آفتاب

قطع برنامه‌های تبلیغات مرزی سئول علیه پیونگ‌یانگ

قطع برنامه‌های تبلیغات مرزی سئول علیه پیونگ‌یانگ

به گزارش ایلنا به نقل از آسوشیتدپرس، کره‌جنوبی امروز -دوشنبه- برنامه پخش شعارهای ضدپیونگ‌یانگ قطع کرد. این اتفاق پیش از آن رخ می‌دهد که رهبران دو کشور با یکدیگر به گفت‌وگو بنشینند.

به گفته مقام‌های سئول، انتظار می‌رود این گفت‌وگوها بر برنامه هسته‌ای کره شمالی متمرکز باشد. 

از زمان چهارمین آزمایش هسته‌ای کره شمالی در سال ۲۰۱۶، کره‌جنوبی در مزر با همسایه‌اش بلندگوهای بزرگی نصب کرده که از طریق آن پیام‌های ضدپیونگ یانگ و موسیقی پاپ کره‌ای برای ساکنان مناطق مرزی کره‌شمالی پخش می‌کند. پیونگ‌یانگ نیز به سرعت به این اقدام واکنش نشان داد و بلندگوهایی مشابه در طرف خود نصب کرد و همچنین بالن‌هایی مملو از اعلامیه‌های ضدکره‌جنوبی در مناطق مرزی به پرواز درآورد.

با این وجود، وزارت دفاع کره‌جنوبی اعلام کرد که این کشور تلاش کرده است با خاموش کردن این بلندگوها از تنش‌ها بکاهد و فضایی درخور را برای گفت‌وگوهای صلح‌‌آمیز فراهم کند.

این وزارتخانه اعلام کرد که امیدوار است این اقدام منجر شود که دو طرف از افترازنی و فعالیت‌های تبلیغاتی دست بردارند. خبرگزاری یونهاپ گزارش داد که صدای بلندگوهای تبلیغاتی کره‌شمالی صبح دوشنبه از مرز به گوش می‌رسید. مقام‌های وزارت دفاع کره‌جنوبی اعلام کردند که نمی‌توانند بلافاصله وضعیت بلندگوهای کره‌شمالی را تایید کنند. 

«کیم جونگ‌اون» رهبر کره‌شمالی، و «مون جائه‌ این» رئیس‌جمهوری کره‌جنوبی قرار است روز جمعه، در روستایی مرزی برای سومین‌بار در طول تاریخ دو کشور با یکدیگر به گفت‌وگو بنشینند.

از سوی دیگر، کیم جونگ‌اون قرار است در ماه می یا اوایل ماه ژوئن با «دونالد ترامپ» رئیس‌جمهوری آمریکا نیز گفت‌وگو کند. این نخستین دیدار بین کره‌شمالی و ایالات متحده خواهد بود. 

 

کد N1864727

وبگردی