بپذیرد که اهداف نظامی را نمی توان پشت میزمذاکره به نتیجه رساند.

به گفته وی، نمی توان با حمله به حاکمیت و تمامیت ارضی سوریه وبا استفاده از بهانه های مختلف برای ایجاد فشار بر روند سیاسی یا ادعاهایی که صرفا اهداف جنگ طلبانه دارد، روند مخاصماتی راکه بر مردم سوریه از هفت سال پیش تحمیل شده است ، ادامه داد.

ظریف افزود: آستانه روندی است که به خوبی و با تلاش مشترک همه کنشگران به پیش رفته است و به زودی هم در ماه می با مشارکت طرف های درگیر و سه کشور ضامن در بعد سیاسی و هم در بعد انسانی با تشکیل کمیته تبادل اجساد و زندانیان ادامه خواهد یافت و به نظر ما حرکت در این روند صحیح است.

وزیر امور خارجه جمهوری اسلامی ایران تصریح کرد: سه کشور ضامن روند آستانه در سطح سران و وزرای خارجه، حمایت خود رااز اصول مشترکی همچون حمایت از حاکمیت، تمامیت ارضی، استقلال سیاسی، وحدت ملی سوریه و حل و فصل سریع بحران از طریق روش های سیاسی که ما را در این روند پیوند داده است، ادامه خواهند داد.

وی ابراز امیدواری کرد: این حرکت با تلاش کنشگران داخل سوریه هر چه سریعتر به نتیجه مطلوب برسد و پایانی بر دردهای مردم سوریه باشد.

ظریف گفت: برای جامعه جهانی ضروری است که در این شرایط به کمک مردم سوریه برای بازسازی این کشور بشتابد و بازسازی سوریه را به حرکتی برای تحمیل خواسته های سیاسی تبدیل نکند، بلکه بازسازی سوریه به عنوان یک وظیفه مشترک جامعه جهانی در برابر مردمی قلمداد شود که در مقابل داعش و جبهه النصره مقاومت کردند و این دو خطر جهانی را به شکست کشاندند.

رئیس دستگاه دیپلماسی ایران ابراز امیدواری کرد: هر چه سریعتر شاهد اقدام مشترک جامعه بین المللی در بازسازی سوریه باشیم به عنوان آنچه که از صلح و کاهش تنش شامل مردم سوریه می شود.

وزیر امور خارجه جمهوری اسلامی ایران صبح شنبه برای شرکت در نشست سه جانبه وزرای امور خارجه ایران، روسیه و ترکیه در خصوص سوریه وارد مسکو شد و پس از شرکت در نشست های دو جانبه با همتایان ترکیه ای و روسی در نشست سه جانبه شرکت کرد و پیش از ترک مسکو نیز به همراه همتایان روسی و ترکیه ای در نشست خبری مشترک شرکت کرد.

49311

کد N1868445

وبگردی