آفتاب

پیش‌بینی‌های ۱۹ سال پیش مایکروسافت از فناوری‌های آینده

پیش‌بینی‌های ۱۹ سال پیش مایکروسافت از فناوری‌های آینده

همشهری آنلاین: شرکت مایکروسافت امروز در تلاش است تا با غول‌های فناوری جهان رقابت کند، اما ۱۹ سال پیش این شرکت به عنوان رهبر جهان فناوری شناخته می‌شد.

براساس گزارش بيزينس اينسايدر، اين شركت در سال 1999 فيلم كوتاه ويديويي را درباره خانه‌هاي متصل آينده پخش كرد كه ديدن دوباره آن پرده از پيش‌بيني‌هاي اين شركت درباره آينده فناوري جهان بر‌ميدارد. در اين ويديو به فناوري‌هايي مانند تشخيص صدا، تعيين هويت بيومتريك و ديگر انواع فناوري‌هايي كه هنوز در آن دوران به كار گرفته نشده‌بودند اشاره شده‌است.

در اين ويديوي 6 دقيقه‌اي خانواده‌اي نمايش داده مي‌شوند كه در خانه خود مشغول تعامل با فناوري‌هاي پيشرفته‌تر از زمان خود هستند كه در خانه گنجانده شده‌است. يكي از اشتباهات مايكروسافت در ساخت اين فيلم تاكيد بيش از اندازه بر رايانه‌هاي خانگي و بي‌توجهي به گوشي‌هاي موبايل است.

  • اپليكيشن‌هاي موقعيت محور

در بخشي از فيلم شخصيت زن نقشه‌اي را روي رايانه خود باز مي‌كند و خودروي همسرش را روي نقشه پيدا مي‌كند و براساس موقعيت وي با او تماس گرفته و از او درخواست مي‌كند تا از فروشگاهي كه در مسيرش قرار دارد خريد كند. پيش‌بيني كه امروزه به گوگل‌مپ يا اوبر تبديل شده‌است.

  • تشخيص صدا

امروزه سيري، كورتانا و گوگل نو وجود دارند اما در سال 1999 دستيار مجازي شخصي مايكروسافت آسترو نام داشت. شخصيت زن در فيلم به آسترو دستور مي‌دهد كه به ليست خريدش گزينه‌اي بيافزايد و برايش چند تماس تلفني بگيرد.

  • تلويزيون اينترنتي

در خانه هوشمند مايكروسافت، كه 16 سال پيش آن را متصور شده‌بود،‌ افراد مي‌توانند با انتخاب از ميان تلويزيون كابلي،‌دي‌وي‌دي و تلويزيون اينترنتي از روي يك سطح كاربري برنامه‌هاي مورد علاقه خود را تماشا كنند. فناوري كه بي‌شباهت به سرويس‌هاي روكو،‌نتفليكس و هولو كه امروز به وفور مورد استفاده قرار دارند نيست.

  • خانه متصل

خانواده مايكروسافت در اين فيلم از نمايشگرهاي متصل به اينترنت در گوشه و كنار خانه خود براي برقراري ارتباط با يكديگر استفاده مي‌كنند. براي مثال روي پيانوي دختر خانواده نمايشگري قرار دارد تا زماني كه برنامه تلويزيوني مورد علاقه‌اش آغاز شد باخبر شود. يا در زمان شام پيام‌هايي روي نمايشگرهاي مختلف خانه آشكار مي‌شوند تا اعضاي خانواده بدانند كه زمان صرف شام رسيده‌است.

  • پيش‌بيني ترموستان نست

بخش عجيب ديگر اين فيلم پيش‌بيني ابداع ابزاري است كه ترموستات كلي خانه را از طريق صفحه‌اي كه روي ديوار نصب شده كنترل مي‌كند. ابداعي كه شباهت زيادي به ترموستان هوشمند و فراگير نست(NEST) دارد.

  • تعيين هويت بيومتريك

در ورودي خانه پيش‌بيني شده در فيلم مايكروسافت از اسكنر چشمي برخوردار است و افراد براي ورود بايد چشم خود را براي تعيين هويت اسكن كنند. شايد اين فناوري امروز پيش‌پاافتاده به نظر بيايد،‌اما در زمان ساخت فيلم پديده‌اي جديد بود كه مايكروسافت آن را قفل چشمي ناميده بود.

  • قفل هوشمند

سيستم امنيتي اين خانه همچنين مانع از ورود بازديد‌كنندگان ناخواسته مي‌شد. زماني كه فروشنده‌اي پشت در ظاهر مي‌شود، با نمايشگري مواجه مي‌شود كه تنها گزينه كار با آن گذاشتن پيغام براي صاحب خانه‌است. درحالي كه اعضاي خانواده مي‌توانند نزديك‌شدن فروشنده را در نمايشگري ديگر در اتاق پذيرايي خود مشاهده كنند.

  • اسكنر باركد

هرزمان كه يكي از اعضاي خانواده ساكن در خانه هوشمند مايكروسافت به ماده غذايي خاصي نياز پيدا مي‌كند از اسكنري ويژه براي اسكن باركند آن ماده غذايي استفاده مي‌كند و آن ماده غذايي به ليست خريد خانواده افزوده مي‌شود. قابليتي كه امروزه در قالب آمازون دش، ابزاري براي افزودن غذا به حساب كاربري آمازون فرش (AmazonFresh) وجود دارد.

کد N1864316

وبگردی