آفتاب

بررسی پرونده محصولات تراریخته در مراکز علمی و پژوهشی/‌جمع‌بندی کمیسیون پس از دریافت گزارش

بررسی پرونده محصولات تراریخته در مراکز علمی و پژوهشی/‌جمع‌بندی کمیسیون پس از دریافت گزارش

سخنگوی کمیسیون اصل ۹۰ مجلس شورای اسلامی گفت که این کمیسیون تحقیق درباره محصولات تراریخته را به مراکز علمی و پژوهشی واگذار خواهد کرد و پس از دریافت گزارش آنها و همچنین گزارش وزارت بهداشت، در این زمینه جمع‌بندی می‌کند.

ولی داداشی در گفت‌وگو با ایسنا درباره پرونده محصولات تراریخته که در کمیسیون اصل ۹۰ مطرح است، اظهار کرد: موضوع تراریخته از پدیده دهه‌های اخیر است که در کشورهای مختلف اروپایی و آمریکایی وجود دارد و به عنوان صنعت ژنتیک از آن استفاده می‌شود اما اینکه ضرر یا نفعی متوجه آن است و اینکه چه تفاوتی با ژنتیک گیاهان معمولی دارد چیزی به اثبات نرسیده و ما هم در ایران قانونی برای ممنوعیت آن نداریم.

وی با اشاره به بررسی موضوع محصولات تراریخته در کمیسیون اصل ۹۰، یادآور شد:‌ این پرونده به شکایت برخی انجمن‌های حمایتی مطرح شد اگرچه در پی برخی شکایت‌ها ممکن است یکسری مطالبات اقتصادی و زد و بندهای پشت پرده هم وجود داشته باشد اما فعلا این را کنار گذاشته‌ایم و به طور کلی به دنبال این هستیم که ببینیم آیا محصولات تراریخته قابل تایید هستند و باید کشاورزیمان را به این سمت ببریم یا اینکه مضر هستند و دولت باید جلوی آن را بگیرد.

نماینده مردم آستارا در مجلس خاطرنشان کرد: این موضوع در کمیسیون اصل ۹۰ در حال بررسی است تا اگر ضرری متوجه آن است دولت آن را غیرقانونی اعلام کند و در غیر این صورت مردم با علم به اینکه چه چیزی استفاده می‌کنند، بتوانند از آن استفاده کنند.

داداشی خاطرنشان کرد: البته تحقیق در این زمینه در صلاحیت کمیسیون اصل ۹۰ نیست و ما این موضوع را به دستگاه‌ها و مراکز علمی و پژوهشی ارجاع خواهیم کرد تا نهایتا گزارش آنها را دریافت و جمع‌بندی کنیم. وزارت بهداشت هم قرار است در این باره گزارش خود را به کمیسیون اصل ۹۰ ارائه کند.

انتهای پیام

کد N1864649

وبگردی