آفتاب
به همراه ارزیابی محصولات طبی آناتومیک «دکتر آس» صورت گرفت؛

بررسی عارضه‌‏های شایع پا و نقش کفش‏‌های طبی در پیشگیری و درمان

بررسی عارضه‌‏های شایع پا و نقش کفش‏‌های طبی در پیشگیری و درمان

یک جراح و متخصص ارتوپدی در مورد عارضه‌‏های شایع پا و نقش کفش‏‌های طبی در پیشگیری و درمان آن نکات مهم و مفیدی را بیان کرد.

به گزارش بازرگانی خبرگزاری مهر، جابجایی و تحرک، بخشی جدانشدنی از فعالیت‌‏های روزمره نظیر پیاده‏‌روی، کار و فعالیت‏‌های حرفه‌‏ای، مهمانی‌‏ها و دور همی‌های رسمی و یا دوستانه است و نقش پا در این میان غیرقابل‌انکار است. این در حالی است که کفش نامناسب می‏‌تواند این فعالیت‏‌های لذت‏بخش را به فعالیت‏‌هایی سخت و آزاردهنده تبدیل کند.

به‌همین بهانه گفتگویی با دکتر سیدمحسن کاظمی، جراح و متخصص ارتوپدی و یکی از بنیان‌گذاران تولید کفش و صندل طبی آناتومیک با نام تجاری «دکتر آس» ترتیب دادیم و پیرامون موضوع عارضه‌‏های شایع پا و نقش محصولات این برند در بهبود این بیماری‌‏ها و نیز حفظ سلامت پا سؤالاتی را مطرح کردیم که در ادامه می‌خوانید.

* ضمن تشکر از جنابعالی، لطفاً از آناتومی و اهمیت پا توضیح دهید...

- اگرچه کلمه پا برای اشاره به‌کل اندام تحتانی به کار می‌رود، ولی ازلحاظ آناتومی، پا به قسمتی گفته می‌شود که پایین‌تر از مچ قرارگرفته و مجموعه پیچیده‏ای از استخوان‌ها و مفاصل متعدد را شامل می‏‌شود که تعداد زیادی رباط و عضله در بین یا اطراف آن‌ها قرارگرفته‌اند. پا همچنین شامل دو قوس طولی و یک قوس عرضی است که نقش کنترل و توزیع وزن بدن را به عهده‌دارند.

طبق مطالعات انجام شده در حین راه رفتن معمولی۳ برابر و هنگام دویدن، تا ۱۰ برابر وزن بدن نیرو به کف پا وارد می‌‏شود و یک انسان بالغ، بسته به میزان فعالیت، روزانه صدها تن نیرو به این عضو وارد می‌‏آورد. این توضیح مختصر، گویای نقش بسیار مهم پا در سلامتی بدن است و کوچک‌ترین بی‏‌توجهی به آن، می‏‌تواند عوارض جبران‌ناپذیری به همراه داشته باشد.

* چه عارضه‏‌هایی سلامت پا را تهدید می‌‏کنند؟

- بر اساس آمار و ارقام، بیش از نیمی از افراد به یکی از بیماری‏‌های پا مبتلا هستند و این خبر خوبی نیست. به‌عنوان نمونه، صافی کف پا، افزایش قوس پا، التهاب فاشیای کف پا و خار پاشنه، انحراف شست پا (هالوکس ولگوس)، خمیدگی انگشتان (انگشتان چکشی) و التهاب تاندون آشیل ازجمله شایع‌‏ترین بیماری‌های پا هستند که متأسفانه افراد بسیاری به آن مبتلا هستند. با در نظرگرفتن انحراف زانوها به داخل (زانوی ضربدری یا زانوی x)، انحراف زانوها به خارج (زانوی پرانتزی) و موارد دیگری از این قبیل که جزء بیماری‏‌های اندام تحتانی محسوب می‏‌شوند، آمار بازهم بیشتر می‏‌شود.

