آفتاب

گزارش‌های بانک مرکزی حاکی از آن است که آئین‌نامه‌ها با تاخیر انجام شده است

گزارش‌های بانک مرکزی حاکی از آن است که آئین‌نامه‌ها با تاخیر انجام شده است

اکبر کمیجانی، قائم مقام بانک مرکزی در جریان پاسخ به سوالات نمایندگان درباره نوسانات ارزی عنوان کرد: جناب آقای لاریجانی من تذکر می‌دهم قانون رفع موانع تولید با همکاری مرکز پژوهش‌ها هنوز اجرایی نشده و در دستور کار قرار دارد اما به ما می‌گویید گزارش دهید.

لاریجانی در پاسخ به کمیجانی گفت: مسئولان دولت در هر حالتی باید گزارش کار ارائه دهند و پاسخگو باشند.

قائم مقام بانک مرکزی ادامه داد: همکاران گرامی بحث امروز ماده ۱۶ و ۱۷ موانع تولید است. این لوایح دستور تحمیلی مجلس به دولت نبود بلکه لایحه خود دولت بود و دولت فقط آن را تکمیل و منضبط کرد. ماده ۱۷ می‌گوید اگر بانک‌ها نتوانستند اموال خود را واگذاری کنند، مطابق با لایحه انضباطی با آنها برخورد شود.

وی افزود: دولت در سال ۹۶ و لایحه بودجه درخواست توقف اجرای این ماده را داد، چراکه بانک‌ها به دلیل وضعیت اقتصادی موجود نتوانستند اموال خود را واگذار کنند. در کمیسیون اقتصادی این مسئله مورد بحث قرار گرفت و آن را متوقف کردیم. طبق قانون اگر بانک‌ها اموال خود را عرضه کردند و به فروش نرفت لایحه اجرا می‌شود، ما که نمی‌توانستیم در همان زمان حکم قانون را متوقف کنیم.

 کمیجانی خاطرنشان کرد: از وزارت اقتصاد بابت گزارش‌ها متشکرم. مواد قانونی و مالیات آنها برای بانک‌ها صادر شده و ۳% جریمه مازاد هم برای آنها تعیین شده است. من همین امروز گزارش وزیر را مشاهده کردم. که ۱۳۰۰۰ از اموال بانک‌ها فروش رفته است. تعداد ۱۰۰۰۰ از این اموال در دوره قبل و ۳۰۰۰ از آنها هم مربوط به دوره ایشان است.

رئیس مجلس مطرح کرد: آیا بخش خصوصی هم شامل این لوایح می‌شود؟

قائم مقام بانک مرکزی در پاسخ گفت: اتفاقی که در بخش خصوصی افتاد نباید برای بانک‌ها هم رخ دهد. در حال حاضر ۱۳۰۰۰ اموال از بانک‌های دولتی و خصوصی واگذار شده است. براساس حکم انضباطی ۹۰۰۰ برگه مالیاتی صادر شده است.

وی افزود: گزارش‌های بانک مرکزی حاکی از آن است که آئین‌نامه‌ها با تاخیر انجام شده است. اما در مجموع فلسفه وجودی لایحه دولت این بوده که بانک‌ها به وظیفه اصلی خود بپردازند و اگر هم قصد سرمایه‌گذاری دارند آنها را از وظیفه اصلی خود دور نکند.

کد N1865452

وبگردی