آفتاب

همکار گستاخ بی‌خوابتان می‌کند

همکار گستاخ بی‌خوابتان می‌کند

همشهری آنلاین: همکاران گستاخ که رفتارهای آزاردهنده آنها شما را عصبی می‌کند، می‌توانند کیفیت خواب شب شما را کاهش دهند،‌اما محققان توصیه می‌کنند تنظیم برنامه‌ای آرامش‌بخش و سرگرم‌کننده پس از ساعت کاری می‌تواند از عوارض محیط‌کار ناخوشایند بکاهد.

براساس گزارش فيوچريزم، محققان در پژوهشي جديد دريافته‌اند توهين و بدرفتاري‌هاي كلامي و ديگر تجربيات منفي كه افراد آزاردهنده و ناخوشايند در محيط كار براي ديگران ايجاد مي‌كنند با افزايش علائم بي‌خوابي در ارتباط است.

اما داوطلباني كه در اين پژوهش مشاركت داشتند، با انجام يوگا، پياده‌روي يا گوش دادن به موسيقي پس از ساعات كاري توانستند از شدت عوارض حضور اين افراد بر كيفيت خواب خود بكاهند. محققان مي‌گويند به سادگي و با اختصاص دادن مدت زماني مخصوص به خود پس از يك روز تحمل افراد ناخوشايند، مي‌توان خود را از آن تجربيات آزاردهنده جدا كرد.

شايد اين توصيه‌ها چندان شگفت‌انگيز و خارق‌العاده نباشند،‌اما از آنجايي كه اختلال در خواب مي‌تواند بر سلامت جسم به ويژه بر عملكرد مغز انسان و همچنين كارايي و برآيند كار كارمندان  اثر بگذارد، دانستن راهي علمي كه مانع از بروز بيخوابي توسط همكاران آزاردهنده خواهد شد اهميت پيدا مي‌كند.

به گفته كاتلين دمسكي روانشناس دانشگاه اوكلند در ميشيگان، بدرفتاري‌هايي كه افراد در محل كار متحمل مي‌شوند بر كيفيت خواب آنها تاثير مستقيم دارد زيرا افراد به صورت مداوم به تجربه منفي كه همكاري گستاخ برايش ايجاد كرده فكر مي‌كند. اما آنهايي كه بتوانند از اين تجربه فاصله ذهني بگيرند،به اندازه افرادي كه ذهنشان درگير تجربه بد باقي مي‌ماند، خواب بهتري را تجربه مي‌كنند.

محققان در اين پژوهش از 699 كارمند شركتي به نام فارست سرويس نظرسنجي كرده و از آنها درباره ميزان رفتارهاي بي‌ادبانه‌اي كه تا پايان روز در معرض آن قرار مي‌گيرند و همچنين نشانه‌هاي بي‌خوابي پرسيدند. همچنين از داوطلبان درباره توانايي آنها در جداكردن ذهن از تجربيات محل كار پرسيده شد.

اطلاعات به دست آمده در برابر ديگر عوامل بي‌خوابي،‌مانند آمار كودكان زير 18 سالي كه در خانه كارمندان زندگي مي‌كردند، ساعت‌هاي كار در هفته، و ميزان مصرف الكل سنجيده شدند. در نهايت محققان مشاهده كردند كه رفتارهاي گستاخانه از سمت كارفرما و همكاران بيشترين تاثير را در بي‌خوابي يا بدخوابي شبانه دارد و بيشتر بر افرادي اثرگذار است كه توانايي رها كردن تجربيات تلخ روزانه را ندارند. برعكس افرادي كه به راحتي مي‌توانند ذهن خود را از رويداد‌هاي ساعت كاري فاصله دارند خواب راحتي را تجربه مي‌كنند.

محققان دانشگاه اوكلند پيشنهاد مي‌دهند براي خنثي‌سازي اين تاثيرات رواني افراد و بهبود كارايي كارمندان در ساعات كاري پس از كار ساعاتي را به خود اختصاص دهند و در كلاس‌هاي آرامش‌بخشي مانند يوگا ثبت‌نام كنند.

کد N1866504

وبگردی