آفتاب

اجرای نوازنده لهستانی در فستیوال موسیقی معاصر تهران با استقبال مواجه شد

اجرای نوازنده لهستانی در فستیوال موسیقی معاصر تهران با استقبال مواجه شد

به گزارش ایلنا، الکساندر ونوک نوازنده لهستانی حاضر در سومین فستیوال بین‌المللی موسیقی معاصر تهران در اجرای خود قطعه‌ای از ساخته‌های نادر مشایخی را اجرا کرد، و در خصوص آشنایی‌اش با آثار این آهنگساز ایرانی گفت: برایم بسیار جالب بود که قطعۀ آقای مشایخی صرفاً در حوزۀ صدا نوشته شده و هیچ افکت اضافه‌ای در آن وجود ندارد. در واقع این ویژگی برایم تازگی و جذابیت زیادی داشت و نوع نوشتن این قطعه هم به من اجازه می‌داد تا تفسیر درستی از آن را بتوانم ارائه دهم. پارتیتوری که برای این قطعه نوشته شده کاملاً گرافیکی است یعنی هیچ نُتی در آن نوشته نشده و تنها با چیدمان چند تصویر و رنگ شکل گرفته که در اجرا شکل متفاوتی را ایجاد می‌کند. 

همچنین ادامه داد: اولین بار از طریق مشاوره‌ای که با مارتینا کوسسکا و آیدین صمیمی مفخم داشتم به من پیشنهاد شد که می‌توانم قطعه‌ای از آقای مشایخی را در اجرایم داشته باشم و از این بابت خیلی خوشحال شدم چون آقای مشایخی در اروپا هنرمندی شناخته شده است. 

این‌نوازنده لهستانی همچنین در خصوص اینکه به چه علت با وجود فرصت حضور در دیگر رویدادهای موسیقی جهان، تصمیم گرفته تا در سومین فستیوال موسیقی معاصر تهران حضور پیدا کند، اظهار کرد: از سال گذشته با فعالیت این فستیوال آشنا شده بودم و علت تمایلم برای حضور در آن پتانسیل‌های بالایی است که در آن می‌بینم. به همین خاطر تصمیم گرفتم تا به جای حضور در رویدادهای همزمان در اروپا، در این فستیوال که به نظر من آیندۀ بسیار خوبی را پیش رو دارد شرکت داشته باشم. این فستیوال از این جهت که تلاش می‌کند خانواده موسیقی معاصر ایران و جهان را حول موضوع مورد علاقه‌شان جمع کند و هر بار این جمع را گسترش می‌دهد، برایم بسیار ارزشمند است و این مهم‌ترین دلیل برای حضورم در آن است. جشنواره‌های تثبیت شدۀ اروپایی اغلب انتظارات مشخصی از نوازندگان و آهنگسازان دارند، اما در این فستیوال اینگونه نیست. 

نوازنده لهستانی نشان داد موسیقی مدرن را خوب می‌فهمد

نادر مشایخی پس از کنسرت الکساندر ونوک در تالار رودکی گفت: اجرای زیبا و پر احساسی ارائه شد و کُنش‌هاییونوک حین اجرا نشان داد که موسیقی مدرن را خوب می‌فهمد و نوازنده‌ای مجرب است. 

رسیتال پرکاشن «الکساندر ونوک» هنرمند لهستانی شامگاه یکشنبه (۲ اردیبهشت‌) در بخش اجرای صحنه‌ای سومین فستیوال بین‌المللی موسیقی معاصر تهران با حضور دوستداران موسیقی در حالی برگزار شد که این هنرمند لهستانی در این برنامه قطعه‌ای از ساخته‌های نادر مشایخی آهنگساز شناخته شده ایرانی را اجرا کرد. 

نادر مشایخی آهنگساز شناخته شده ایرانی که در اجرای رسیتال پرکاشن «الکساندر ونوک» حضور یافته بود، بعد از اجرای این نوازنده لهستانی در خصوص این اجرا که قطعه‌ای از ساخته‌های او نیز نواخته شد به خبرنگار ستاد خبری سومین فستیوال بین‌المللی موسیقی معاصر تهران گفت: قطعه‌ای که من ساخته‌ام برای «کروتالس» نوشته شده، اما از آنجا که این ساز را در ایران نداریم این هنرمند جایگزین مناسبی برای آن انتخاب کرده بود. او اجرای زیبا و پر احساسی را ارائه داد و برخورد خلاقانه‌ای از کار با صدا را به نمایش گذاشت. در این اجرا شاهد فضایی متفاوت از نواختن قطعات مواجه بودیم و این هنرمند هم با کُنش‌هایی که حین اجرا داشت نشان داد که موسیقی مدرن را خوب می‌فهمد. ونوک در این اجرا انتخاب‌های هوشمندانه‌ای انجام داده بود و یک قطعۀ بسیار پرهیجان از «زناکیس» و قطعه‌ای از من را که فضایی آرام داشت در کنار قطعه‌ای دیگر که جنبه دراماتورژی اجرا را تشدید می‌کرد به خوبی پیوند داده بود. 

