آفتاب

اقتصاد نفتی فرهنگ مفت خواری به ایران آورد/خودمان مقصر فرار جوانان از کشور هستیم/ انتقال تکنولوژی در قراردادها به چند سفر برای مدیران محدود شد

اقتصاد نفتی فرهنگ مفت خواری به ایران آورد/خودمان مقصر فرار جوانان از کشور هستیم/ انتقال تکنولوژی در قراردادها به چند سفر برای مدیران محدود شد

به گزارش خبرنگار اقتصادی ایلنا، سورنا ستاری در مراسم امضای تفاهم‌نامه شرکت فرودگاه‌ها و معاونت علمی فناوری ریاست جمهوری در حوزه فناوری‌های جدید صنعت هوانوردی گفت: تاریخ صنعت هوانوردی درایران از زمانی شروع شد که محمدتقی پسیان در میدان مشق یک بالن را در هوا رها کرد و بالن‌سواری اولین تجربه ایرانیان در حوزه هوایی بود تا زمانی که نخجوان اولین هواپیما را به آسمان کشورمان هدایت کرد.

وی با بیان اینکه این شرایط ادامه داشت تا زمانی هوانوردی در سال 1343 در نیروی هوایی کشورمان دچار تحولات بسیار چشمگیری شد، گفت: در زمانی در ابتدای انقلاب ناوگان اف 4 و اف 5 در ایران بزرگترین ناوگان هوایی پس از آمریکا بود و به‌ روزترین هواپیماها را در اختیار داشتیم.

ستاری افزود: اما از زمانی به بعد غرب تحریم علیه صنعت هوانوردی را اعمال کرد و در آن زمان بود که نیروی هوایی کشورمان دریافت در این حوزه هیچ چیزی ندارد و زمانی که جنگ آغاز شد در این صنعت دچار مشکلاتی شدیم.

وی با اشاره به سهم بسیار ناچیز دانشگاه‌ها در ورود به صنعت هوانوردی اظهار داشت: در راه‌اندازی دانشگاه‌ها مدل‌های مختلفی را از جمله مدل فرانسوی تجربه کردیم اما یک مدل بومی برای توسعه علم و دانش در کشورمان نداشتیم و به همین دلیل شاهد آن هستیم در بزرگترین حوزه‌های صادراتی مانند فرش هم دانشگاه نتوانسته به این صنعت کمکی کند.

ستاری با انتقاد از اتکا به اقتصاد نفتی در کشورمان اظهار داشت: معتقدم اقتصاد نفتی فرهنگ مفت‌خواری را با خود به ایران آورده است و فروش نفت هم احتیاج به هیچ دانشی ندارد و هر کسی می‌تواند این کار را انجام دهد و همین عامل باعث به وجود آمدن رانت در اقتصاد شده است.

وی ادامه داد: با اتکا به اقتصاد نفتی فکر می‌کنیم می‌توانیم هر چیزی را از جمله علم، دانش و انسان‌ها را بخریم و اینکه با پول نفت می‌توانیم دانشمند و تکنولوژی تحویل جامعه بدهیم یک موضوع رایجی است اما باید بدانیم که تکنولوژی یاد گرفتنی است و همین اتفاق و جریان برای نیروی هوایی در ابتدای انقلاب افتاد.

معاون علمی و فناوری ریاست جمهوری با بیان اینکه ایران چهارمین کشور تولیدکننده مهندس در کشور است گفت: معادل کشور آمریکا فارغ التحصیل در رشته‌های مهندسی داریم اما این امر نتوانسته است به پیشرفت کمک قابل توجهی کند.

ستاری با تاکید بر اینکه در اقتصاد دانش بنیان درباره انسان‌ها حرف می‌زنیم و در این اقتصاد باید بر روی انسان‌ها سرمایه‌گذاری شود، اظهار داشت: خوشحالم که شاهد آن هستم این جهت‌گیری در حوزه سیویل صنعت هوانوردی هم در حال رخ دادن است.

وی تاکید کرد: آن چیزی که در اقتصاد دانش بنیان قابل قیمت‌گذاری نیست نوآوری بشر است چرا که همین نوآوری باعث پیشرفت اقتصادی می‌شود حال اینکه در حوزه هوایی باید همواره به پیشرفت تکنولوژی تاکید داشته باشیم چرا که تکنولوژی درا ین حوزه در سایر حوزه‌ها هم سرریز می‌شود.

ستاری تاکید کرد: باید سازوکاری اتخاذ شود تا دانشگاه هم وارد عرصه هوانوردی شود و در تمام دنیا هم مبدا اقتصاد دانشگاه‌ها هستند و این اتفاق هم باید درایران بیفتد.

وی با اشاره به وضعیت شرکت‌های دانش بنیان اظهار داشت: زمانی شرکت‌های دانش بنیان را جدی نمی‌گرفتند اما امروز درآمد فروش این شرکت‌ها که عدد آنها در کشورمان به چیزی حدود سه هزار شرکت می‌رسد بیش از 60 هزار میلیارد تومان است.

این مقام مسئول با اشاره به نگرانی‌ها درباره فرار جوانان از کشور اظهار داشت: در حالی که نگران فرار جوانان از کشورمان هستیم که خودمان مقصر این اقدام جوانان برای مهاجرت شده‌ایم و همین جوانان هستند می‌توانند عامل پیشرفت و انتقال تکنولوژی به کشورمان باشند.

ستاری با انتقاد از غیرکاربردی بودن بند انتقال تکنولوژی در قرارداد با کشورهای خارجی تاکید کرد:‌ هر چند که انتقال تکنولوژی در تمام قراردادها منظور می‌شود اما همه می‌دانیم این موضوع به چهار مسافرت برای چهار مدیر محدود خواهد شد و هیچ متخصص و تکنسینی در جریان استفاده از فرصت انتقال تکنولوژی‌ها قرار نمی‌گیرد.

وی تاکید کرد: این مدیران نیستند که باید تکنولوژی را وارد کشورمان کنند و باید این فرصت به بخش خصوصی، محققان و دانشگاهیان داده شود تا از این فرصت به نفع کشورمان استفاده کنند.

وی با ابراز امیدواری نسبت به آینده شرکت‌های دانش بنیان اظهار داشت: زمانی این شرکت‌ها کار خود را از واحدهای زیرپله‌ای شروع کردند اما من مطمئن هستم به زودی به بزرگترین شرکت‌ها یکشور تبدیل می‌شود و در حال حاضر عدد فروش این شرکت‌ها از هزار میلیارد تومان افزایش پیدا کرده است و این افتخاری است که نسل جدید کارآفرینی وارد حوزه کسب و کار شده‌اند و مدیران بدانند اگر بخواهند جلوی این شرکت‌ها را بگیرند تنها پروسه پیشرفت آنها را عقب انداخته‌اند.

ستاری ادامه داد: سال گذشته شرکت‌های دانش 450 میلیون دلار صادرات داشتند و برای ولین بار بود که دارو در اروپا ثبت کنیم و در حال حاضر پنج داروی ایرانی در کشور روسیه به ثبت رسیده است.

معاون علمی و فناوری ریاست جمهوری با بیان اینکه زیرساخت‌های شرکت دانش بنیان آماده ارائه خدمات به صنعت هوانوردی است، گفت: می‌توانیم در بخش تولید، صادرات، تامین مالی و فراهم کردن نیرو ی انسانی متخصص به صنعت هوانوردی کشورمان کمک کنیم.

 

کد N1868037

وبگردی