آفتاب

عبدالله گل: در انتخابات ریاست‌جمهوری ماه ژوئن کاندیدا نمی‌شوم

عبدالله گل: در انتخابات ریاست‌جمهوری ماه ژوئن کاندیدا نمی‌شوم

به گزارش ایلنا به نقل از خبرگزاری فرانسه، «عبدالله گل»، رئیس‌جمهوری پیشین ترکیه، امروز -شنبه- به گمانه‌زنی‌ها در این‌باره که او در انتخابات پیش رو «رجب طیب اردوغان» رئیس‌جمهوری فعلی این کشور را به چالش خواهد کشید، پایان داد. 

این انتخابات از آن جهت اهمیت دارد که به‌ واسطه تغییرات جدید در قوانین انتخاباتی این کشور که در آوریل سال ۲۰۱۷ به تصویب رسید، رئیس‌جمهوری با قدرتی چند برابر می‌تواند به‌عنوان رئیس دولت حکمرانی کند.

گل به خبرنگاران گفت: «دیگر کاندیداتوری من مطرح نیست». وی نبود «توافق گستره» در میان احزاب مخالف را دلیل کناره‌گیری خود نامید. 

رجب طیب اردوغان اخیرا زمان انتخابات ریاست‌جمهوری ترکیه را از سوم نوامبر ۲۰۱۹ به ۲۴ ژوئن تغییر داد و زمزمه‌ها حاکی از آن بود که گل در برابر او خواهد ایستاد. 

باوجود این‌که رهبران احزاب مخالف هفته گذشته در این‌باره به بحث و تبادل‌نظر پرداختند، نگرانی‌هایی درباره ارتباط‌های گذشته گل با اردوغان در میان مقام‌های ارشد و سیست‌مداران وجود داشت. 

عبدالله گل در سال‌های ۲۰۰۷ تا ۲۰۱۴ رئیس‌جمهوری و نخست‌وزیر بود. گل و اردوغان حزب حاکم عدالت و توسعه را در سال ۲۰۰۱ میلادی پایه‌گذاری کردند.

 

 

 

کد N1868347

وبگردی