آفتاب

تقویت سمن‌ها برای کنترل آسیب‌های اجتماعی

تقویت سمن‌ها برای کنترل آسیب‌های اجتماعی

معاون مشارکت‌های اجتماعی وزارت کشور با بیان برنامه‌های وزارت کشور در حوزه سازمان‌های مردم نهاد برای سال ۹۷ به حضور سازمان‌های مردم نهاد محیط زیستی در تعطیلات نوروز اشاره کرد و گفت: فعالیت سازمان‌های مردم نهاد در حوزه‌های محیط زیست به صورت تشکل یافته در ایام تعطیلات خوب بود.

کمال اکبری در گفت‌وگو با ایسنا، با بیان اینکه سازمان‌های مردم نهاد بهترین عملکرد را در حوزه حفظ محیط زیست داشتند، اظهار کرد:در حال حاضر  پرونده‌های متعددی از میزان خسارت به محیط زیست وجود دارد.خسارت‌هایی که بر اثر غفلت و سودجویی مردم و... و یا سازمان‌های عمومی و نهادهای حاکمیتی به محیط زیست وارد شده است و به عبارت دیگر سازمان‌های مردم نهاد مبارزه با این خسارت‌ها را پیگیری و به نتیجه رساندند.

فعالیت سمن‌های محیط زیستی در تعطیلات نوروزی

وی ادامه داد: تعطیلاتی که پشت سر گذاشتیم ، برخی از مسیرهای تردد شهروندان  به سمت تخریب می‌رفت که سازمان‌های مردم نهاد داوطلبانه وارد کار شدند و به تمیز کردن طبیعت، کاشتن درخت و آماده سازی طبیعت برای افزایش طراوت آن پرداختند.

به گفته اکبری، فعالیت‌ سازمان‌های مردم نهاد تقریبا در تمام استان‌ها مشهود بود؛ اما در استان‌هایی که گردشگران بیشتری داشتند به تبع آن نیز فعالیت افزایش می یافت. بنابراین فعالیت سازمان‌های مردم نهاد در حوزه‌های محیط زیست به صورت تشکل یافته در ایام تعطیلات خیلی خوب بود.

معاون مشارکت‌های اجتماعی وزارت کشور  با اشاره به اینکه در حوزه سازمان‌های مردم نهاد قدمت زیادی نداریم ودر کشور ما حضور سازمان‌های مردم نهاد جوان بوده و فراز و نشیب‌هایی را به همراه داشته است، گفت: دولت یازدهم و دوازدهم به جد پیگیر افزایش فعالیت سازمان‌های مردم نهاد در حوزه‌های مختلف بوده است. در حقیقت سازمان‌های مردم نهاد یکی از بهترین گزینه‌ها برای کنترل و کاهش آسیب‌های اجتماعی هستند؛ زیرا هم شناخت خوبی از بسترهای جامعه دارند و هم در قید و بندهای دولتی نیستند و راحت‌تر به موضوع ورود می‌کنند از طرفی نگاه داوطلبانه و انجام کار خیر نیز دارند.

وی با تأکید بر اینکه سازمان‌های مردم نهاد همچنین می‌توانند از منابع مالی موجود در جامعه، منابع انسانی، امکانات و ظرفیت‌ها استفاده کرده و فعالیت‌های خوبی را انجام دهند؛ تصریح کرد: امروزه سازمان‌های مردم نهاد خوبی در کشور داریم و برخی از این سازمان‌ها نیز جایگاه بسیار خوبی دارند. همچنین سلامتی که در سازمان‌های مردم نهاد وجود دارد شاید امروزه کمتر بتوان در جاهای دیگر پیدا کرد.

اکبری همچنین به لایحه‌ فعالیت سازمان‌های مردم نهاد نیز اشاره کرد و گفت: بایستی به طور قانونی از سازمان‌های مردم نهاد حمایت کنیم. به همین منظور لایحه‌ای را آماده و به زودی به مجلس تقدیم خواهیم کرد. در حقیقت این لایحه حیطه کاری، وظایف و حقوق سازمان‌های مردم نهاد را به طور کامل مشخص می‌کند.

برنامه‌های وزارت کشور برای سازمان‌های مردم نهاد درسال ۹۷

وی همچنین در ادامه به برنامه‌های وزارت کشور در حوزه‌ سازمان‌های مردم نهاد در سال ۹۷ اشاره کرد و گفت:یکی از اقدامات وزارت کشور در سال ۹۷ برای سازمان‌های مردم نهاد، تقویت حوزه نظارت بر سازمان‌ها و خیریه‌ها است. این کار با هدف ارتقاء جایگاه سمن‌ها در بین مردم خواهد بود.به عبارت دیگر با افزایش و تقویت نظارت وزارت کشور بر سازمان‌های مردم نهاد و خیریه‌ها مردم نیز بیشتر به آنها اطمینان پیدا می‌کنند و در حقیقت با انجام این کار قصد داریم تا نظارت مستمر و پایش عملکرد در سطح ملی و  استانی به صورت مفصل اتفاق افتد.

تقویت و مشارکت سازمان‌های مردم نهاد برای کنترل و کاهش آسیب‌های اجتماعی

معاون مشارکت‌های اجتماعی وزارت کشور افزود:یکی دیگر از اقدامات وزارت کشور در این حوزه و در سال ۹۷ نیز زمینه سازی برای تقویت و مشارکت سازمان‌های مردم نهاد برای کنترل و کاهش آسیب‌های اجتماعی خواهد بود و این کار قرار است از طریق ۶ کارگروه ایجاد شده، انجام شود.

به گفته اکبری، این کارگروه‌ها شامل کارگروه کودکان کار و خیابان، کاهش اعتیاد و طلاق، توانمندسازی زنان سرپرست خانوار، کاهش آسیب‌های فضای مجازی، کنترل و کاهش آسیب‌های رفتارهای پرخطر در محیط‌های دانش آموزی و حاشیه نشینی است. اولویت بندی این کارگروه‌ها هم بر اساس آمار  مرکز رصد اجتماعی بوده و پس از آن برای حل آنها برنامه ریزی خواهیم کرد.

انتهای پیام

کد N1861546

وبگردی