آفتاب
معاون مطبوعاتی ارشاد در جمع خبرنگاران:

۲۵۰۰ رسانه، از دولت یارانه می‌گیرند

۲۵۰۰ رسانه، از دولت یارانه می‌گیرند

معاون امور مطبوعاتی وزارت ارشاد گفت: در سه ماه گذشته برای ۲۵۰۰ رسانه، یارانه تعریف و پرداخت شده است. بعضی از این پرداخت‌ها در یک نوبت و بعضی هم در دو یا سه نوبت بوده است.

به گزارش خبرنگار مهر، محمد سلطانی‌فر معاون امور مطبوعاتی و اطلاع‌رسانی وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی صبح امروز در نشستی با خبرنگاران حوزه رسانه که در دفتر وی برگزار شد گفت: ما از بودجه یارانه مطبوعات حدود ۹۰ درصدش را به صورت مستقیم به مطبوعات پرداخت می‌کردیم و ۱۰ درصد را هم در حوزه‌های توزیع رسانه‌ها هزینه می‌کردیم که البته در دوره‌های قبل و تا اواخر سال ۹۶ این بودجه کلی به ردیف‌های مختلفی، تقسیم و به رسانه‌ها داده می‌شد.

«دادن یارانه برای موضوع بیمه خبرنگاران» و یا «اجرای طرحی مانند طرح اشتراک نشریات»، از جمله مواردی بود که سلطانی‌فر به آنها اشاره کرد و گفت: این سیاست باعث شده بود که دولت عملاً از یک ظرف مشترک بودجه‌ای، یارانه مطبوعات را پرداخت کند که البته تعدادی از این طرح‌ها چندان هم به نتیجه مطلوب نرسید؛ لذا تصمیم گرفتیم که در سال جدید این روال به همان شکل قبلی خود یعنی پرداخت مستقیم یارانه به مطبوعات برگردد و در عین حال مدیران مسئول رسانه‌ها را موظف کردیم که پرسنل خود و خبرنگارانشان را بیمه کنند.

 این اولین نشست مشترک معاون امور مطبوعاتی و اطلاع‌رسانی وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی با اصحاب رسانه پس از تصدی این مسئولیت بود. در جریان این نشست او به برخی از اقدامات انجام شده در این مدت پرداخت و از جمله در مورد واریز یارانه به حساب مدیران مسئولان رسانه‌ها در ماه‌های پایانی سال گذشته گفت: در سه ماه گذشته برای ۲۵۰۰ رسانه، یارانه تعریف و پرداخت شده است. بعضی از این پرداخت‌ها در یک نوبت و بعضی هم در دو یا سه نوبت بوده است.

به گفته وی، در این دوره و برای اولین بار به بیش از ۲۰۰ رسانه برخط هم یارانه پرداخت شده است.

معاون امور مطبوعاتی و اطلاع‌رسانی وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی با اشاره به اقدامات صورت گرفته برای حل مشکل تأمین کاغذ مطبوعات هم گفت: کاغذ روزنامه بیش از ۴۰ درصد از هزینه‌های آن روزنامه را به خود اختصاص می‌دهد و به همین خاطر ما این موضوع را به صورت فوری مورد پیگیری قرار دادیم و خوشبختانه با پیگیری‌های صورت گرفته، اختصاص ارز ۴۲۰۰ تومان برای واردات کاغذ محقق شد.

سلطانی‌فر ادامه داد: بر اساس توافقی که با معاونت بیمه‌ای سازمان تأمین اجتماعی انجام شده است، از این پس رسانه‌هایی که تعداد خبرنگاران آنها کمتر از پنج نفر است، مشمول کارگاه‌های مربوط به مشاغل سخت و زیان‌آور خواهند شد و تنها با پرداخت هفت درصد حق بیمه، می‌توانند از این امکانات استفاده کنند.

وی تصریح کرد: رسانه‌هایی هم که مایل نیستند برای بیمه کردن پرسنل خود، کد بیمه‌ای بگیرند، می‌توانند از طریق لیست‌های بیمه‌ای معاونت مطبوعاتی و با پرداخت ۲۷ درصد، تمامی پرسنل خود را بیمه کنند.

معاون امور مطبوعاتی و اطلاع‌رسانی وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی همچنین وعده داد که اتفاقات امیدوارکننده‌ای در موضوع بیمه تکمیلی اصحاب رسانه شکل گرفته که از تیرماه امسال شاهد آنها خواهیم بود؛ از جمله اینکه برای روزنامه‌نگارانی که فعالیت رسانه‌هایشان به هر دلیل متوقف می‌شود، مبلغی به عنوان کمک از طریق صندوق اعتباری حمایت از هنرمندان، نویسندگان و روزنامه‌نگاران، به آنها پرداخت خواهد شد.

