آفتاب

تولید بیوگاز، راهکار بسیار مهم برای برنامه‌ریزان در حوزه انرژی

تولید بیوگاز، راهکار بسیار مهم برای برنامه‌ریزان در حوزه انرژی

یک پژوهشگر پردیس تحقیقات کشاورزی بروجرد گفت: فناوری تولید بیوگاز یکی از راهکارهای بسیار مهم برای برنامه‌ریزان در حوزه انرژی است.

مسعود زاهدی در گفت‌وگو با خبرنگار ایسنا، اظهار کرد: با توجه به محدودیت انرژی فسیلی، استفاده از منابع جدید انرژی امری ضروری است.

وی اضافه کرد: از طرفی حمل و نقل سوخت به مناطق دوردست کاری بس دشوار و هزینه‌بر است بنابراین استفاده از منابع انرژی‌های تجدیدپذیر محلی امری اجتناب‌ناپذیر محسوب می‎شود.

زاهدی بیان کرد: از جمله این منابع، تولید انرژی از زیست توده بوده که شامل سوزاندن، تولید بیواتانول، گاز مصنوعی ترموشیمیایی و بیوگاز است.

مسئول گروه فنی و مهندسی صنایع غذایی پردیس تحقیقات و آموزش کشاورزی بروجرد گفت: یکی از روش‌های ساده و به‌صرفه تولید، استفاده از بیوگاز است. بیوگاز در حقیقت انرژی حاصل از تخمیر ضایعات آلی بوده که در اثر این فرآیند گاز متان و دی‌اکسید کربن آزاد می‌شود.

وی با بیان اینکه از گاز متان آزاد شده در این فرآیند می‌توان در مناطق روستایی جهت تأمین برق و یا سوخت مصرفی استفاده کرد، افزود: همچنین از موارد خروجی واحد بیوگاز می‌توان کودی مرغوب برای کشاورزان به دست آورد.

زاهدی یادآور شد: بیوگاز در حدود دو تا سه هزار سال پیش در چین باستان مورد استفاده قرار می‌گرفته است اما شناخت علمی، استحصال و کاربرد گسترده از آن به شکل امروزی به قرن 19 و اوایل 20 بر می‌گردد.

این پژوهشگر مرکز تحقیقات کشاورزی و منابع طبیعی لرستان عنوان کرد: فناوری تولید بیوگاز از منابع زیست توده یکی از راهکارهای بسیار مهم برای برنامه‌ریزان در حوزه انرژی به خصوص انرژی‌های تجدیدپذیر و پاک است که باید مورد توجه ویژه قرار گیرد. لذا جهت توسعه این فن‌آوری مناطق مختلف به خصوص جاهای دوردست پیشنهاد می‌شود بر روی چگونگی تولید تصفیه و مصرف بیوگاز براساس امکانات موجود، مواد اولیه و زیست توده هر منطقه ازنظر فنی، اقتصادی و اجتماعی تحقیق شود.

انتهای پیام

کد N1865519

وبگردی