آفتاب

فیلم | توضیحات ظریف درباره اهداف سفر به تاجیکستان و گزینه‌های پیش روی در برجام

فیلم | توضیحات ظریف درباره اهداف سفر به تاجیکستان و گزینه‌های پیش روی در برجام

محمدجواد ظریف وزیر امور خارجه کشورمان، جزییات سفر به تاجیکستان را تشریح و در خصوص گزینه های پیش روی در برجام با خبرنگاران گفت و گو کرد.

 

Video/Audio Link

به گزارش خبرگزاری خبرآنلاین،  وزیر امور خارجه جمهوری اسلامی ایران که برای شرکت در بیست و سومین اجلاس وزرای خارجه سازمان اکو به تاجیکستان سفر کرده بود، به تهران بازگشت.
[span]
[span] [span]وزیر امور خارجه کشورمان در اجلاس اکو حضور یافت و سخنرانی کرد که مشروح آن به شرح زیر است:
[span]
[span]
[span]
[span] [span]بسم الله الرحمن الرحیم
جناب آقای رئیس
دوستان و همکاران عزیز
در ابتدا اجازه دهید مراتب تشکر فراوان خود را از دولت و مردم جهوری تاجیکستان برای میزبانی کریمانه این نشست مهم در شهر زیبای دوشنبه اعلام نمایم.
خواهران و برادران عزیز،
سرنوشت ما به عنوان ساکنان یک منطقه به هم گره خورده است. شکست یا موفقیت در هر بخش از منطقه بر تمامی ما تاثیرگذار خواهد بود. همکاری های ما نه فقط به خاطر قرابت جغرافیایی، بلکه به علت نزدیکی و اشتراک در بسیاری حوزه ها مانند تمدن، فرهنگ، مذهب و تاریخ مشترک تسهیل شده است. همه ما مسافر یک کشتی هستیم و لذا چالش ها و فرصت های یکسانی پیش روی ماست.
[span]

ژئوپلتیک منطقه ای که ما در آن ساکنیم عمدتا به دلیل چالش های مستمر و بی ثباتی هایی که از دهه 90 میلادی و در پی ناپایداری ناشی از انتقال نرم و بنیانی قدرت پدیدار شده اند بیش از پیش پیچیده شده است. نزدیک به دو دهه است که مداخله خارجی، تروریسم و افراط گرایی که به صورت دو طرفه از یکدیگر تغذیه می کنند بخش های گسترده از منطقه ما را درگیر بی ثباتی نموده اند. افراط گرایی خشونت آمیز همچنان تهدیدی برای منطقه اکو به شمار می آید. با وجود شکست نظامی داعش و دیگر گروه های تروریستی و نابودی خلافت خودخوانده آنان، وجود شبکه گسترده ای از گروه های افراطی به ویژه داعش در غرب، جنوب و مرکز آسیا همچنان جدی ترین تهدید برای منطقه اکو به شمار می آیند. باید هم افزایی کرده و یک راهبرد منطقه ای مشترک اتخاذ نماییم تا مانع از گسترش ایدئولوژی نفرت آنها شده و منابع مالی آنان را قطع کنیم. دولت متبوع من همواره برای همکاری در تدوین راهبرد جامع ضد افراط گرایی و ضد تروریستی که مناسب شرایط منطقه ما باشد اعلام آمادگی کرده است. در چنین شرایطی، راه اندازی سلسله مبارزات مشترک علیه تولید و قاچاق مواد مخدر می تواند ریشه یکی از مهمترین منابع تامین مالی گروه های تروریستی را بخشکاند.


البته ما با مجموعه دیگری از چالش ها مانند تخریب محیط زیست، تغییرات اقلیمی، خشکسالی، طوفان های گرد و خاک و فقر در برخی اقشار جامعه نیز مواجهیم که باید برای رفع آنان تلاش کنیم. در مقابل این چالش ها ، دولت های عضو اکو باید ظرفیت این سازمان را گسترش داده و از پتانسیل های آن به طور تمام و کمال بهره مند شوند. اکو یک پلت فرم چندجانبه منحصر به فرد برای بسیج منابع فردی در جهت حصول اهداف جمعی و مواجهه با بلایای مشترک فراملیتی است.


می توانیم با یاری یکدیگر یک منطقه اکوی قدرتمند بسازیم. تک تک دولت های عضو اکو از منابع و پتانسیل های گوناگون برخوردارند. می توانیم با هم افزایی نیروی عظیمی را در جهت توسعه مستحکم، جامع و پایدار منطقه رها نماییم. اکو نقش برجسته ای در کاوش این پتانسیل ها و تدوین سازوکارهایی برای همکاری منطقه ای ایفا کرده است.


در این برهه زمانی و سه دهه پس از تاسیس، اکو ظرفیت خود برای کمک به دولت های عضو در جهت حرکت به سوی توسعه و یکپارچگی را اثبات کرده است. سازمان اکو در سال های اخیر به بازیگر برجسته تری در عرصه بین الملل و شریک قابل اعتمادی برای جامعه جهانی در زمینه تحقق اهداف توسعه پایدار و اجرای دیگر برنامه های جهانی تبدیل شده است.


ایران عمیقا به منافع حاصل از همکاری و تعاملات منطقه ای اعتقاد داشته و همواره تعهد کامل خود به اهداف این سازمان را به اثبات رسانده است. پیوستن ایران به کلیه طرح ها، برنامه ها و توافقات سازمان اکو گواه این ادعاست. ما به توسعه یک منطقه اکوی قدرتمند و موفق متعهدیم و در این راه منابع قابل توجهی را به صورت کمک های توسعه ای اختصاص داده ایم. ما مصمم به ترویج همکاری های جنوب- جنوب در چارچوب سازمان اکو هستیم.


