آفتاب

هیچکس لوگوی استاندارد را روی بخشی از موشک نمی‌زند/ خروج از NPT یکی از گزینه‌های ایران است

هیچکس لوگوی استاندارد را روی بخشی از موشک نمی‌زند/ خروج از NPT یکی از گزینه‌های ایران است

به گزارش ایلنا محمد جواد ظریف در جریان سفر به نیویورک برای شرکت در نشست مجمع عمومی سازمان ملل با رسانه آسوشیتدپرس مصاحبه کرد. 

به گزارش‌ای. پی، ظریف هشدار تندی را متوجه ترامپ کرد و گفت: «اگر آمریکا از توافق هسته‌ای خارج شود ایران نیز به احتمال زیاد از توافق خارج می‌شود.»

وی گفت: « اگر آمریکا از برجام خارج شود اثر فوری آن این است که ایران هم از این توافق خارج می‌شود و دیگر هیچ توافقی نیست که ایران در آن بماند.»

ظریف گفت: « اگر ترامپ توافق هسته‌ای را رها کند، ایران هم می‌تواند تصمیم بگیرد از پیمان جهانی منع گسترش سلاح موسوم به ان پی تی که با هدف توقف اشاعه بمب اتم امضا شده بود خارج شود. ایران این پیمان را چند دهه پیش امضا کرده و ظریف گفته ایران تصمیم قطعی برای خروج از آن ندارد ولی این یکی از گزینه‌هایی است درباره آن فکر می‌کند»

ظریف در مصاحبه با آسوشیتدپرس تاکید کرده اعتبار آمریکا در خطر است. وی گفته ایران از تنش‌های کمتر در شبه جزیره کره استقبال می‌کند اما ترامپ به جهان نشان می‌دهد که آمریکا قابل اعتماد نیست. آنها آماده‌اند که هر چیزی که شما به آنها دادید را بگیرند و بعد بر سر وعده‌هایی که در توافق به شما دادند دوباره مذاکره کنند. بعید است چنین کاری آمریکا را به یک شریک در هر توافق بین المللی تبدیل کند. متاسفانه این به توافق هسته‌ای محدود نمی‌شود. این شامل توافق پاریس و توافق شراکت پاسفیک و بسیاری از تعهدات دیگر آمریکا هم هست.

 ظریف در این مصاحبه در خصوص ادعاهای نیکی هیلی سفیر آمریکا در سازمان ملل در خصوص حمله انصارالله به عربستان سعودی و ارائه سندهایی ادعایی دال بر ایرانی بودن موشک‌های شلیک شده به ریاض گفت: لوگویی که بر روی اسناد ارائه شده از سوی سفیر آمریکادر سازمان ملل وجود داشت به سازمان استاندارد ایران تعلق دارد که معمولا بر محصولات مصرفی معمولی زده می‌شود نه بر روی سلاح. این لوگو نشانه کیفیت است. زمانی که مردم می‌خواهند چیزی را بخرند نگاه می‌کنند آیا این پفک نمکی به تایید سازمان استاندارد رسیده یا نه و اگر رسیده باشد یعنی خوب است و این پفک نمکی دل درد نمی‌آورد. 

وی خندید و اضافه کرد: منظور من این است که هیچ کس لوگوی استاندارد را روی بخشی از موشک نمی‌زند. 

ظریف گفته من نمی‌گویم خانم سفیر (نیکی هیلی) جعل کرده اما یک نفر این اسنادی که او نمایش داده را جعل کرده است. 

وی همچنین گفت: طرف‌های مختلف در سوریه باید برنامه چهار بندی ایران که در سال ۲۰۱۳ طرح کرده بود را بپذیرند.   ایران معتقد است این برنامه تنها راه رسیدن به صلح در سوریه است. این برنامه بر پایه یک آتش بس فوری، ایجاد دولت متحد ملی، تدوین یک قانون اساسی و برگزاری انتخابات دموکراتیک بنا شده است. 

ظریف هشدار داد که اگر هدف نهایی مردم تغییر واقعیت‌ها از طریق ابزارهای سیاسی باشد چون از طرق نتوانستند چنین کاری کنند، در نتیجه این نام دیگر ادامه چرخه خشونت است. وظیفه قدرت‌های بیرونی از جمله ایران روسیه و آمریکا و شورای امنیت باید تسهیل راه حل سیاسی است نه دیکته کردن آن. 

وزیر خارجه ایران گفت: رهبر جوان و جاه طلب عربستان این توهم را داشت که می‌تواند در عرض سه هفته در یمن به پیروزی برسد. 

ظریف با اشاره به حمله هوایی به یک عروسی در یمن که منجر به کشته شدن ۲۰ تن شد گفت: ائتلاف به رهبری عربستان مردم یمن را از زمان آغاز جنگ در سال ۲۰۱۵ بمباران کرده. 

وی خاطرنشان کرد که ایران هیچ سلاحی به نیروهای یمن که کنترل صنعا را در دست دارند نداده است. آن‌ها هر سلاحی بخواهند دارند. 

ظریف گفت: ایران دوست دارد همه حمله به مناطق غیر نظامیان را متوقف کنند واین شامل حملات موشکی حوثی علیه عربستان نیز هست.

بر اساس این گزارش ظریف با اسوشیتدپرس در محل رزیدانس سفیر ایران در سازمان ملل گفت و گو کرد. این دیپلمات ارشد ایرانی در سفر یک هفته ای خود به نیویورک تلاش میکند توافق هسته ای را نجات دهد و آمریکا را در صحنه جهانی مقصر اصلی برای خروج از این توافق معرفی کند.

کد N1866542

وبگردی