آفتاب

رویکرد صنعت و خدمات به سمت دانشگاه، رویکرد مبارکی بوده است/گسترش مناسبات علمی ایران و افغانستان

رویکرد صنعت و خدمات به سمت دانشگاه، رویکرد مبارکی بوده است/گسترش مناسبات علمی ایران و افغانستان

وزیر علوم، تحقیقات و فناوری با اشاره به فعالیت 42 پارک علم فناوری و 100 مرکز رشد در کشور در راستای تبدیل علم به ثروت و توسعه اشتغال گفت: رویکرد بخش های صنعتی و خدماتی به سمت دانشگاه در سال های اخیر، رویکرد مبارکی بوده است که امیدواریم حاصل این موارد به توسعه بیشتر کشور منجر شود.

به گزارش ایسنا منطقه کویر، دکتر "منصور غلامی" صبح امروز سوم اردیبهشت ماه در همایش توسعه روابط آموزش عالی ایران و افغانستان در دانشگاه ولیعصر(عج) شهرستان رفسنجان با حضور وزیر تحصیلات عالیه کشور افغانستان با تقدیر از تلاش های صورت گرفته در این وزارتخانه برای پشتیبانی از همکاری‌های بین‌المللی قابل، با اشاره به بازنگری ماموریت‌های وزارت، علوم تحقیقات و فناوری در دولت تدبیر و امید اظهار کرد: در بخش دیپلماسی علمی به دنبال ارتباط بیشتر دانش پژوهان با کشورهای مختلف دنیا و به ویژه کشورهای همسایه بوده ایم که در همین راستا با توجه به جایگاه علمی دانشگاه ها و پژوهشکده‌های علمی ایران، شاهد افزایش حضور دانشجویان، اساتید و محققان خارجی در کشور بوده ایم.

وی با اشاره به ارتقای جایگاه علمی دانشگاه های کشور در دنیا تصریح کرد: در رتبه بندی‌های مراکز مختلف دانشگاهی در دنیا، جمهوری اسلامی ایران در مجموع در رتبه هفدهم دنیا در سال 2017-2016 قرار گرفته که امیداریم در سال 2018 این رتبه بهبود پیدا کند.

غلامی با اشاره به رتبه اول ایران در منطقه در رشد علمی و همچنین رتبه اول کشور در سرعت رشد علمی در دنیا اظهار کرد: خوشبختانه در داخل کشور نیز تحولات خوبی در حوزه علم و فناوری شاهد بودیم به طوری که طی 10 سال گذشته 30 هزار شرکت دانش‌بنیان راه اندازی شد که دستاوردهای خوب برخی از این شرکت‌ها موجب حل بخشی از مشکلات کشور به دست جوانان و محققان این مرز و بوم شد.

وزیر علوم، تحقیقات و فناوری با اشاره به فعالیت 42 پارک علم فناوری  و 100 مرکز رشد در کشور در راستای تبدیل علم به ثروت و توسعه اشتغال اظهار کرد: رویکرد بخش‌های صنعتی و خدماتی به سمت دانشگاه در سالهای اخیر، رویکرد مبارکی بوده است که امیدواریم حاصل این موارد به توسعه بیشتر کشور منجر شود. 

وی با اشاره به حضور دانشجویان افغان در کشور تصریح کرد: انتظار داریم که بتوانیم تعداد بیشتری از دانشجویان افغانی را با پرداخت هزینه‌های تحصیل از طرف خودشان جذب کنیم.

غلامی با اشاره به جایگاه دانشگاه‌های کشور در بین دانشگاهای برتر دنیا اظهار کرد: در رتبه بندی‌های اخیر منتشر شده دانشگاه‌های دنیا توسط موسسه تایمز، 18 دانشگاه ایران در بین دانشگاه‌های برتر دنیا قرار گرفته‌اند و امیدواریم این تعداد دانشگاه‌ها، در سال‌های آینده بیشتر شود و وجود چنین دانشگاه‌هایی می‌توانند هدف خوبی برای تحصیل دانشجویان از کشورهای دیگر و به ویژه افغانستان باشند.

وزیر علوم، تحقیقات و فناوری به افزایش روابط بین ایران و افغانستان در حوزه دانشگاهی اشاره کرد و افزود: در زمینه‌های انتقال دانش و فناوری جدید و همچنین در حوزه‌های تحصیلات مهارتی همچون فنی و حرفه ای و علمی کاربردی آمادگی همکاری نزدیک با کشور دوست و برادر افغانستان را داریم که این امر می‌تواند نیروی کار ماهر را در بخش‌های مختلف تامین کند.

وی به همکاری با کشور افغانستان در اجرای مدل پارک‌های علمی و فناوری اجرایی شده در کشور اشاره کرد و گفت: انتظار داریم وزیر تحصیلات عالیه افغانستان در تداوم اجرای دقیق این توافقات در ارتباط با مراکز علمی و طرح های دانشگاهی، مسئله را در دولت افغانستان مطرح کنند تا بتوانیم گسترش مناسبات بیشتری را بین این دو ملت داشته باشیم.

انتهای پیام

کد N1865011

وبگردی