همکاران عزیز،
از زمان تصویب چشم انداز اکو 2025 در طی نشست سران اکو در اسلام آباد، دبیرخانه و دولت های عضو دست به اجرای گستره ای از فعالیت ها و برنامه ها زده اند. با این حال سرعت فعالیت ها و میزان مشارکت دولت های عضو مطابق انتظارات رهبران ما نبوده است.


علاوه بر تضمین یک فضای سیاست گذاری سازنده از سوی تمامی دولت های عضو در جهت تحقق چشم انداز اکو 2025 ، بسیج منابع مالی و بودجه هم برای پیاده سازی کارآمد این چشم انداز از اهمیت بالایی برخوردار است و لذا تمامی دولت های عضو اکو باید برای کمک به نیل به اهداف مشترک سازمان از طریق طرح های کاملا سنجیده در پی اختصاص منابع مالی فرابودجه ای باشند.


حالا که چشم انداز اکو تبدیل به برنامه کاری سال های آتی شده است انتظار می رود تا سال 2025 میزان تجارت درون منطقه ای افزایش یافته و سهم بزرگتری از تجارت جهانی را به خود اختصاص دهد، فضای تجاری و شکوفایی صنعت گردشگری را تسهیل کند، موجب ارتقاء همکاری ها در بخش انرژی شود و به ایجاد محیط زیستی سالم تر و کارآمدتر ساختن ساز و کارهای اعطای روادید کمک کند. در این مسیر لازم است که تمامی دولت های عضو منابع خود را به کار بگیرند تا به ظرفیت های نهادی و عملیاتی سازمان را ارتقاء دهند تا سازمان بتواند به شکلی موثر و بهنگام به نیازها و آمال دولت های عضو پاسخ دهد.


از آنجا که رفاه و سعادت ملت های عضو والاترین هدف برنامه ها و فعالیت های این سازمان به حساب می آید وقت آن است که اکو بر برنامه ها و پروژه هایی متمرکز شود که بیشترین منافع اقتصادی را برای مردم و کل منطقه به همراه می آورند.


در این حین، تحقق اهداف ترسیم شده در چشم انداز اکو 2025 مستلزم داشتن یک دبیرخانه بسیار حرفه ای و قدرتمند برای پیگیری و اجرای دستورالعمل های صادره از سوی نهادهای تصمیم گیرنده سازمان و پاسخگویی جدی تر هم به تحولات درون منطقه ای و هم برون منطقه ای است. از این رو، تقویت دبیرخانه اکو از طریق تامین نیروی انسانی باکیفیت و همچنین اعطای اختیارات بیشتر به دبیرکل در زمینه فرآیند جذب نیرو باید به صورت جدی تر مد نظر قرار داده شود. امیدواریم که فرآیند اصلاح که در حال حاضر تحت بررسی قرار گرفته است به ایجاد دبیرخانه ای قوی تر، تدوین قوانین و مقررات لازم برای پاسخگویی جدی تر و جذب نیروهای حرفه ای برای دبیرخانه منجر شود.


جناب آقای رئیس،
خانم ها و آقایان
اقتصاد ایران در سال های اخیر نشان داده که از قابلیت های بسیاری برای رشد وتوسعه برخوردار است. تحریم های اقتصادی نه تنها مانع ایران نشدند بلکه در عوض عزم عمومی را برای ارتقاء ظرفیت های داخلی مستحکم تر از پیش کردند. رشد اقتصادی خوبی که ایران در سال گذشته بدان دست یافت ثابت می کند که اقتصاد ایران می تواند ظرف 20 سال آینده به یکی از شاداب ترین اقتصادهای نوظهور جهانی تبدیل شود. انتخاب راهبردی ما برای حصول این رشد پایدار و متوازن شراکت گسترده جهانی از طریق توافقات منطقه ای و چندجانبه است که بهره گیری از پیوندهای ترانزیتی و حمل و نقلی گسترده و توسعه یافته در کریدورهای شمال-جنوب و جنوب-غرب را شامل می شود. قویا بر این اعتقادیم که اقتصاد و امنیت تنها با یکدیگر رشد می کنند و این منافع مشترک هستند که می توانند برای تضمین امنیت منطقه ای و جهانی ما را هم در منطقه و هم در جهان به پیوند دهند.


از تلاش های دبیر کل محترم سازمان جناب آقای خلیل ابراهیم آکچا بسیار سپاسگزاریم و و دستاوردهای فراوانی که تحت رهبری وی حاصل شده اند را ارج می نهیم. همچنین از تمامی شما برای اعتماد ارزشمندی که به آقای سفیر سلیمانپور برای پذیرش مسئولیت های سنگین دبیرکلی سازمان نشان دادید قدردانی می کنم.


اجازه دهیم سخنانم را با تاکید بر حمایت بی قید و شرط خود از سازمان اکو در مسیر حرکت به سوی تحقق و اجرای اهداف و برنامه های ارزشمند این سازمان به پایان برسانم، من جمله اهداف و برنامه هایی که در اینجا در دوشنبه به تصویب رسیده اند. رجاء واثق دارم که تعهد و مشارکت پویای تمامی دولت های عضو به تضمین موفقیت ما در ساختن یک منطقه اکوی قدرتمند کمک خواهد کرد.
متشکرم


[span]
[span] [span]49311

کد N1861429

وبگردی