آفتاب

دهه پنجم انقلاب را باید به دهه هنر و انقلاب تبدیل کنیم

دهه پنجم انقلاب را باید به دهه هنر و انقلاب تبدیل کنیم

به گزارش ایلنا، سید عباس صالحی عصر امروز در سی و پنجمین دوره مسابقات بین المللی قرآن کریم در مصلای حضرت امام خمینی (ره) با بیان این مطلب افزود: جمهوری اسلامی ایران که امسال چهلمین سالگرد خود را جشن می‌گیرد با قرآن پیوند عمیقی دارد و با آن روند تکامل خود را طی کرده است.

وی ادامه داد: امام خمینی (ره) و مقام معظم رهبری به عنوان مفسران قرآنی شناخته می‌شوند، امام راحل قبل از دوران انقلاب اسلامی و چه بعد از انقلاب در‌های سترگی از قرآن گشود و رهبر انقلاب نیز در طول این چهل سال در‌های زیادی روبه قرآن گشوده‌اند.

وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی تاکید کرد: اخیرا تفسیر سوره قرائت از سوی مقام معظم رهبری چاپ شده است و کسانی که به این تفسیر مراجعه کنند حس خواهند کرد که چگونه نگاه‌های قرآنی ایشان با نگاه کلاسیک و نگاه‌های معارفی قابل توجه است.

صالحی با بیان اینکه جمهوری اسلامی در سطوح مختلف ارتباط با قرآن را گسترده کرده است، خاطرنشان کرد: امروز انس لفظی قرآن عطر و گلاب است و در مرحله انس لفظی با قرآن باید تلاوت، حفظ و سایر هنرهای قرآنی را شاهد باشیم، ما در ایران در تمام حوزه‌ها پیشرفت‌های خوبی را بعد از انقلاب داشته‌ایم.

وی افزود: حافظان قرآنچه حافظان کل، جزء و موضوعی باید همواره در راستای مفاهیم قرآنی گام بردارند، همچنین در حوزه خط، گرافیک، مینیاتور و.. می‌توانیم آن را گسترده و عمیق کنیم.

وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی ابراز داشت: ساحت دومی که در قرآن باید به آن توجه شود ساحت ارتباط معنایی با قرآن است، در این زمینه باید از لفظ عبور کرده و به معنای قرآنی برسیم، ما امروز در جمهوری اسلامی ده‌ها دانشکده و مراکز آموزشی قرآنی داریم و پایان نامه‌های قرآنی مورد توجه قرار می‌گیرد.

صالحی بیان کرد: ساحت سوم قرآن ساحت ارتباط وجودی با قرآن است، در این شکل انسان باید طعم قرآن را بچشد و این نوع ارتباط در جمهوری اسلامی ایران دامنه وسیعی پیدا کرده است، قبل و بعد از انقلاب با قرآن ارتباط وجود داشته و قرآن با ذهن و رفتار افراد جامعه حک شده است.

وی با تاکید بر توجه به حوزه هنر‌ها و رسانه‌های قرآنی خاطرنشان کرد: باید فیلم‌ها و صداهایی که جان را تحت تاثیر قرار می‌دهد و تحول روحی ایجاد می‌کند در عرصه قرآن مورد توجه قرار گیرد، ساحت لفظی، معنایی و وجودی در حوزه قرآن اتفاقات بزرگی را رقم زده است، فعالیت‌های قرآنی قبل و بعد از انقلاب قابل مقایسه نیست و از این رو در سه ساحت قرآن بعد از انقلاب پیشرفت‌های زیادی داشته‌ایم.

وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی بیان کرد: هنر و ادبیات قالبی است که از معنای جان به وجود می‌آید و هنرهای اسلامی و ایرانی باید ارتباط بیشتری با قرآن پیدا کند، قرآن خود قالب هنری دارد و وقتی با هنر معنا پیدا کند در جان و روح آدمی تفسیر می‌شود و اینگونه هنر‌ها بیشتر به قرآن نزدیک می‌شود.

صالحی عنوان کرد: در مسیر دهه پنجم انقلاب اسلامی فیلم‌ها، سریال‌ها، ادبیات، فیلمنامه و نمایشنامه و.. باید بیشتر طعم و رنگ قرآنی پیدا کند، ما در عرصه هنر انیمیشن‌هایی داریم که می‌تواند اثرگذار باشد، بنابراین دهه پنجم انقلاب را باید به دهه هنر و قرآن تبدیل کنیم، فضای مجازی و قرآن فضایی است که باید بیش از پیش به آن پرداخته شود و قرآن باید در این فضا ظهور و بروز پیدا کند.

وی ادامه داد: باید در این عرصه کارهای مضاعفی را انجام بدهیم و همه در خدمت قرآن باشیم تا فضای مجازی معطر به عطر قرآن شود.

وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی اظهار کرد: قرآن می‌تواند ارتباط بین مسلمانان را بیش از پیش کند، ما باید بتوانیم آن را در جهان اسلام منتشر کنیم تا از این طریق وحدت اسلامی و اقتدار مسلمانان مستحکمتر شود.

صالحی بیان کرد: فرصت‌های بین المللی برای ارتباط با قرآن باید فعال شود و این مسابقات که سی و پنجمین دوره آن است فرصتی است تا بتوانیم از قرآن برای گفت‌و‌گو با جهان اسلام بهره ببریم.

وی در پایان گفت: جدی گرفتن فضای مجازی، هنر و جهان اسلام سه رویکرد جدی است که باید در دهه پنجم انقلاب در عرصه فعالیت‌های قرآنی به آن بپردازیم.

کد N1866067

وبگردی