*  بر اساس شنیده‏‌ها، ابتلا به عارضه‏‌های پا در بین زنان شایع‏‌تر است. چرا؟

- ابتدا به این موضوع اشاره‌ می‌کنم که زنان، ۱۰ برابر مردان به بیماری‏های ناحیه پا مبتلا می‏‌شوند. به‌طوری‌که ۷۰ درصد زنان به یکی از بیماری‌های دردناک پا از قبیل انحراف شست پا، خمیدگی انگشتان و.... مبتلا هستند. در ارتباط با دلایل این موضوع، البته نمی‌‏توان مسائل هورمونی، شل بودن تاندون‏‌ها و رباط‌ها و شیوع چاقی را ازنظر دور داشت، بااین‌حال یکی از دلایل بسیار مهم در شکل‌‏دهی این آمار، پوشیدن کفش نامناسب (نظیر کفش‌‏های تنگ و پاشنه‌بلند) است که متأسفانه طی چند دهه گذشته با رواج صنعت مد و با تلقی دستیابی به زیبایی، بسیار شایع شده است.

* طبق گفته‏‌های شما، پوشیدن کفش نامناسب منجر به ایجاد عارضه‌‏هایی در ناحیه پا می‏‌شود. منظور از کفش نامناسب چه نوع کفشی است؟

درحالی‌که به باور عمومی، بسیاری از کفش‏ها متناسب با آناتومی پا و با ویژگی‏های راحتی و توزیع مناسب وزن بدن طراحی‌شده‌اند، بر اساس مطالعات صورت گرفته تنها ۱۲ درصد از مردم از کفش مناسب استفاده می‏‌کنند. بقیه کفش‌‏ها از نظر جنس زیره، کفی و رویه، فرم پاشنه، اندازه پنجه، مدل توزیع وزن و شاخص‌‏های دیگری از این قبیل، فاقد ویژگی‌های یک کفش مناسب‏ هستند. این آمار به‌تنهایی بیانگر بخشی از دلایل وضعیت وخیم شیوع بیماری‌‏های پا در بین افراد است. بدتر آن‌که بسیاری از عوارض کفش‌‏های نامناسب ماندگار هستند و درمان آن‌ها سخت و در موارد زیادی نیازمند جراحی است.

* به‌این‌ترتیب، توصیه شما کفشی است که اصطلاحاً در بازار از آن با عنوان کفش طبی یاد می‏‌شود؟

- به‌هیچ‌وجه. متأسفانه بسیاری از کفش‏هایی که در حال حاضر در بازار کشور عرضه می‏‌شوند و حتی بعضاً کفش‌‏های عرضه‌شده از سوی برندهای شناخته‌شده جهانی نیز که به‌اشتباه به‌عنوان کفش طبی معرفی می‏‌شوند، واجد ویژگی‌‏های یک کفش طبی آناتومیک مناسب نیستند و در بهترین حالت، صرفاً کفش‏های راحتی هستند که از کفی نرم و قالب آزادتری برخوردارند.

کفش طبی واقعی، کفشی است که علاوه بر راحتی پا و حتی مقدم بر آن، اصول ارگونومیک و معیارهای حفظ سلامت پا در طراحی آن در نظر گرفته‌شده باشد و از پا در برابر آسیب‏‌های ناشی از فعالیت‌‏های روزانه، به‌خوبی محافظت و مراقبت کنند.

* ظاهراً خود شما نیز به حوزه تولید کفش و صندل طبی آناتومیک واردشده‌اید. از دلایل و انگیزه‌‏های ورود به این حوزه بگویید.

- مراجعات مکرر بیمارانی که به عارضه‏های پا دچار شده‏اند، تجویز محصولی طبی برای رفع این عارضه‌‏ها را طلب می‌‏کند. بااین‌حال همان‌طور که پیش‌ازاین نیز اشاره کردم، طی همه این سال‏‌ها، اغلب محصولات موجود در بازار با برچسب طبی، پاسخگوی این نیاز بیماران نبوده و به دلیل عدم برخورداری از طراحی درست و ویژگی‏‌های مناسب، یا تأثیری در رفع عارضه نداشته و یا بعضاً حتی به آن دامن می‏‌زدند.

از سوی دیگر، بسیاری از مبتلایان به عارضه‏های پا، به سبب ظاهر نه‌چندان خوشایند همان معدود کفش‌های طبی موجود در بازار استقبال چندانی از آن‌ها به عمل نیاورده و درواقع به استفاده از کفش‌‏های متداول ادامه می‏‌دادند و همین امر، روند بهبود عارضه را مختل و یا التهابات ناشی از آن را تشدید می‏‌کرد.

