آفتاب

مستندنگاری شهرهای تاریخی با روش‌های جدید

مستندنگاری شهرهای تاریخی با روش‌های جدید

به گزارش ایلنا، مهدی برومند این مطلب را در نشست تخصصی که به مناسبت روز جهانی بنا‌ها و محوطه‌های تاریخی تحت عنوان «تصویری ماندگار برای آینده مستند نگاری شهرهای تاریخی با روش‌های جدید» به همت پژوهشکده بنا‌ها و بافت‌های فرهنگی تاریخی برگزار شد، مطرح کرد.

این کار‌شناس در ادامه به توضیح چگونگی به کار گیری از تجهیزات جدید و پهپادهادر مستندگاری شهر‌ها و اماکن پرداخت و گفت: ما می‌خواهیم روش مستندنگاری هوایی را فرا‌تر از نقشه‌های توپوگرافی برده و وارد دنیای سه بعدی شویم، دنیایی که امروز ابزارهای ساده‌ای برای آن وجود دارد و با یک دوره آموزشی سه روزه می‌توان به آن‌ها آشنا شد.

او با اشاره به امکان تلفیق تصاویر و نقشه‌های خطی گفت: امروز دیگر نقشه‌ها به خط محدود نمی‌شود و ترسیم کار وقت گیر اپراتوری است که با حذف آن می‌توان در زمان و هزینه‌ها صرفه جویی کرد.

برومند با اشاره به اینکه در پهپاد‌ها میزان پوشش‌ها نسبت به عکس‌های هوایی بیشتر در نظر گرفته می‌شود، گفت: محصولاتی که در روش‌های جدید فتوگرامرتیک وجود دارد فقط محدود به نقشه‌های خطی مسطحاتی یا توپوگرافی نمی‌شود.

او گفت: امروزه در عکسبرداری هوایی میزان پوشش را افزایش می‌دهیم تا از هر عارضه تعداد زیادی عکس از مناظر مختلف داشته باشیم و همین امر باعث شده بتوانیم با دقت کمتر از ۵سانتی‌متر کار کنیم.

او افزود: در حال حاضر بیشتر از مقیاس از واژه GSD در مستند نگاری هوایی استفاده می‌شود که به معنی اندازه پیکسل روی زمین است.

کد N1861794

وبگردی