سلطانی‌فر با اشاره به آخرین وضعیت لایحه پیشنهادی سازمان نظام رسانه‌ای افزود: ما تمامی دیدگاه‌های مخالف و موافق از طریق اصحاب رسانه، اساتید علوم ارتباطات و متخصصین فن را در خصوص پیش‌نویس لایحه تدوین شده، طی نامه‌ای به مسئولان مربوطه در دولت و مجلس ارائه کردیم و منتظر تصمیم‌گیری آنها در خصوص این لایحه هستیم.

وی همچنین در مورد میزان استقبال خبرنگاران از طرح استفاده از اینترنت بدون فیلتر که چندی پیش از سوی معاونت مطبوعاتی ارائه شد، گفت: تاکنون دو فهرست از این تقاضاها به معاونت مطبوعاتی ارائه شده و بر این اساس ۳۱۹ خبرنگار متقاضی اینترنت بدون فیلتر شده‌اند.

معاون امور مطبوعاتی و اطلاع‌رسانی وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی افزود: ما مشخصات این تعداد از خبرنگاران که دربرگیرنده شماره‌تلفن همراه آنها است، به کمیته تعیین مصادیق مجرمانه اعلام می‌کنیم که این کمیته پس از هماهنگی با وزارت ارتباطات و فناوری اطلاعات، خدمات اینترنت بدون فیلتر را روی تلفن همراه آنها ایجاد خواهد کرد.

به گفته وی، این مسئله مصوبه قانونی شورای عالی فضای مجازی است که البته تاکنون پیگیری‌ نشده بود و حقی بود که خبرنگاران به آن نرسیده بودند.

سلطانی‌فر با اشاره به اینکه فلسفه حضور او در معاونت مطبوعاتی، بهبود فرآیندهای آموزشی در روزنامه‌نگاری کشور است، در خصوص مشکلات مربوط به توزیع روزنامه‌ها نیز گفت: متأسفانه شبکه توزیع روزنامه‌ها در کشور ما همان شبکه ۸۰ سال قبل است و ما باید بپذیریم که تکنولوژی تغییر کرده و نیازمند روش‌های جدیدی در رساندن رسانه به دست مخاطب هستیم.

معاون امور مطبوعاتی و اطلاع‌رسانی وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی از انعقاد قراردادی با شرکت پست برای ارسال پستی مطبوعات به مشتریان با تعرفه‌های مناسب خبر داد و افزود: تفاهمنامه مربوطه تا چند روز دیگر در سایت معاونت مطبوعاتی منتشر خواهد شد.

وی با گلایه‌مندی از شکل و شمایل نامناسب دکه‌های مطبوعاتی در کشور، از طراحی چندین مدل استاندارد از دکه‌های جدید در معاونت مطبوعاتی خبر داد و گفت: به زودی برای نصب و استقرار این دکه‌ها در نقاط مختلف تهران و کرج، با شهرداران مربوطه وارد گفتگو خواهیم شد.

سلطانی‌فر همچنین با اشاره به اینکه دوره مسئولیت او در این معاونت از وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی، توجه ویژه‌ای به رسانه‌های خارجی صورت خواهد گرفت، گفت: در حال حاضر ۳۰۵ خبرنگار مقیم از ۱۵۵ رسانه خارجی در تهران و سایر نقاط کشورمان فعالیت می‌کنند و سالیانه نمایندگان حدود هزار رسانه برای پوشش رویدادهای مختلف و همچنین سوژه‌های مورد نظرشان به کشور می‌آیند. ما بنا داریم که فعالیت آنها را در کشور تسهیل کنیم.

معاون امور مطبوعاتی و اطلاع‌رسانی وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی با اذعان به نبود سنجه‌های مشخصی در موضوع صدور مجوز به رسانه‌ها افزود: در سال جاری شرایط اخذ مجوز برای نشریات حوزه کودک و نوجوان سخت‌تر خواهد شد و دیگر این‌گونه نخواهد بود که هر کسی با دارا بودن تنها پاره‌ای از شرایط عمومی، نشریه حوزه کودک منتشر کند.

به گفته وی، از این پس متقاضیان اخذ مجوز نشریه برای این رده سنی از مخاطبان می‌بایست در یک کمیته هفت نفره که شامل جمعی از متخصصین در این زمینه است و به تازگی شکل گرفته، احراز هویت و تائید صلاحیت شوند.

کد N1866352

وبگردی