آفتاب

دیوید دانل: موسیقی معاصر بازتاب تحولات زمانه است

دیوید دانل: موسیقی معاصر بازتاب تحولات زمانه است

به گزارش ایلنا، دیوید دانل (هنرمند اهل چک) که در سومین جشنواره بین المللی موسیقی معاصر تهران حضور دارد ضمن ابراز خرسندی برای حضور در این فستیوال گفت: به گمان من این گونه تعامل‌های فرهنگی میان کشور‌ها می‌تواند بسیار سودمند باشد. فرصت‌هایی پیش آمده که من در کشورهایی همچون ژاپن، ترکیه و کانادا در چنین رویدادهایی حضور داشته‌ام و فکر می‌کنم فارغ از جنبه‌های موسیقایی روابط انسانی که بین شرکت کنندگان در این دسته اتفاقات شکل می‌گیرد از اهمیت زیادی برخوردار است. 

وی افزود: واقعیت این است که تقریباً در همه جای جهان کسانی که در حوزه موسیقی معاصر فعالیت می‌کنند در اقلیت هستند و بسیار مفید است که این هنرمندان از اقصی نقاط جهان بتوانند در چنین رویداهایی با یکدیگر ملاقات داشته باشند، تجربه‌هایشان را با هم سهیم شوند و به یکدیگر یادآوری کنند که فعالیت ارزشمندی را پیش می‌برند. 

این هنرمند اهل چک در ارزیابی فستیوال، ادامه داد: می‌توانم طراوت و تازگی را در این فضا احساس کنم، علاوه بر این به جز حضور هنرمندان جوان می‌بینیم که آثاری از هنرمندان با سابقه‌تر هم در این فستیوال اجرا می‌شود که ممکن است مشابه آن‌ها را در جشنواره‌های دیگر نتوان دید. 

او خاطرنشان کرد: این فستیوال در حقیقت فضا را برای ارائه آثار تجربی و ایده‌های متفاوت موسیقایی برای طیف‌های مختلف هنرمندان فراهم کرده است و این از نظر من ویژگی ارزشمندی است. 

او در خصوص انگیزه فعالیت خود در حوزه موسیقی معاصر، بیان کرد: در کشور من موسیقی معاصر طرفداران زیادی ندارد و در بسیاری از مواقع در واکنش به سوالاتی پیرامون دلیل علاقمندی‌ام به این حوزه می‌گویم که موسیقی کلاسیک و فولکلور را هم بسیار دوست دارم ولی مسئله این است که جهان مدام به سمت دگرگونی و تغییر پیش می‌رود و موسیقی معاصر در واقع بازتاب این تغییرات زمانه است. نمی‌توانیم انتهایی برای فعالیت در موسیقی تصور کنیم و همیشه راه باز است تا تجربه‌ها و ایده‌های جدیدی را در این مسیر شکل دهیم. ما انسان‌ها همواره در حال تغیر و تعالی هستیم و ذات موسیقی هم همین است. 

سومین فستیوال بین‌المللی موسیقی معاصر تهران که از ۳۰ فروردین‌ماه آغاز شده، ۷ اردیبهشت‌ماه به کار خود پایان می‌دهد.

کد N1866672

وبگردی