مشایخی در ادامه در خصوص برگزاری فستیوال بین‌المللی موسیقی معاصر تهران اظهار کرد: به نظر من این فستیوال رشدی صعودی را تجربه می‌کند و این خیلی خوشحال کننده است. همین که این جشنواره توانسته تداوم پیدا کند مسئله بسیار مهمی است و نشان از پشتکار و جدیت برگزارکنندگان آن دارد. خوشبختانه در این رویداد تداوم با رشد کیفی نیز همراه شده است. این فستیوال برای جامعه موسیقی ما بسیار مفید است و ما به برگزاری چنین رویدادهایی نیاز داریم. یکی از نکات با اهمیت این فستیوال آن است که شناخت فردیت هنرمندان نسل جوان را به عنوان یک مولفۀ اجتماعی حمایت و تقویت می‌کند. این مسئله بسیار اهمیت دارد چراکه برخلاف موسیقی جریان اصلی که الگوهای اجتماعی مشخصی را به هنرمندان پیشنهاد می‌دهد، در موسیقی معاصر در واقع الگویی وجود ندارد و هنرمند خود فی‌نفسه باید راه خود را پیدا کند. 

 آیندۀ بسیار روشنی برای فستیوال موسیقی معاصر تهران می‌بینم

سفیر لهستان در تهران در سومین روز برگزاری سومین فستیوال بین‌المللی موسیقی معاصر تهران با حضور در تالار رودکی به تماشای رسیتال پرکاشن «الکساندر ونوک» هنرمند هموطن خود نشست. 

سفیر لهستان در تهران پس از اجرای این نوازنده لهستانی درباره این رویداد موسیقایی به گفت: با توجه به مدت کوتاهی که از حضورم در ایران می‌گذرد، چند بار فرصت پیدا کرده‌ام تا در کنسرت‌های موسیقی ایرانی حضور داشته باشم و از شنیدن آن لذت برده‌ام. همچنین چند سال پیش هم فرصت داشتم تا اجرایی از یک گروه موسیقی ایرانی را در فستیوالی که در لهستان برگزار شده بود شاهد باشم. 

یارسلاو مارسین دمانسکی سفیر لهستان در تهران درباره انگیزۀ حضورش در سومین فستیوال بین‌المللی موسیقی معاصر تهران و همچنین حضور هنرمندی از کشور متبوعش در این جشنواره، اظهار کرد: با این ذهنیت که تجربه متفاوتی از موسیقی خواهم داشت در این فستیوال حضور یافتم؛ آثاری که در این فستیوال اجرا می‌شوند از آن‌ دست موسیقی‌هایی نیست که هر روز گوش می‌کنیم و آثاری بسیار جدی‌تر است. خیلی خوشحال هستم که چنین فستیوالی در ایران برگزار شده و فکر می‌کنم برای هنرمندان ایرانیهم برگزاری رویدادی با این کیفیت بسیار سودمند خواهد بود. 

او با بیان اینکه آیندۀ بسیار روشنی برای فستیوالموسیقی معاصر تهران می‌بینم، ادامه داد: سفارت لهستان همیشه آماده خواهد بود تا در برگزاری دوره‌های آتی این فستیوال و رویدادهای مشابه همکاری داشته باشد. همچنین از اینکه یک هنرمند لهستانی در این فستیوال حضور دارد هم بسیار خرسندم و امیدوارم این امکان وجود داشته باشد که در دوره‌های بعدی این رویداد هم شاهد حضور هنرمندان هموطنم باشم. 

دمانسکی در پایان سخنانش در خصوص فراهم شدن امکان تعامل بیشتر دو کشور در زمینۀ موسیقی بیان کرد: باید بگویم که ایده‌هایی در زمینه برگزاری برنامه‌های مشترک موسیقی میان ایران و لهستان دارم و امیدوارم در آیندۀ نزدیک امکان تحقق آن‌ها فراهم شود. همچنین سفارت لهستان تلاش خواهد کرد تا زمینه آشنایی بیشتر ایرانیان با موسیقی لهستان را فراهم کند. فکر می‌کنم حضور من در اینجا بهترین نشانه باشد از اینکه به چنین تعامل‌هایی میان ایران و لهستان بسیار علاقه‌مند و مشتاق هستم. 

سومین فستیوال بین‌المللی موسیقی معاصر تهران که از ۳۰ فروردین‌ماه آغاز شده، ۷ اردیبهشت‌ماه به کار خود پایان می‌دهد.

کد N1865533

وبگردی