آفتاب

چطور بوی بد دهان را چاره کنیم؟

چطور بوی بد دهان را چاره کنیم؟

همشهری آنلاین: دهان هرکسی ممکن است در زمانی مثلاً هنگام برخاستن از خواب بوی بدی بدهد.

اما بوی بد دهان همچنین ممکن است به علت مشکلات بهداشت دهان و دندان و نیز ممکن است نشانه‌ای از بیماری‌ها در جاهای دیگر بدن باشد.

بوی بد دهان همچنین ممکن است درنتیجه خوردن برخی از غذاها و عادات ناسالم سبک زندگی بدتر شود.

اگر غذاهایی که می‌خورید، بوهای تندی داشته باشند (مانند سیر یا پیاز)، فقط با مسواک زدن و نخ دندان کشیدن، حتی استفاده از دهان‌شویه نمی‌توانید از شر این بوی بد خلاص شوید. بوی ناشی از این مواد غذایی تا زمانی که آن‌ها از بدنتان دفع نشوند، از دهانتان به مشام خواهد رسید.

شایع‌ترین علت بوی بدن رعایت نکردن بهداشت دهان و دندان است. اگر به طور روزانه مسواک نزنید و نخ دندان نکشید، ذرات باقیمانده غذا باعث افزایش رشد باکتری‌ها در میان دندان‌ها، دور لثه‌ها و روی زبان یا روی دندان مصنوعی می‌شود و بوی بد دهان به وجود می‌آید.

 دهان‌شویه‌های ضد میکروبی نیز می‌توانند به کاهش رشد باکتری‌ها کمک کنند.

یک عامل شایع دیگر سیگار کشیدن یا جویدن تنباکو است که علاوه بر تغییر رنگ دندان، ضعیف شدن حس چشایی و تحریک لثه‌ها می‌تواند بوی بد دهان هم ایجاد کند.

اگر به طور مداوم بوی بد دهان یا مزه بد در دهان دارید، ممکن است باعث دچار بیماری لثه و بافت‌های اطراف دندانی یا بیماری پریودنتال باشید.

 بیماری لثه به علت ایجاد پلاک‌های دندانی است. پلاک دندانی لایه چسبنده‌ای ایجادشده از تجمع باکتری‌های در حال رشد روی سطوح دندانی است.

این لایه در ابتدا بی‌رنگ است، اما بعد به‌تدریج ممکن است به جرم دندان که اغلب به رنگ قهوه‌ای یا زرد کم‌رنگ است، تبدیل شود.

باکتری‌های که به‌این‌ترتیب در دهان و دندان تجمع می‌یابند، باعث ایجاد سمومی می‌شوند که لثه‌ها را تحریک می‌کنند. اگر بیماری لثه بدون درمان رها شود، باعث آسیب دیدن لثه‌ها و استخوان‌های فک می‌شود.

سایر علل دندانی بوی بد دهان شامل تجهیزات دندانی با اندازه نادرست، عفونت‌های قارچی دهان و پوسیدگی دندان می‌شوند.

عارضه پزشکی خشکی دهان نیز می‌تواند به ایجاد بوی بد دهان بینجامد. بزاق برای مرطوب کردن دهان ضروری است، اسیدهای تشکیل‌شده به وسیله پلاک میکروبی روی دندان را خنثی می‌کنند و سلول‌های مرده‌ای را که روی زبان و لثه‌ها و در داخل دهان تجمع می‌یابند را می‌شوید. اگر این سلول‌ها شسته نشوند، پس از تجزیه شدن می‌توانند بوی بد ایجاد کنند. خشکی دهان ممکن است به علت مشکلات غده‌های بزاقی یا تنفس مداوم از راه دهان باشد. همچنین حدود ۴۰۰ داروی نسخه‌ای و برخی از داروهای بدون نسخه می‌تواند باعث خشکی دهان شوند.

برای پیشگیری از بوی بد دهان و برطرف کردن آن می‌توانید این کارها را انجام دهید:

- رعایت بهداشت دهان و دندان. یک اقدام مهم مسواک زدن و نخ دندان کشیدن دست‌کم دو بار در روز با خمیردندان فلوراید دار پس از خوردن غذا است. به یاد داشته باشید که هر دو تا سه ماه یک‌بار مسواکتان را عوض کنید. همچنین دهانتان را با یک دهان‌شویه ضد باکتریایی دو بار در روز دهانتان را بشویید.

اگر دندان مصنوعی دارید، باید آن را شب‌ها از دهانتان خارج و پیش از گذاشتن مجدد آن درون دهان در صبح روز بعد به طور کامل پاک کنید.

- به طور مرتب- دست‌کم دو بار در سال - ویزیت دندانپزشکی انجام دهید. دندان‌پزشک پس از معاینه دهانتان در صورت لزوم جرم‌گیری انجام می‌دهد و بیماری‌های بافت‌های اطراف دندانی، خشکی دهان و سایر مشکلات را درمان خواهد کرد.

- ترک کردن سیگار و کنار گذاشتن جویدن تنباکو.

- نوشیدن آب به مقدار کافی. نوشیدن آب پس از خوردن غذا به خصوص اگر امکان مسواک زدن ندارید، به پاک شدن باکتری‌های مضر و ذرات غذایی در میان دندان‌ها کمک می‌کند. نوشیدن شیر نیز می‌تواند به رفع بوهای بد دهان کمک کند.

- حفظ حد تعادل در نوشیدن قهوه. نوشیدن قهوه بوی تندی را در ته زبان شما ایجاد می‌کند. د در مقابل نوشیدن دم‌نوش‌های گیاهی یا چای سبز به بهبود بوی دهان کمک می‌کند.

- جویدن آدامس یا مکیدن آب‌نبات بدون قند. این کار با تحریک ترشح بزاق به زدودن ذرات غذایی و باکتری‌ها یاری می‌رساند.

کد N1866526

وبگردی