با شناسایی این خلأ، جرقه اولیه ایده تولید محصولات طبی آناتومیک در کشور زده شد و تیمی از متخصصان ارتوپدی و کارشناسان ارتوپدی فنی و نیز همراهی یکی از مجموعه‌‏های برجسته تولید محصولات چرمی تشکیل شد. دراین‌بین و پس از صدها ساعت مطالعه کارشناسی و انجام اسکن‏های متعدد از افراد سالم و نیز مبتلایان به انواع عارضه‏های پا و نیز بهره گرفتن از آخرین فناوری‌‏های روز دنیا، نمونه‏های اولیه و کارگاهی بسیاری ساخته شد و درنهایت، برای اولین بار در کشور، کفی‏‌ها و کفش‌‏های طبی آناتومیک این مجموعه با نام تجاری «دکتر آس» و کاملاً متناسب با ساختار و آناتومی پای هم‌وطنان تولید و به بازار عرضه شد.

 * چه عواملی محصولات تولیدی دکتر آس را از دیگر کفش‌های موجود در بازار متمایز کرده است؟

۱- طراحی ارگونومیک و کاملاً مطابق با پای ایرانیان

۲- ساختار ارتوپدیک؛ سبکی و راحتی، پنجه پهن و با ارتفاع مناسب، پاشنه سه سانتیمتری و عریض، زیره مشبک و آجدار برای جلوگیری از سرخوردگی، رویه بلند و قابل تنظیم و نیز دوخت ریز و محکم

۳- کفی آناتومیک

۴- استفاده از مواد اولیه ارگانیک؛ تهیه‌شده از بهترین و مرغوب‌ترین نوع چرم طبیعی با خواص تهویه عالی/ ضد تعریق و ضد حساسیت (چرم گاو)، استفاده از رنگ طبیعی برای چرم رویه، استفاده از چرم طبیعی فاقد کروم برای آستر، استفاده از روکش جیر برای کفی با خاصیت ضد تعریق، ضد سرخوردگی و آنتی باکتریال، استفاده از بهترین نوع پلی اورتان برای زیره صندل و استفاده از TPU برای زیره کفش( که این زیره خاصیت ارتجاعی داشته و فشار بر پا را جذب می‌کند)

 به‌عنوان سؤال آخر، اصولاً چرا استفاده از محصولات دکتر آس را توصیه می‌کنید؟

برخلاف آنچه ممکن است در وهله نخست به نظر برسد، لازم است روی این موضوع تأکید ویژه‏ای داشته باشم که اساساً دستیابی به اهداف اقتصادی به‌هیچ‌عنوان اولویت نخست این تیم نبوده و نیست و چه‌بسا اگر محصول مشابهی در بازار وجود می‌داشت، ورود به این حوزه را در پیش نمی‏گرفتیم. ولی با پا گذاشتن در این مسیر، تمام تلاش مجموعه بر این بوده که کفشی شایسته و درخور پای هموطنان گرامی به بازار عرضه شود و معتقدیم محصولات این برند، از این ویژگی‏ها برخوردارند:

۱- زیبایی و سلامت را باهم نوید می‌دهند؛ همان‌طور که از شعار «گامی به بی‌نهایت؛ زیبایی و سلامت» نیز پیداست،

۲- هم خاصیت درمانی دارند و هم در پیشگیری از عارضه‌‏های پا مؤثرند.

۳- هم از پا حمایت می‌‏کنند و هم به حفظ سلامت زانو، لگن و ستون فقرات کمک می‌‏کنند.

۴- انواع کفی طبی اختصاصی برای عارضه‏هایی نظیر زانوی ضربدری، زانوی پرانتزی، چرخش مچ پا به داخل و ...

۵- کفش‌های اختصاصی هر بیماری (کفش مناسب صافی کف پا، کفش مخصوص هالوکس ولگوس، کفش مناسب برای افراد مبتلابه خار پاشنه، بوت طبی بچگانه و نوجوان با پاشنه توماس برای اصلاح صافی کف پای اطفال، بوت طبی بزرگسالان برای صافی شدید کف پا به همراه چرخش مچ پا به داخل و ...)

۶- انواع صندل طبی برای داخل منزل(مراقبت از پا در تمامی اوقات ممکن)

کد N1863325

وبگردی