آفتاب

پایش روزانه مصرف برق/ لزوم تغییر ساعت کار در تابستان

پایش روزانه مصرف برق/ لزوم تغییر ساعت کار در تابستان

معاون شرکت توانیر گفت: سامانه‌ای جدید برای پایش و مانیتورینگ روزانه برنامه‌های پاسخگوی بار تعریف شده که به وسیله آن میزان مصرف برق کشور را نسبت به روز قبل و سال گذشته مورد مقایسه و ارزیابی قرار می‌گیرد.

محمودرضا حقی‌فام در گفت‌وگو با ایسنا، با بیان این‌که امسال با حساسیت بیشتری روی موضوع تامین برق برای تابستان برنامه‌ریزی می‌کنیم، اظهار کرد: از ماه‌های پیش برنامه‌ریزی برای گذر از پیک آغاز شده و به همین منظور به تمام شرکت‌های توزیع و برق منطقه‌ای استان‌ها مسئولیت‌هایی واگذار شده است.

وی با بیان این‌که لازم است تمام شرکت‌های زیرمجموعه صنعت برق نسبت به کنترل بار به طور جدی فعالیت کنند، افزود: با مدیرعامل‌های شرکت‌های توزیع و برق منطقه‌ای جلساتی را در همین راستا برگزار و تکالیف هر کدام را به آنها ابلاغ خواهیم کرد که البته جلسه اول با شرکت‌های توزیع امروز برگزار شد.

معاون هماهنگی توزیع برق شرکت توانیر با اشاره به جلسه برگزار شده با مدیرعامل‌های شرکت‌های توزیع برق در سراسر کشور، گفت: طبق برنامه‌ریزی‌های صورت گرفته برای تمام بخش‌های صنعتی، کشاورزی، اداری، مولدهای خود تامین، منابع تولید پراکنده، تجدیدپذیرها، مدیریت روشنایی معابر و کنترل بارهای سرمایشی تکالیفی ابلاغ شده است.

به گفته حقی‌فام، استفاده از پتانسیل‌های بخش فرهنگی در زمینه‌ مدیریت مصرف و همچنین تغییر ساعات اداری در اوج مصرف برق از دیگر مواردی است که در این جلسه مورد بحث و گفت‌وگو قرار گرفت.

وی با بیان این‌که تغییر ساعت کاری در ایام تابستان می‌تواند نقش مهمی در مدیریت مصرف برق داشته باشد، اظهار کرد: سال گذشته هیات دولت به استانداران توصیه کرد که نسبت به تغییر ساعت کاری اقدام کنند که در پی آن ۹ استان با این در این موضوع مشارکت داشتند.

معاون هماهنگی توزیع برق شرکت توانیر با تاکید بر این‌که به دنبال اخذ مصوبه هیات دولت در این راستا هستیم، ادامه داد: بی‌شک این موضوع می‌تواند تاثیر بسزایی در دورزدن خاموشی داشته باشد.

حقی‌فام در پاسخ به این سوال که آیا ممکن است تابستان امسال با بحران خاموشی مواجه شویم؟ گفت: با توجه به وضعیت همراهی مصرف‌کنندگان در کاهش مصرف ممکن است نیازی به خاموشی نباشد و باید اینگونه اعلام کرد که در صورت موفقیت برنامه‌های مدیریت مصرف به هیچ عنوان خاموشی در کشور به وجود نمی‌آید.

وی ادامه داد: اگر پایداری شبکه دچار مشکل شود ممکن است در مقاطعی دچار خاموشی شویم اما نمی‌توان گفت که این مشکل در چند استان به وقوع می‌پیوندد، چرا که در صورت کمبود برق خاموشی در تمام استان‌ها توزیع خواهد شد.

وزارت نیرو روز گذشته در راستای  اجرای سیاست‌های خود جلسه‌ای را با مدیران شرکت‌های توزیع برق برگزار کرد که در این مراسم نیز  رضا ردکانیان وزیر نیرو با اشاره به این‌که "صرفه جویی زمانی معنا پیدا می‌کند که بدمصرفی وجود نداشته باشد"، گفته است که "در صورت اصلاح بدمصرفی موجود بخش انرژی می‌توان منابع جدیدی را تامین کرد تا این روند بتواند ما را از سرمایه‌گذاری برای تولید جدید بی‌نیاز کند. "

او که به خوبی می‌داند به لحاظ حساسیت بالای عملکرد صنعت برق، صحیح العمل بودن آحاد دست اندرکاران آن بسیار حیاتی است چرا که هر نوع بی دقتی در شیوه عملکرد ما می‌تواند در اعتماد میان مردم و حکومت اختلال ایجاد کند، کار سختی پیش رو دارد تا بتواند از یک‌سو همکاران خود را برای اجرای برنامه‌هایی که در سر دارد هماهنگ کند و از سوی دیگر بتواند با جلب اعتماد افکار عمومی، آن‌ها را با تربیت جدید مورد نظر خود همراه سازد. کاری که به نظر دشوار می‌آید، چرا که تربیت‌های جدید مصرفی هنوز به طور روشن برای مردم تبیین نشده و با نزدیک شدن به آغاز دومین ماه سال و روند تغییرات اقلیمی و جوی کشور، به زودی باید شاهد آغاز روزهای گرم و اوج گرفتن افسارگسیخته مصرف آب و برق باشیم.

انتهای پیام

کد N1861929

وبگردی