آفتاب

حمایت سفیر انگلیس در کویت از تداوم برجام

حمایت سفیر انگلیس در کویت از تداوم برجام

سفیر انگلیس در کویت با حمایت از تداوم توافق هسته‌ای، گفت: انگلیس به دنبال گسترش روابط تجاری با تهران است.

به گزارش ایسنا به نقل از خبرگزاری الاخباریه، مایکل داون پورت، سفیر انگلیس در کویت با بیان این‌که «انگلیس به دنبال گسترش روابط تجاری با تهران است و ما خواهان همکاری مثبت و سازنده با ایران هستیم»، خاطرنشان کرد: فرصت‌های تجاری عامل مهمی برای بهبودی روابط اقتصادی ما با ایران است و به سود شرکت‌های هر دو کشور خواهد بود.

وی در رابطه با برجام، گفت: هسته‌ای که میان ایران و مجموعه 1+5 امضا شد دستاورد سیاسی بسیار مهمی بود و ما از تداوم این توافق حمایت می‌کنیم.

****

دونالد ترامپ رئیس جمهور آمریکا چندین بار تهدید کرده است که از برجام خارج می‌شود.

محمدجواد ظریف وزیر امور خارجه کشورمان اخیرا با اشاره به تهدید دونالد ترامپ رییس‌جمهور آمریکا برای خروج از توافق هسته‌ای هشدار داد که خروج واشنگتن از این توافق مذاکرات با کره شمالی را تضعیف خواهد کرد چرا که ثابت می‌کند آمریکا به تعهداتش پایبند نیست.

ظریف با بیان اینکه در صورت خروج آمریکا، ایران نیز احتمالا از این توافق خارج می‌شود، تصریح کرد: در صورتی که آمریکا توافق را کنار بگذارد ایران دیگر به تعهدات بین‌المللی خود ذیل برجام عمل نمی‌کند و این امر به ما اجازه می‌دهد تا غنی‌سازی خود را فراتر از محدودیت‌های توافق هسته‌ای از سر بگیریم. هر اقدامی از سوی رییس‌جمهور آمریکا برای بازگرداندن تحریم‌هایی که با اجرای برجام لغو شده‌اند، منجر به نابودی این توافق خواهد شد.اگر آمریکا از توافق هسته‌ای خارج شود یکی از پیامدهای فوری آن این است که ایران احتمالا تلافی خواهد کرد و از توافق خارج خواهد شد. در واقع دیگر توافقی وجود ندارد که ایران در آن باقی بماند.

علی لاریجانی ،رئیس مجلس شورای اسلامی کشورمان در واکنش به تهدیدات ترامپ گفت: یکی دو روز پیش رئیس‌جمهور خودشیفته و عقب‌افتاده آمریکا ایران را تهدید کرد. آیا تصور می‌کنید با این تهدید روش ملت ایران تغییر می‌کند؟ چرا نمی‌فهمید فکر می‌کنید با این حرف‌های تند ایرانی‌ها را عصبانی می‌کنید؟

وی ادامه داد: ایرانی‌ها شما را می‌شناسند. ملت ایران ملتی باتجربه و صبور است اما باید از غضب صبر آن‌ها بترسید. این تحلیل که فکر می‌کنید با الفاظ و ژست‌های فضاحت‌آور می‌توانید بر روی ملت ایران تاثیر بگذارد، غلط است چون ملت ایران به قرآن تکیه کرده است. مانورهای دیپلماتیک شما تاثیری روی اراده ملت ما چه در موضوع هسته‌ای و چه در سایر امور ندارد. ما راهی که امام (ره) برای‌مان طراحی کرده را ادامه می‌دهیم و سنت امام مبنی بر دفاع از مظلوم افتخار می‌کنیم.افتخار می‌کنیم که در قانون اساسی ما آمده که باید از هر مظلومی در دنیا حمایت شود. این‌که امروز از مردم فلسطین و یمن حمایت می‌کنیم دلیلش آن است که آن‌ها گرفتار یک مشت درنده شده‌اند.

امانوئل ماکرون،رئیس جمهور فرانسه نیز تاکید کرده است: فرانسه از برجام خارج نخواهد شد زیرا ما آن را امضا کرده‌ایم اما کاری که من می‌خواهم انجام دهم و تصمیمی که ما با رئیس‌جمهوری آمریکا گرفتیم، این است که می‌توانیم روی توافق جامع‌تری کار کنیم که تمامی نگرانی‌ها و دغدغه‌ها را شامل شود.

در این راستا ،هایکو ماس،وزیر خارجه آلمان نیز گفت: ما خواهان حفظ توافق هسته‌ای هستیم و می‌خواهیم به آمریکا کمک کنیم تا پس از 12 مه نیز در این توافق بماند.

همچنین فدریکا موگرینی مسئول سیاست خارجی اتحادیه اروپا توافق هسته‌ای را موفقیت‌آمیز توصیف و تاکید کرد که اجرای کامل آن برای امنیت اروپا و منطقه ضروری است.

بر اساس این گزارش، رییس‌جمهور آمریکا در حالی تهدید به خروج از توافق هسته‌ای کرده است که تمام بازیگران اروپایی خواهان ماندن این کشور در توافق و ادامه اجرای آن هستند.

تنها طرفی که از موضع تند ترامپ علیه ایران و توافق هسته ای حمایت کرده است رژیم صهیونیستی است. یسرائیل کاتص وزیر اطلاعات رژیم صهیونیستی روز چهارشنبه گفت که از موضع تند دونالد ترامپ رییس‌جمهور آمریکا در قبال ایران در جریان دیدار با امانوئل مکرون رییس‌جمهور فرانسه خرسند شده است.

وی در ادامه با ادعای این‌که «ایران تنها به دلیل تحریم‌های اقتصادی امتیازاتی را در برجام داده است»، گفت: اما غرب با حفظ نکردن فشار بر ایران و توافق زود هنگام با این کشور مرتکب اشتباه شد.

کاتص در ادامه رویکرد مخالفت‌آمیز رژیم صهیونیستی با توافق هسته‌ای، گفت که این توافق یا باید به طور اساسی اصلاح و یا لغو شود.

انتهای پیام

کد N1867086

وبگردی