آفتاب

روسیه هنوز درباره تحویل «اس-۳۰۰» به سوریه تصمیم نگرفته است

روسیه هنوز درباره تحویل «اس-۳۰۰» به سوریه تصمیم نگرفته است

به گزارش ایلنا به نقل از روسیاالیوم، «سرگئی لاوروف» وزیر خارجه روسیه، امروز- دوشنبه- در بیانیه‌ای اعلام کرد: «نمی‌توانم بگویم که تصمیم تحویل اس-۳۰۰ به سوریه اتخاذ شده است. ما منتظر تصمیماتی هستیم که توسط رهبری روسیه و در هماهنگی با نمایندگانی از سوریه اتخاذ خواهند شد. البته این امر، محرمانه نیست و تمامی مسائل در این‌باره اعلام خواهد شد.»

در همین راستا، «دیمیتری پسکوف» سخنگوی کاخ کرملین طی گفت‌وگویی مطبوعاتی اعلام کرد: «در حال حاضر نمی‌توانم درباره موضوع تحویل سامانه ضدهوایی اس-۳۰۰ به سوریه اظهارنظر کنم».

پیش‌تر، وزیر خارجه روسیه گفته بود تجاوز نظامی اخیر سه کشور غربی به سوریه باعث شده‌ است که هر گونه «معذوریت اخلاقی» در راه تحویل سامانه موشکی ضدهوایی اس-۳۰۰ به سوریه از میان برداشته شود.

موشک ضدهوایی اس-۳۰۰ قادر است هواپیماها را در ارتفاع ۳۰ کیلومتر و در فاصله حدود ۲۰۰ کیلومتری هدف قرار دهد و قابلیت رهگیری چندین هدف را به صورت همزمان دارد.

تحلیلگران نظامی می‌گویند، سامانه موشکی زمین‌به‌هوای اس-۳۰۰ می‌تواند توان روسیه برای کنترل حریم هوایی سوریه را بهبود بخشیده و به عنوان یک ابزار استراتژیک برای جلوگیری از تحریم‌های بیشتر آمریکا علیه مسکو به کار بیاید.

کد N1865154

وبگردی