آفتاب

نقش دامپزشکی در امنیت غذایی جهان/ مبارزه با بیوتروریسم یک وظیفه جهانی است

نقش دامپزشکی در امنیت غذایی جهان/ مبارزه با بیوتروریسم یک وظیفه جهانی است

به گزارش خبرنگار اقتصادی ایلنا، علیرضا رفیعی‌پور رئیس سازمان دامپزشکی کشور در مراسم بزرگداشت روز جهانی دامپزشکی در سالن فجر سازمان تحقیقات، آموزش و ترویج کشاورزی اظهار کرد: باید عظمت و هیبت دامپزشکی را به جامعه هدف برسانیم بهترین کار این است که در سازمان دامپزشکی شورای اقتصادی راه‌اندازی کنیم تا خدمات دامپزشکی راحت‌تر و سریع‌تر به گروه هدف برسد.

وی افزود: ما همیشه گله‌مندیم که در خط مقدم بهداشت زحمت می‌کشیم اما به درستی دیده نمی‌شویم نامگذاری روزی به نام دامپزشکی بر رسالت این حرفه دلالت دارد. این علم در خدمت تداوم اقتصاد پویا و زاینده دامی است سلامت جامعه انسانی به کنترل بیماری‌های شناخته شده و ناشناخته جهان بستگی دارد.

رفیعی‌پور در رابطه با امنیت غذایی خاطرنشان کرد: مدیریت بهداشتی دامپزشکی در خدمت بهره‌وری و امنیت غذایی در حوزه تولید است. صنعت دامی سالم، بهداشتی و فعال منجر به استمرار و تولید فرآورده‌های دامی می‌شود.

وی افزود: پویایی تولید باعث رونق کسب و کار می‌شود و صیانت از این حوزه، نویدبخش اشتغال پایدار خواهد بود. دامپزشکی می‌تواند بیماری‌های دام، طیور، زنبور عسل و کرم ابریشم را هم در بخش اهلی و هم وحشی تشخیص و بهبود دهد. افزایش جمعیت جهانی نیاز به تامین احتیاجات غذایی دارد و امنیت و ایمنی این غذاها باید مدیریت شود.

رئیس سازمان دامپزشکی کشور در خصوص شرایط دامپزشکی ایران تشریح کرد: دامپزشکی ایران از ویژگی‌های جغرافیایی بی‌نظیری برخوردار است و کریدورهای چند قاره جهان یا از ایران عبور می‌کند و یا به ایران ختم می‌شود. جامعه امروز مصرف فرآورده‌های خام دامی را افزایش داده که در صورت نبود دامپزشکی خطر آفرین است.

وی افزود: جهش‌های ژنتیکی و عوامل بیماری‌زا در کمین انسان است. اندک غفلت در خصوص بیماری آنفولانزای فوق حاد پرندگان و بیماری‌های مشابه می‌تواند باعث یک فاجعه جهانی شود لذا ما نیازمند دامپزشکی جهانی یکپارچه هستیم.

رفیعی‌پور با اشاره به بیوتروریسم تاکید کرد: تحولات زیستی و بیوتروریسم در کمین تمام کشورها است و خطر آن حس می‌شود لذا یک عزم جهانی برای رفع آن لازم است.

انتظار مردم جهان از دامپزشکی حفظ سرمایه مادی و سلامتی است دیده‌بانی، هوشیاری و آماده باش دامپزشکی جهان در حوزه‌های حاکمیتی، اجرایی، دانشگاهی، تشکل‌ها و تولیدکنندگان صنعتی و سنتی می‌تواند امنیت غذایی، اشتغال پایدار و رونق جهانی را رقم بزند. جایگاه دامپزشکی با هیچ شغلی قابل مقایسه نیست.

 

کد N1868114

وبگردی